הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

לקראת החלטת הריבית: הפד צפוי להשאיר את הריבית על כנה

ההסתברות כעת לכך שהריבית תישאר ללא שינוי עומדת על 98.2%. הבנק המרכזי צפוי להודיע על מספר הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה
אדיר בן עמי | (2)

הפדרל ריזרב צפוי בפגישתו היום (רביעי) להשאיר את הריבית ללא שינוי בפעם הרביעית ברציפות ועל הדרך לאותת כי לא צפויה הקלה במדיניות המוניטרית בקרוב, בהתחשב בהתקדמות הנוכחית של האינפלציה. 

בתחזיות הכלכליות הרבעוניות שצפויות להתפרסם היום, הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להודיע לפחות על כמה הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה, שכן הפד מעוניין לאזן בין מדיניות מגבילה מספיק בכדי להאט הוצאות והעסקת עובדים חדשים אבל לא כל כך הדוקה שתכניס את ארה"ב למבוי סתום. עם זאת, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, צפוי להמשיך ולהדגיש כי כל הורדה בריבית תלויה בשיפור נוסף באינפלציה, שלמרות ההתקדמות שעשתה השנה עדיין נמצאת מעל יעד ה-2% של הפד. 

יו"ר הפד ככל הנראה יהיה מעוניין להבהיר שהוא לא רוצה למהר להוריד את הריבית ואף יזהיר כי הפד מוכן לחזור להעלות את הריבית שוב במידת הצורך. לפי מדד המחירים לצריכה אישית, האינפלציה ירדה ל-3% בקריאה האחרונה, מיותר מ-7% בשיא בקיץ 2022. שיעור האבטלה בנובמבר ירד ל-3.7%, בקושי מעל המקום בו היה כאשר הפד החל להעלות את הריבית שהייתה כמעט אפסית במרץ אשתקד. כחלק מהתחזיות המעודכנות, קובעי המדיניות של הפד צפויים לתת את תחזיותיהם לאינפלציה, האבטלה והתמ"ג בשנים הקרובות.

"כלכלת ארה"ב ממשיכה במסלול ה"נחיתה רכה" ואנו צופים הצהרה ברורה למדי מהפד בנושא זה בכינוס הקרוב של וועדת השווקים הפתוחים, האחרון לשנת 2023". כך כותב דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר. "אנו רואים סיכוי הגון שהפד יימנע מלהכריז על ניצחון בכל הנוגע למאבק באינפלציה, אך במקביל מאמינים כי הסיכויים להעלאות ריבית נוספות או הידוקים מחמירים יותר במדיניות המוניטרית ירדו במידה ניכרת. בהתחשב בעובדה שהשווקים צופים הורדת ריבית ראשונה כבר במאי 2024, הפד ככל הנראה ייאלץ לנקוט עמדה ברורה נגד הציפייה הזו ולהבהיר כי מדובר ביעד מוקדם מדי. אנו מאמינים שנכון לעכשיו, בפד ימשיכו בגישה זהירה אל מול השווקים, ויימנעו מלהבטיח הבטחות או לכוון ליעד קונקרטי להורדת הריבית".

היום דווח גם מדד המחירים ליצרן, שנתן קצת חדשות טובות לקובעי המדיניות של הפד לאחר שמחירי היצרנים לא השתנו בחודש נובמבר, בעוד כלכלנים רבים ציפו לעלייה של 0.1%. "הנתונים מאשרים את מגמת הירידה באינפלציה, למרות שהמחירים לצרכן יורדים יותר בהדרגה", אמרה רובאלה פארוקי, כלכלנית הראשית ב-High Frequency Economics.

בינתיים השווקים הפיננסיים ממשיכים לתמחר הורדה של נקודת אחוז שלמה החל מחודש מאי. העובדה שהשווקים כמעט בטוחים שהורדה תגיע, יחד עם הירידה בתשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים, משקפים הקלה רחבה בתנאים הפיננסיים, שאם תימשך, עלולה לסבך את מאמצי הפד להביא את האינפלציה לשליטה. קובעי המדיניות אמרו בפגישתם האחרונה כי הם מאמינים שהעלייה בריביות האג"ח לטווח האורך עושה עבורם חלק מהעבודה להאט את הכלכלה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זהב סוף 2024 = 50000$ לאונקיה !!! (ל"ת)
    דן 13/12/2023 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 13/12/2023 20:09
    הגב לתגובה זו
    חייב להיות מאחורי סורג ובריח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.