וולמארט
צילום: unsplash

וולמארט על הכוונת - המניה יורדת למרות דוחות טובים; טארגט מתעצמת

וולמארט הראתה צמיחה לעומת הרבעון המקביל, צמיחה שמספיקה לה בשביל להעלות את התחזית - אבל אם צוללים למספרים רואים שהצמיחה מאטה בהדרגה - יכול להיות שהסיבה היא איבוד נתח שוק למתחרות כמו טארגט
רוי שיינמן |

רשתות הקמעונאות בארה"ב מתקשות בזמן האחרון - הריבית הגבוהה בשילוב האינפלציה, שדווקא מאטה בחודשים האחרונים, מכבידה על הצרכנים האמריקאים שנאלצים להדק את החגורה ולקנות פחות, ובעוד רשתות הקמעונאות והמזון סופגות אולי את הפגיעה הכי פחות קשה בגלל שהן מוכרות בעיקר מוצרי בסיס כמו מזון וטואלטיקה, הן עדיין מרגישות אותה. תוסיפו על זה את הגל העולה של תרופות נגד השמנה של חברות כמו נובו נורדיסק  NOVO NORDISK A/S ואלי לילי  ELI LILLY & COMPANY שמאיימות להקטין משמעותית את סל המוצרים הממוצע של האמריקאים, ותמצאו את רשתות הקמעונאות תחת איום הולך וגובר של האטה בביקוש - ואם אתם מחפשים דוגמא אחת ל"פאניקה" הזאת, רק תקראו על קוסטקו  COSTCO WHOLESALE שהתחילה למכור מטילי זהב.

וולמארט  WALMART דיווחה על תוצאות טובות ברבעון השלישי לעומת הצפי בוול סטריט - ההכנסות הסתכמו ב-160.8 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-159.7 מיליארד דולר, והרווח למניה היה 1.53 דולר לעומת הצפי ל-1.52 דולר. "הייתה לנו צמיחה טובה בכל הסגמנטים ברבעון, ואנחנו נרגשים לראות פתיחה מוקדמת של עונת החגים", אמר מנכ"ל החברה, דאג מקמילן. אבל אם מסתכלים על התוצאות לאורך זמן, רואים שהצמיחה בהאטה - המכירות בחנויות זהות (כמות המכירות הממוצעת של כל חנות) עלו רק ב-4.7% לעומת התקופה המקבילה, בעוד בשנה שעברה הנתון הזה עלה ב-8.5% לעומת השנה שלפני כן.

החברה אומנם העלתה את התחזית שלה ל-2024 - אבל היא עדיין מתחת לצפי בוול סטריט. החברה צופה רווח למניה בטווח בין 6.4-6.48 דולר (לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 6.36-6.46 דולר למניה), בעוד האנליסטים ציפו לתחזית של 6.5 דולר. המניה של וולמארט עדיין מספקת ביצועים טובים יותר מהמתחרות שלה - היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 24.3, בעוד טארגט  TARGET CORP לדוגמא נסחרת במכפיל של 14.7 - אבל אם כבר הזכרנו את טארגט, חייבים לדבר על הדוחות שלהם, שאולי גם להם יש חלק בירידה של וולמארט.

טארגט ריסקה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה בדוח שלה אתמול לפני המסחר, והיא סגרה את יום המסחר אתמול בפלוס 18% - החברה דיווחה על רווח למניה של 2.1%, הרבה מעל הצפי בוול סטריט לרווח של 1.47 דולר למניה. טארגט צופה שהרווח למניה ברבעון הרביעי יהיה בין 1.9-2.6 דולר למניה - האנליסטים מצפים ל-2.23 דולר.

סעיף ההכנסות בדוחות של טארגט נותן לנו עוד סימן על ההאטה בביקושים - ההכנסות, שהגיעו רק מעט מעל הצפי בוול סטריט, נמשכו למטה בגלל ביקושים חלשים למוצרים לא חיוניים - אם אמרנו מקודם שרשתות הקמעונאות הן האחרונות לספוג את הפגיעה בכוח הקניה של האזרחים, אז כשהפגיעה מגיעה היא נראית קודם כל במוצרים לא חיוניים, וזה הגיוני - אנשים יוותרו קודם על צעצצועים לילדים לדוגמא לפני שהם יוותרו על חלב או חיתולים.

למרות התוצאות האלה, וולמארט היא עדיין רשת הקמעונאות הגדולה בארה"ב - בשנת 2022 היא הכניסה 499.65 מיליארד דולר, הכי הרבה מבין כל הרשתות, כאשר המקום השני נמצא הרחק למטה - אמזון  AMAZON עם 232.46 מיליארד דולר. אחריה ניתן למצוא את קוסטקו  COSTCO WHOLESALE במקום השלישי (164.15 מיליארד דולר) וטארגט רק במקום השישי (107.59 מיליארד דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

מכירות רשתות הקמעונאות בארה"ב ב-2022; במיליארדי דולרים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.