בועת הרכבים החשמליים התפוצצה - לאן ממשיכים מכאן?
הרכבים החשמליים היו אחת הבשורות הגדולות שציפו לה במאה ה-21. הידלדלות ההולכת וגוברת במאגרי הנפט והמשאבים הפוסיליים בשילוב עם העלאת המודעות לנושאי איכות הסביבה דחפו את האנושות לחפש אלטרנטיבות בתחום התחבורה, כאשר אחת מהאפשרויות המובילות הייתה רכבים המונעים על ידי סוללות נטענות.
וזה היה נראה שאנחנו בדרך הנכונה - האיחוד האירופי הצהיר שהוא מתכוון לחתוך בחצי את פליטות הפחמן מרכבים ב-50% עד 2035 ולהעלים אותן לגמרי עד 2035, והרכבים החשמליים הן כלי חשוב בהשגת המטרה הזו, אבל חוץ מהיצרניות הגדולות כמו טסלה למשל, לא נראה שבאמת קיים "שוק רכבים חשמליים" גדול. האימוץ של יצרניות הרכב עדיין איטי, הרכבים החשמליים הסינים עדיין לא מתקבלים במערב באופן גורף והחדירה של הרכבים החשמליים מתעכבת, אם כי ברור לכולם שזה העתיד לצד הרכבים האוטונומיים בהמשך.
חברות ה-EV לא עומדות בציפיות
בשביל שתהיה מהפכה אמיתית בשוק הרכבים החשמליים דרוש שוק רכב, עם מספר גדול של חברות המתחרות על הלקוח, אבל מעבר לטסלה TESLA INC ואולי עוד כמה חברות בודדות שכרגע מובילות את השוק, כמו BYD הסינית, החברות במה שאפשר לקרוא "דרג ב'" לא מספקות את הסחורה, וזה מתבטא בשווי החברות.
שווי השוק הכולל של כמה מחברות השורה השנייה בתעשייה: ניקולה NIKOLA CORPORATION , פיסקר FISKER INC , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , לוסיד LUCID GROUP , ניו NIO INC , אקספנג XPENG , פולסטאר, קאנו CANOO INC ולורדסטאון עמד בשיא על 470 מיליארד דולר - היום השווי הכולל של כל החברות הללו הוא 59 מיליארד דולר, קריסה של 87%.
- אינוויז שרפה 18 מ' דולר ברבעון - בקופה נשארו 13 מ' דולר
- ספליט הפוך בדרך? אינוויז לא עומדת בדרישות הנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנייה של ריביאן מאז השיא בסוף שנת 2021
שווי השיא היה בתקופה שבין 2019-2021, כשהריביות נעו בין 0%-2%, אז למשקיעים הייתה יותר סבלנות להשקיע בחברות שנמצאות בתחום חדש ומפסידות כסף, אז התייחסו בעיקר לחלום. היום זה כבר לא המצב. 9 החברות האלה מכרו במהלך השנה האחרונה 420,000 רכבים, שזה מספר יפה, אבל זה לא מה שציפו לפני 3-4 שנים. בכל מקרה 3 הבולטות בקבוצה הזו מוכרות כ-75% מהיקף המכירות. הבאות בתור בהיקף מכירות מאוד נמוך.
גם החברות הגדולות מתקשות
זה לא מפתיע שהחברות הקטנות מתקשות יותר מהבינוניות והגדולות - זה תחום חדש שהביקוש אליו עדיין לא ברור והוא דורש המון הוצאות על מו"פ, שיווק ויש בו יתרון משמעותי לגודל. אבל גם לחברות הגדולות אין חיים קלים בשוק הזה. השווי הכולל של 3 החברות הרווחיות ביותר בתחום: טסלה TESLA INC , BYD וליי LI AUTO INC עמד בשיא על 1.4 טריליון דולר, היום הסכום הזה עומד על 900 מיליארד דולר, וכמובן שטסלה אחראית לרוב הסכום בשני הנתונים - השווי שלה ירד מ-1.2 טריליון דולר ל-700 מיליארד דולר.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית טסלה מאז השיא בסוף שנת 2021
וגם החברות הגדולות לא מייצרות מספיק מזומנים - שלוש החברות האלה ייצרו במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה מזומנים חופשיים בסך 4 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה ל-20 מיליארד דולר בסה"כ בכל תקופת חייהן, כאשר גם כאן, טסלה אחראית בערך לחצי מהסכומים.
