התחדשות עירונית
צילום: ענת דניאלי

"התחדשות עירונית נמשכת במקרה הטוב 10 שנים. זה לא יכול להימשך"

מצד אחד - התחלות הבנייה נמוכות, מצד שני - המדינה מציעה פתרון דרך התחדשות עירונית אבל לא מקצרת את תהליך ההיתר והמלחמה קברה פרויקטים שלמים. מהתהליך הארוך דרך דיירים סרבנים, מומחי הנדל"ן מסבירים למה זה לוקח כל כך הרבה זמן ומה אפשר לעשות: "במקרה הרע זה לוקח 15 שנה"
איציק יצחקי | (7)

כשמדינת ישראל לא משחררת קרקעות והתחלות הבניה בירידה, היא צריכה לחשוב על הדרך הטובה ביותר להגדיל את היצע הדירות. אחת הדרכים הטובות ביותר היא כמובן התחדשות עירונית - בנייה לגובה. התחדשות עירונית היא דרך טובה להגדלת ההיצע מבלי להקצות או להגדיל את שטח הקרקע. כשמבצעים פרויקט תמ"א או פינוי בינוי, בונים עוד דירות על אותו שטח וכך המדינה מצליחה להגדיל את ההיצע.

פרויקט התחדשות עירונית ברעכשיו הכל תקוע. פרויקט התחדשות עירונית בר"ג (יח"צ)

מצד שני, הביורוקרטיה מתישה. התחדשות עירונית היא לא פרוייקט שהוועדה מאפשרת כחותמת גומי. היא לוקחת זמן. עד רגע ההיתר חולפים 7 שנים ויותר והביצוע נמשך 3 שנים לפחות. למה 7 שנים? כי בדרך יש כל מיני קשיים - דיירים שלא חותמים, סרבנים שגוררים את הפרויקט לבתי משפט, טיפול מול העירייה ועוד.

מלחמת "חרבות ברזל" חידדה לאזרחי ישראל, לכל אורכה ורוחבה של המדינה, את הצורך במרחב מוגן בכל בית, ובמיוחד את הצורך לקדם פרויקטי התחדשות עירונית. בבסיסה, נועדה התוכנית להבטיח כי הבניין והדירה יהיו בטוחים מרעידות אדמה, אך מלחמות ומבצעים צבאיים מוכיחים, פעם אחר פעם, את החשיבות במיגון מפני טילים ורקטות. בכירים בענף הנדל"ן מסבירים מדוע המלחמה צריכה לנער את המדינה מהאופן בו התנהלה עד היום, ולהביא לייעול תהליך ההתחדשות העירונית בהקדם, כשעל פי נתוני התחלות הבנייה (למ"ס, ספטמבר 23') משך זמן הבנייה הממוצע של בניין הוא כמעט 3 שנים, ורק כ-28.4% מהדירות שנבנו הן במסגרת התחדשות עירונית, (מהן כ-72.6% במסגרת תמ"א ופינוי-בינוי). ב-12 החודשים (יולי 2022-יוני 2023) החלה בנייתן של כ-57,780 דירות, ירידה של 20.3% לעומת 12 החודשים הקודמים.

צחי עומר, מנכ"ל ים סוף נדל"ן מקבוצת פפושדו מסביר כי "המצב הביטחוני-מדיני בו אנו נמצאים מחדד את הצורך הבסיסי בהתחדשות עירונית כאשר ההליך נועד, לא רק לשדרוג הדירה ולא רק לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. בבסיס התוכנית עומדים גם החובה להקים ממ"ד או ממ"ק בכל בניין ובנין בטח כאלו שפגיעה של רקטה הופכת אותם באופן מידי לבלתי ראויים למגורים. התמשכות בירוקרטית אין סופית שעד היום ניתן היה לשאת, הופכת כעת לנטל עצום לא רק על יזמים וקבלנים אלא על אזרחי המדינה".

