קומנדו חיילים ישראלים
צילום: דובר צהל

קודם גינו ועכשיו שותקות: הדילמות של חברות בארה"ב בנוגע למלחמת ישראל-חמאס

לפי חברת ניתוח הנתונים Cyabra, רבע מהפרופילים ברשתות החברתיות שפרסמו או דנו במלחמה והפיצו מידע שקרי מיד לאחר התקיפה של חמאס היו חשבונות מזויפים ולא במפתיע, פרו פלסטינים
אדיר בן עמי | (11)

חברות באמריקה אומנם מיהרו לגנות את מתקפת הטרור של חמאס ביום השחור של ה-7 באוקטובר, עם יותר מ-200 חברות וארגונים, כולל גוגל, סטארבקס וה-NBA שפרסמו גינויים למתקפה. אבל כעת, ככל שהזמן עובר וישראל מתקדמת בחיסול הטרור, התמונות מעזה, יחד עם משרד הסברה שלא קיים והעובדה שהפלסטינים פשוט יותר טובים בלשקר ולהתקרבן מאיתנו (וכמובן בעזרת גופים ומדינות שמשקיעים במלחמה על דעת קהל מיליונים), עוררו קריאות להפסקת אש וגרמו לחברות רבות להחליף דיסקט ולבחור בשתיקה. 

החברות האמריקאיות נמצאות בדילמה. האהדה לישראל נשחקת על רקע העלייה במספר ההרוגים בעזה והמשבר ההומניטרי שנגרם כמובן כתוצאה מפעולות חמאס, אבל יותר קל להאשים את ישראל. החברות מתמודדות עם לחצים משני הכיוונים והרבה פעמים מה שמכריע אלו עובדי החברות שלוחצים עליהן לקחת צד באמצעות קמפיינים, עצומות ותרומות. 

"החברות נאבקות כי לאנשים יש דעות מאוד מקוטבות, מושרשות ואישיות על המצב", אמר דייב פליט, ראש הדיגיטל בחברת יחסי הציבור אדלמן. "זה מצא בניואנסים", הוסיף וציין כי "חברות גילו שעמדה חד צדדית לא מזדקנת היטב". 

אומנם זו המלחמה הגדולה השנייה שמתפרצת בשנים האחרונות, אבל היא מתגלה כמפלגת הרבה יותר מהסכסוך בין רוסה לאוקראינה. במלחמה ההיא, רוב החברות הבינלאומיות מיהרו לצאת מרוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה. הסנקציות דחקו אותן החוצה, יחד עם קמפיינים ברשתות החברתיות ולחץ ציבורי עצום. 

המלחמה של ישראל לא נתפסת כשחור או לבן

מלחמת ישראל-חמאס לעומת זאת, לא נתפסת כשחור או לבן. "עם רוסיה, היה לך צד חזק מאוד שתקף את השני, אוקראינה, שהיה חלש", אמר מרקו פאפיק אסטרטג ראשי ב-Clocktower Group. "זה עלה בקנה אחד עם התפיסות המוסריות שלנו לגבי נכון ולא נכון". לעומת זאת עם ישראל והפלסטינים, בעולם מצליחים לטעון ששני הצדדים הם קורבנות. 

בנוסף, מלבד ההשפעה על אספקת הנפט והגז, למזרח התיכון אין כמעט השפעה כלכלית עולמית. הפלישה של רוסיה לאוקראינה גרמה לעליית מחירים בשווקי האנרגיה והחקלאות בעולם, עוררו את האינפלציה והביאו לשינויים גיאופוליטיים. כלכלת ישראל אומנם סובלת מאוד, אבל היא נחשבת זעירה על הבמה העולמית. השווקים הפיננסיים די מהר התנערו מהסכסוך. אפילו שווקי האנרגיה לא הגיבו, בין השאר כי אף אחד לא דיבר על אמברגו נפט ערבי או ניסיונות אחרים לשבש את האספקה.

בכל זאת, המלחמה כן מגבירה את המתחים סביב מדיניות חברות וממשלת ארה"ב כלפי ישראל ומזינה את האנטישמיות בעולם. עובדים רבים בחברות כמו גוגל וסטארבקס יצאו במחאות. כמו גם תעשיות הבידור והאופנה. חברות מסוימות אף דוחקות בעובדים להימנע מהצהרות פומביות בנושא.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמה מנהיגי תאגידים טוענים שהטיפול בקונפליקט באופן פומבי אינו משיג הרבה ושכמעט בלתי אפשרי לא להכעיס פלג כלשהו, כולל עובדים, בעלי מניות ולקוחות. "אני חושב שחשוב להדגיש שרק אנשים יכולים להיות בעלי דיעה", אמר תומס פטרפי, מייסד ויו"ר אינטראקטיב ברוקרס. "כחברה תמיד התרחקנו מלנסות ולהשפיע על דעותיהם של בעלי העניין שלנו בכל נושא הנוגע לפוליטיקה או דת". 

הרשתות החברתיות

הרשתות החברתיות והבינה המלאכותית מסבכות עוד יותר את המלחמה הזו. ישראל וחמאס נלחמו בעבר מספר רב של פעמים, אבל בפעמים הקודמות, כמו ב-2014 שישראל נכנסה לעזה, פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, לא היו חזקות בעיצוב דעת הקהל או יותר נכון הפצת מידע מוטעה כמו היום. טיקטוק אפילו לא הייתה קיימת. ל-AI יש כעת את היכולת להפיץ וידיאו ותמונות מזויפות. מדינות כמו רוסיה ואיראן מנצלות את זה ומממנות צבאות של בוטים שתפקידם לפרסם שקרים בלי בקרה, לעודד שנאה ולנסות לשנות את ההיסטוריה.  