אפילו חברות הרכב המסורתיות שהבינו שהן צריכות להשתלב בגל החדש לא רואות תוצאות שיצדיקו את ההשקעה שלהן. השווי הכולל של ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , פורד FORD MOTOR , סטלנטיס STELLANTIS N.V ווולקסוואגן VOLKSWAGEN A G ORD , חברות הרכב המסורתיות שהשקיעו הכי הרבה בקידום רכבים חשמליים אצלן, ירד מסכום של 425 מיליארד דולר בשיא לסכם של 220 מיליארד דולר היום, צניחה של מעל 50%.
בשורה התחתונה, כל החברות שנגעו לתחום הרכבים החשמליים מחקו ביחד בערך 1.4 טריליון דולר בשווי במהלך השנים האחרונות. אז עם נתונים כאלה, למה שהמנהלים והמשקיעים ירצו להמשיך?
הזווית הישראלית
יצרני הרכבים החשמליים משתמשים באביזרים, יכולות של חברות בתחומים שונים, לרבות מערכות ראייה מתקדמות, אביזרי בטיחות אוטוטמטיים ועוד. כל התעשייה מסביב שתלויה בפעילות יצרני הרכבים החשמליים נפגעה. הרכבים החשמליים היו אמורים להיות הקדימון לרכבים אוטונומיים. רכבים שנוסעים אוטומטית ללא צורך לנהוג בהם. לכאורה אין קשר לרכבים החשמליים, אבל חברות הרכב מיפו את ההשקעות שלהן וסידרו את האימוץ שלהם כשמצד אחד הן מפתחות במקביל את שתי קבוצות הרכב, אבל מצד שני ברור שהרכבים האוטונומיים הם השלב הבא.
הקושי בחדירה של הרכבים החשמליים, משפיע דרמטית גם על תחום הרכבים האוטונומיים. אימוץ הטכנולוגיה החשובה הזו נדחה וכעת מדברים בעיקר על שילוב רכבים אוטונומיים באוטובוסים או במוניות, כשהפתרון לכל השוק לא נראה בשנים הקרובות. יש רכבים חצי אוטונומיים, אבל בעוד שהתחזיות לפני מספר שנים היו לאימוץ גדול כבר ב-2023-2024 כבר ברור שזה לא יקרה.
בשנת 2020 היה גל של הנפקות חברות שמפתחות מערכות תומכות וכלים שקשורים לרכבים האוטונומיים. אחת החברות הישראליות הבולטות בתחום היא ריי REE , שמאכזבת את המשקיעים תקופה ארוכה. החברה אמרה בעת ההנפקה שהיא צופה הכנסות של 19 מיליארד דולר בין השנים 2023-2026 אבל התחזית ירדה עד לפני כמה חודשים אמרה הנהלתה שהיא צופה להכנסות של רק מיליארד דולר בתקופה הזו. הצרות בריי אולי קצת פחות מושפעות ממצב השוק בכללותו, אבל אם התחום ימשיך לדעוך, לריי שלאחרונה עשתה גיוס של עשרות מיליונים תהיה בעיה לשרוד. אגב, השווי שלה בהנפקה היה 5 מיליארד דולר, היום הוא סביב 50 מיליון - ירידה של 99%. אחד המשקיעים הבולטים בריי הוא זיו אבירם שהקים לצד פרופ' אמנון שעשוע את מובילאיי.
מובילאיי מובילאיי , אחת מהחברות הישראליות המצליחות יותר שנסחרת בנאסדק וששוויה מסתכם ב-32 מיליארד דולר, אומנם מצליחה בוול סטריט במקביל להצלחה העסקית. החברה מפתחת מערכות לנהיגה סמי אוטונומית ואוטונומית לרבות את יכולות הראייה הכל כך קריטיות בנהיגה כזו.
מובילאיי מספקת לשורה של יצרניות רכב, אבל גם לכאלו שפועלות בייצור רכבים חשמליים עם כיוון לייצור רכבים אוטונומיים. החשש שהחולשה ברכבים החשמלים תשפיע על הביקושים והפיתוח של הרכבים האוטונומיים. בינתיים מובילאיי עומדת בתחזיות.
בכל מקרה, לאחרונה הודיעה החברה שהיא נבחרה לספק לפולסטאר את טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה, כאשר העלות הצפויה של מערכת ה-Chauffeur שהיא תספק צפויה לעמוד על 6,000 דולר לרכב.
השווי של פולסטאר כבר קרס ב-95% מהשיא, וב-9 החודשים הראשונים של השנה היא דיווחה על תזרים מזומנים שלילי של 1.68 מיליארד דולר, כך שבקצב הזה, לא ברור אם פולסטאר אכן תצליח להגיע ליעדים שלה בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים וזה ישפיע על הרכישות מהספקים, לרבות מובילאיי.