עוד הוא מוסיף כי המדינה חייבת להבין את המשמעויות הקשות של זמן כל כך ממושך להשלמת פרויקט התחדשות עירונית, "כאשר החסם המרכזי הוא עיכובים בוועדות השונות ובקבלת אישורים והיתרים. זהו תהליך שחייב להתקצר באופן משמעותי כדי שבתוך מספר שנים כמות הדירות בהן ישנו חדר ממוגן תהיה גדולה משמעותית ממה שישנו כעת. פרויקט התחדשות עירונית כפי שהרשויות מתנהלות כיום מתמשך במקרה הטוב כעשור ובמקרה הרע יכול להימשך גם מעל 15 שנים מרגע ההחלטה לצאת לדרך ועד לכניסה לדירה החדשה והבטוחה, מצב כזה לא יכול עוד להימשך".

עו"ד אביאל כהן ממחלקת התחדשות עירונית במשרד ש. פרידמן אברמזון מסביר: "המלחמה חידדה את העובדה שהמצב הביטחוני בישראל מחייב נגישות גבוהה למרחב מוגן בכל חלקי הארץ, והתחדשות עירונית נותנת מענה בעניין זה מבלי שהדיירים יידרשו לממן זאת בעצמם. התחדשות עירונית באה לתת בראש ובראשונה מענה למבנים ישנים שאינם עמידים בפני רעידות אדמה ושלא קיימים בהם ממ"דים, אבל אם עד היום נראה היה שהדיירים, היזמים ורשויות התכנון שמו את עיקר המשקל על התמורות הניתנות ועל הכדאיות הכלכלית של הפרויקט, נראה שהמלחמה שינתה את המשוואה וכי כעת עיקר החשיבות בהתחדשות עירונית הוא הבטחת ביטחון התושבים שמתגוררים במבנים ללא מרחב מוגן נגיש. לאחרונה אף נתקלנו בדיירים סרבנים ששינו את עמדתם בגלל המצב הביטחוני ועברו מהתנגדות לפרויקט לתמיכה בו.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

"על המדינה ורשויות התכנון לסייע בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית הן באמצעות קביעת לוחות זמנים מחייבים והן באמצעות מתן תמריצים ליזמים כמו סבסוד או מתן קרקעות משלימות במקומות שבהם התחדשות עירונית אינה כדאית מבחינה כלכלית. נראה שהמלחמה הבהירה כי בניינים עם ממ"דים הם אינם מותרות אלא דרך להציל חיים".

איתי סמדר, מנכ"ל חברת הבת רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירונית בע"מ טוען כי מדובר ב"תקופה קשה של חוסר ודאות במשק, שהחלה גם לפני המלחמה עם עליית הריבית. כמו כן, קיימת מזה תקופה ארוכה חוסר יציבות שלטונית שפעם אחר פעם מטלטלת את שוק הנדל"ן ופוגעת ביכולת של אנשי המקצוע לתכנן מהלכים ארוכי טווח, במיוחד בכל הנוגע להתחדשות עירונית. הרשויות העירוניות והממשלתיות מבינות את החשיבות של התחדשות עירונית במיוחד היום, לאחר אירועי ה-7.10 והמלחמה שהגיעה בעקבות אירועים אלו. על כן, ברור כי תחום ההתחדשות העירונית היה וימשיך להיות תחום הכרחי ונדרש שיישאר איתנו תמיד ולכן היום, יותר מתמיד, חשוב לקבוע מדיניות סדירה ויעילה, שתגביר את הוודאות, תקדם סנכרון בין הגורמים הרלוונטיים השונים ותקצר את הזמנים למימוש הפרויקטים באופן משמעותי".

ללא אלה, אומר סמדר, פרויקטים של התחדשות עירונית ימשיכו להתעכב ולגבות מחיר יקר מהרשויות, היזמים ותושבי ישראל, "במיוחד באזורים הנמצאים תחת איום טילים ורעידות אדמה. בכוחה של ממשלה יציבה ועקבית, לייצר ודאות ויציבות שנחוצה לתחום, בעיקר על ידי הגדלת סמכויות של הרשויות המקומיות, לשם קידום פרויקטים של התחדשות עירונית בשטחן".

 

עו"ד שמואל לכנר, ראש מחלקת נדל"ן במשרד נשיץ ברנדס אמיר אומר כי "החשיבות שבמציאת פתרונות מיגון לתושבי ישראל מלווה את מערכת התכנון מאז עליית המודעות לסכנות שבהיעדר מיגון נגד רעידות אדמה אשר הובילה לתקינת התקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה, ת"י 413 אשר נכנס לתוקף בשנת 1975 והפך למחייב בשנת 1980, וביתר שאת מאז מלחמת המפרץ הראשונה שבה שוגרו 39 טילי סקאד למדינת ישראל ואלה באו לידי ביטוי בתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990.

