בינה מלאכותית
צילום: Midjourney

מהפכת הבינה המלאכותית עשויה להעדיף את אמזון ומטא על אלפבית

החזון לבינה המלאכותית כיום הוא שהיא תהפוך לכלי שנמצא בכל פלטפורמה צרכנית ועסקית ותסייע בכל דבר, החל מפרודוקטיביות משרדית ועד לתכנון החופשה
אדיר בן עמי | (1)

הבינה המלאכותית יכולה להיות הצעד הגדול הבא של הפלטפורמות הדיגיטליות ולשמש כתחליף במקרים מסוימים לאינטרנט המסורתי. נראה שבוול-סטריט אופטימיים יותר לגבי העתיד של אמזון ומטא ופחות של אלפבית.

החזון לבינה המלאכותית כיום הוא שהיא תהפוך לכלי שנמצא בכל פלטפורמה צרכנית ועסקית ותסייע בכל דבר, החל מפרודוקטיביות משרדית ועד לתכנון החופשה. בריימונד ג'יימס צופים הכנסות מבינה מלאכותית ג'נרטיבית של 100 מיליארד דולר תוך כמה שנים, עם פוטנציאל להתקרב ל-300 מיליארד דולר בתוך חמש שנים. 

אמזון AMAZON נחשבת כמנצחת בין שלושת המתחרות, עם עסקי מחשוב הענן של החברה AWS והשירותים הרבים שאמזון מציעה לחברות הזקוקות לגישה לכלים וחומרה להרצת AI ג'נרטיבי. ג'וש בק מריימונד ג'יימס ציין כי הבינה המלאכותית לא צפוייה לתרום תרומה מהותית לאמזון ב-2024, אבל כן צפויה להוסיף הכנסה שנתית של 10 מיליארד דולר בשנה הקרובה.   

רק בתחילת החודש ענקית הקמעונאות הכריזה על שבב בינה מלאכותית חדש עבור שירות מחשוב הענן שלה. באירוע בלאס ווגאס הכריז מנכ"ל AWS, אדם סליפסקי, על Trainium2, הדור השני של שבבים המועדים לאימון מודלים של בינה מלאכותית. לפי סליפסקי, הגרסה החדשה מהירה פי ארבע מהגרסה הקודמת, בעוד היא חסכונית פי שניים באנרגיה. המהלך של AWS מגיע שבועות לאחר שמיקרוסופט הכריזה על שבב AI משלה בשם Maia. ל-Trainium2 צפויה גם תחרות מצד שבב הבינה המלאכותית של גוגל, שמציעה את TPU ללקוחות הענן שלה עוד מ-2018. מנכ"ל AWS אמר כי החברה תתחיל להציע את שבבי האימון החדשים בשנה הבאה.

גם בנוגע למטא META PLATFORMS קיימת אופטימיות רבה, אבל זה פחות קשור להצעת החברה ללקוחות חיצוניים, אלא יותר לאינטגרציה פנימית של כלי AI. הבינה המלאכותית צפויה לעזור למטא לשפר את מעורבות המשתמשים בפלטפורמות הפייסבוק, האינסטגרם והוואטספ של החברה בעזרת המלצות תוכן, מה שצפוי לספק רווחים מתמשכים מפרסום. בכנס המשקיעים השנתי של החברה השיקה מטא פיצ'רים חדשים כמו עריכה ועיצוב מחדש של תמונות בעזרת AI, עוזר אישי חדש מבוסס AI (בדומה לסירי של אפל) ומספר תכונות חדשות מבוססות AI שיעזרו ליחידים ולעסקים לקדם את עצמם במרחב העסקי והוירטואלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    והאז האינטרנט קרס.... (ל"ת)
    פאבלו 21/12/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.