גם אינוויז אינוויז מושפעת מהחולשה בשוק ה-EV והדחייה של כניסת הרכבים האוטונומיים. היא דיווחה לפני מספר חודשים על הרחבת השותפות עם ב.מ.וו (BMW). במסגרתו תיקח החברה חלק בפיתוח הדור הבא של רכבי ב.מ.וו האוטונומיים באמצעות טכנולוגיית הלידאר (LiDAR) שפיתחה. ב.מ.וו נחשבת יותר לחברת "פרימיום" כך שאם המשבר יגיע אליה זה יהיה בשלב מאוחר יותר מהחברות האחרות, אבל גם היא, כמו כל חברה אחרת, לא תמשיך להשיקע בתחום הפסדי שאין לו ביקוש. במילים אחרות, מדובר על חשש מדחייה נוספת של הטמעת המערכות כשבינתייםן החברה שורפת מזומנים, מה שהוביל אותה לגיוס לפני מספר חודשים. הגיוס דילל את המשקיעים הנוכחיים וגרם להמשך צניחה במניית החברה. מאז ההנפקה דרך ספאק לפני שנתיים וחצי ערך החברה נפל ב-83%. גם אינוויז ציפצה להכנסות של מיליארדים ב-2025, היא רחוקה מהזה מאוד.
- 18.שמפו 10/12/2023 13:55הגב לתגובה זומלא חברות סיפורי סבתא ואף לילה ולילה..ומה?כרגיל.תמיד.אצל המין ה"אנושי".פריירים לא מתים.רק מתחלפים!
- 17.אחד שיודע 10/12/2023 10:44הגב לתגובה זובלי הנתון הזה הסקירה הזו לוקה מאוד בחסר, בלשון המעטה.
- 16.יניב 09/12/2023 23:46הגב לתגובה זומי אמר שצריכים הרבה חברות? ובכלל מה זה אומר שהשווי ירד? גם שווי חברות הבנקים בארהב ירד. אז אולי לא צריכים יותר בנקים? חברות קטנות מתקשות לחדור לשוק כי טסלה מציבה רף מחיר שקשה מאוד להתחרות בו עם תמורה שקשה מאוד להתחרות איתה אז מקבלים שוק של חברה אחת או שתיים מה שמעט (לכאורה) את חדירת הרכבים החשמליים אבל זה העתיד. וזה ימשך. ושום ענף קורס. תודה
- 15.אבי הנוהג ברכב בנזין 09/12/2023 19:38הגב לתגובה זולמה לקנות רכב חשמלי ש-70% מהערך שלו - המצבר, יורד לאפס אחרי פחות מ-7 שנים ?
- 14.שרעבונסקי 09/12/2023 01:52הגב לתגובה זוהיכן להטעין (שגם זה לא ממש בחינם).
- 13.טכנולוגיה לא בשלה עדיין. תמתינו 5-10 שנים. זה העני 08/12/2023 22:45הגב לתגובה זוטכנולוגיה לא בשלה עדיין. תמתינו 5-10 שנים. זה העניין. מצבר יקר רצח. נחלש מידי יום. בשיאו נותן נגיד 300 קמ? אז 150 הלוך ושוב. זהו? ואם נתקעים יש ג׳ריקן חשמל לתדלק?
- אחד שיודע 10/12/2023 10:47הגב לתגובה זואתה חי ב2020? ובכלל, כמה מאיתנו נוסעים יותר מ300 ק"מ ביום? באופן קבוע? בלי עצירת ביניים? (נניח נוסעים לעבודה, שוהים שם 8 שעות - בהן הרכב נטען - ואז חוזרים)
- 12.מישהו מהתחום 08/12/2023 15:07הגב לתגובה זומחיר הסוללות כבר כמעט 100$/kwh שזה משמעותית פחות ממה שצפו לסוף 2023. המחירים של הרכבים החשמליים מתרסקים ב2024 מה שיגדיל משמעותית את הנתח שוק. בייחוד עם הגידול בטכנולוגיית הטענה מהירה וברשת הטענות מהירות בעולם (תקן טסלה שאומץ בארהב וכו')
- נהגוס 08/12/2023 16:42הגב לתגובה זובכמעט כל הבניינים בגוש דן אין עמדות הטענה וברבים אין בכלל חניה פרטית. חונים ברחוב. בינתיים יש מעט עמגות טעינה בתחנות הדלק לכן בינתיים עזוב אותי, אני ממשיך לתדלק כרגיל. כאשר יהיו לך מספיק עמדות טעינה בגוש דן דבר איתי.