"מדינת ישראל מנסה לאזן בין אינטרסים שונים בתכנון, וברור שנושא המיגון חייב לקבל מקום אחר ושונה בסדר העדיפויות הכולל ובאיזון האינטרסים. לדוגמה, בפרויקטים של התחדשות עירונית מקובל בוועדות התכנון לאשר זכויות בנייה לפרויקטים על פי דוחות כלכליים שמאפשרים את מינימום הרווחיות ליזמים בשים לב לתוספות של 25-12 מ"ר ומרפסת. ועדות התכנון צריכות להיגמל מגישה של "חסכנות" בתוספות של אחוזי בנייה ולהוסיף זכויות בנייה מרחיבות ביותר כדי לתמרץ את הפרויקטים של ההתחדשות העירונית.

"דוגמה נוספת: לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לחודש יוני 2022 היו בישראל כ-1.6 מיליון דירות לא ממוגנות, שבהן מתגוררים כ-5.5 מיליון תושבים. על פי דוח מבקר המדינה מיולי 2022, כמעט 5,000 מבנים ברחבי הארץ הוגדרו מסוכנים ועלולים לקרוס על יושביהן, בהם כ-610 אלף יחידות דיור, שככל הנראה אינן עומדות בתקן של רעידת אדמה. רובן בפריפריה. המדינה חייבת למצוא דרך לתמרץ תקציבית פרויקטים בפריפריה לקידום מיגון דירות של אוכלוסיות חלשות במיוחד, ולהגדיל את התקציבים לתכנון ולתקצוב של פרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה. זו חייבת להיות משימה לאומית בחשיבות עליונה. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צחי 05/12/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
    מה שווה אם חוץ מהממ"ד כל הכניין נהרס ?. כבר יש יוזמה שממ"ד יהיה 24 מ"ר ובו מטבחון שרותים ומקלחון לשהות ארוכה - זה כלקח מארועי 7.10 אבל ברגע שהבית עולה באש ? אז כל הבית חייב להיות ממ"ד וגם חומרים חסיני אש
  • 5.
    אלי 04/12/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    למרות שהבניין מצויין. יש כאן הרבה כסף. יש מקלט מעולה. אז הרבה מנצלים לרעה.
  • 4.
    יזם נדלן 04/12/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    הכי הרבה טילים קרוב סביבה עזה לא בונים ממדים לפינוי בנוי. רק רחוק מעזה בונים פנוי בנוי זה עושה הפוך . כל ממשלה וחברים מושחדים בונים חופשי רק במרכז עם אישורים ליזימים בכסף בשוחד כי מרכז שווה מיליונים. ממשלה מעדיף תשכחו מפריפריה להרוג אותם ולא יעזור להם כי הם סוג ג" . יימח שמכם יש אלוהים בשמיים אתם תשלמו על זה ביוקר אמן. אמן
  • 3.
    שחף 04/12/2023 06:13
    הגב לתגובה זו
    פינוי בינוי זה פשע נגד האנושות קבוצה של פושעים שרוצים להתעשר על חשבון בעלי דירות. אין גבול לעזות המצח והחוצפה של מחתימי הדיירים. אלימות תקיפה ואיומים כך מחתימים
  • 2.
    משה 03/12/2023 22:51
    הגב לתגובה זו
    ואתה אומר לא, זה אומר שאתה סרבן? כך אם תציע לי עסקת חליפין לבית שלי ואני לא רוצה אני לא סרבן!
  • 1.
    לא בא לו שיצחקו עליו 03/12/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
    שכחתי לציין שאומרים שאבא של ראש העיר - קיבל בפרוייקט 4 דירות. מי אמר שלא מקדמים דברים ???חצופים
  • אבג 03/12/2023 17:52
    הגב לתגובה זו
    בנצרת אישרו תוך חצי שנה ממש כמו בחו''ל אבל זה כמובן לשכונה חרדית. אם תרצו אין זו אגדה
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.