לפי חברת ניתוח הנתונים Cyabra, רבע מהפרופילים ברשתות החברתיות שפרסמו או דנו במלחמה והפיצו מידע שקרי מיד לאחר התקיפה של חמאס היו חשבונות מזויפים ולא במפתיע, פרו פלסטינים. התפשטות המידע השגוי מכניסה חברות לבקרת נזקים מהר יותר בניסיון להתגונן מהפייק הרב שמופיע ברשתות. כיום, מספיק להיות עם אלפי עוקבים בודדים ברשתות ולפרסם תמיכה בישראל ולגנות את חמאס בשביל לקבל הודעות נאצה מאלפי בוטים.

יותר מזה, העובדה שהצד תומך הטרור הרבה יותר רועש מהצד הפרו-ישראלי, גורם לאנשים לחשוב שכולם נגד ישראל. בעוד סקרים של YouGov מצביעים על כך שהתמיכה של תושבי ארה"ב בישראל חזקה הרבה יותר בסקרי דעת קהל מאשר מה שמוצג במדיה החברתית. הדרך בה הרשתות החברתיות פועלות, גורמת לאנשים לתפוס שונה את דעת הקהל בעולם לגבי הסכסוך מאשר מה שהיא במציאות. 

ההשפעה על החברות

באלפבית, המנכ"ל סונדאר פיצ'אי גינה את התקפת הטרור של חמאס, הביע תמיכה בישראל אך אמר "אנו צופים בפחד כיצד פלסטינים בעזה ספגו אובדן משמעותי". לפי גוגל, החברה מנסה ליצור "תרבות של אמפתיה" לכל אנשי החברה, כולל ערבים, מוסלמים יותר מ-2,000 עובדים בישראל. 

זה לא עבד. עובדים רבים בגוגל הפגינו בפומבי וכתבו מכתב פתוח הקורא לחברה להפסיק לספק תמיכה ב-"אפרטהייד" ול-"רצח העם" הישראלי. העובדים קראו לבטל עסקים של גוגל עם ממשלת ישראל כמו פרויקט נימבוס, חוזה של 1.2 מיליארד דולר לשירותי ענן. דוברת גוגל אמרה כי ההתנגדות לפרויקט היא "חלק ממסע פרסום ותיק של ארגונים ואנשים קרובים לא עובדים בחברה".

גם סטארבקס נקלעה לצרות. זמן קצר לאחר הפיגוע של חמאס, איגוד העובדים המייצג כ-9,000 מעובדי הרשת, פרסם ציוץ בטוויטר המביע "סולידריות עם פלסטין" ושיתף תוכן דומה ברשתות. סטארבקס, מיהרה להתנער ואף הגישה תביעה נגד הארגון בטענה להפרת סימן מסחרי ולפגיעה בעסקי ברשת. איגוד העובדים הגיש תביעה נגדית וטען שסטארבקס מכפישה את האיגוד בכך שהיא רומזת שהוא תומך ב-"טרור, שנאה ואלימות". 

לעומת זאת, מנהלים כמו אלכס קארפ, מנכ"ל חברת ניתוח הנתונים פלנטיר, הצהיר כי החברה תומכת באופן מלא בישראל. פלנטיר מוכרת כלי תוכנת מודיעין לארה"ב ולבעלי ברית מערביים רבים. קארפ הגדיר מזמן את עסקי ההגנה במונחים מוסריים כמאבק בטרור ובאיומים אחרים על המערב. "אנחנו בקו החזית ונלחמים במה שמסתכם ברוע", אמר בשיחת הרווחים האחרונה של החברה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קופל 17/11/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה
  • 4.
    אני חרדי וגם ללא כיפה אבל מה הקשר בין הכתבה לחרדים ? (ל"ת)
    [email protected] 16/11/2023 23:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    במחיר של מטוס אחד אפשר לעשות בתעמולה לא פחות מבמלחמה (ל"ת)
    [email protected] 16/11/2023 22:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מאי 16/11/2023 22:03
    הגב לתגובה זו
    שעובר בוועדת הכספים חלוקת כספים לשומרי שבת בלבד. דרך חברות ביטוח רכבים יודעים מי שומר שבת ומתכננים להעביר להם מענק מלחמה על סך 4000₪ לכל ילד. בהתחשב שמשפחה חרדית ממוצעת יש לה 11 ילדים זה שווה 44,000 ₪. אני יודע שלא תאמינו, אבל מה זה משנה תעבירו את הסיפור שנעצור את זה יחד
  • ברור 17/11/2023 08:02
    הגב לתגובה זו
    משלמים לך מאירן?
  • יותם 17/11/2023 00:34
    הגב לתגובה זו
    הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית
  • שלמה 16/11/2023 23:24
    הגב לתגובה זו
    רק מוכיח כמה הכתבה נכונה
  • אנונימי 16/11/2023 22:44
    הגב לתגובה זו
    סתם אתה מפלג תראה איזה אחדות למה להרוס את זה
  • 1.
    אבנר 16/11/2023 21:01
    הגב לתגובה זו
    שיצאו בגלוי נגד הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה.
  • הנה, ואמרתם שאין לנו בוטים... (ל"ת)
    פרוזקטור טרולים 17/11/2023 08:01
    הגב לתגובה זו
  • ששמעת על הבוטים שמפיצים פייק נזכרת בעבודה שלך נו.. נו.. (ל"ת)
    שלמה 16/11/2023 23:25
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.