- המגיב 11/12/2023 18:37יש היום גנרטורים קטנים, יעילים. שים מיכל דלק בבגאז' חבר גנרטור, ושב לך בניחותא שלוש ארבע שעות.
- בולללללל! (ל"ת)שמפו 10/12/2023 13:56
- 11.לזה קוראים 08/12/2023 15:04הגב לתגובה זוהם גם מזהמים גם יקרים גם ללא עתודה של דלק.אשליה אופטית לפראיירים.
- מזהמים, אבל משמעותית פחות מרכבי בנזין. (ל"ת)אחד שיודע 10/12/2023 10:48הגב לתגובה זו
- לא נכון. ייצור הסוללה פולט מזהמים בכמות שלא תתואר (ל"ת)המגיב 11/12/2023 18:37
- 10.לילי 08/12/2023 13:32הגב לתגובה זוברכב חשמלי הכל טוב , מלבד מחיר הסוללה ואורך החיים שלה . כמובן שהרגולציה יכולה להאיץ את הקצב .
- 9.מחכים לבטריה ליתיום אויר (ל"ת)ארנון 08/12/2023 13:31הגב לתגובה זו
- אחד שיודע 10/12/2023 10:51הגב לתגובה זובינתיים נישאר כולנו עם הטכנולוגיה הגרועה ביותר ושמה רכב בנזין. למה היא הגרועה ביותר? בגלל שכלי רכב ממוצע עומד בחנייה כ-90% מהזמן. רכב חשמלי נטען בזמן הזה ורכב בנזין מחכה שניקח אותו לתחנת הדלק במיוחד - דווקא כשאנחנו צריכים אותו.
- 8.דוד לי 08/12/2023 13:11הגב לתגובה זוכתבה ארוכה, ״כאילו מושקעת״ אבל חוץ מהרבה מילים לא אומרת כלום. ובעיקר לא עונה על הכותרת שהיא: ״בועת הרכבים החשמליים התפוצצה - לאן ממשיכים מכאן?״ אז גם אתם סתם כותבים כי צריך לכתוב? אפשר לבקש קצת מקצועיות מעבר למילים?
- 7.לא כולם מוכנים לנסוע על פלטפורמה של תחנת טרנספורמציה מסרטנת (ל"ת)חישמול אישי 08/12/2023 12:00הגב לתגובה זו
- אתה בכלל יודע מה זו תחנת טרנספורמציה? (ל"ת)אחד שיודע 10/12/2023 10:52הגב לתגובה זו
- 6.מגיב 08/12/2023 11:10הגב לתגובה זוהחברות הגדולות עדיין מושקעות בבנזין אבל אל דאגה - הם נגררות אחרי השוק העתיד חשמלי -מי שלא יפשוט רגל עוד כמה שנים - חברות כמו מאזדה הונדה ניסאן יעלמו מהמפה כמו קודאק הם קלטו והגיבו מאוחר מדי לחשמל העולם השתנה.
- חכה! (ל"ת)שמפו 10/12/2023 13:58הגב לתגובה זו
- 5.לבן 08/12/2023 11:02הגב לתגובה זותמיד חלומות מתגשמים באיחור.... הכתב המדופלם רק "שכח" לספר כי הרכב הנמכר ביותר בעולם היום הוא רכב חשמלי!!!! לוקח זמן ללמוד לייצר רכבים חשמליים טובים ( לטבלה לקח מעל 10 שנים,). מה לעשות שיבואנים ובעלי מוסכים אינם רוצים לאבד את "אווזת הזהב" שלהם. .....
- 4.אורי 08/12/2023 10:09הגב לתגובה זוכתבה מטופשת לדעתי . הצמיחה של מספר המכוניות החשמליות כנתח השוק הוא אדיר , בסין כבר מגיע ל40 אחוז . זה שמחיר חלק מהחברות היה מנופח זה כמו להגיד שהתמוטטות חברות הדוט קום ב2000 מראה שהאינטרנט לא תופס …
- 3.פנינה רוסנבלאום 08/12/2023 09:52הגב לתגובה זוהבעיה בעלות הסוללה. אם סוללה תעלה חצי או שליש ממחיר הרכב שבניתיים יש לו פחת אחרי 5 שנות האחריות. אז אף אחד לא ירצה לקנות את המכונית כיד שנייה והמחיר שלה יחתך עוד יותר. זה ידמה לטלפונים ישנים שזורקים אותם
- 2.אור 08/12/2023 09:32הגב לתגובה זותנו חשמליות ב60-100 אלף (מיני ומשפחתי ותראו את ההבדל)
- 1.בא 08/12/2023 08:33הגב לתגובה זווגם מכוערים ,כמו הבעלים שלהם.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
