דוחות לוסיד וריביאן - התוצאות שונות, אז למה שתיהן יורדות?
חברות הסטרטאטפ לרכבים חשמליים לוסיד LUCID GROUP וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE פירסמו שתיהן אמש את דוחותיהן לרבעון והתוצאות שונות מאוד. על פני השטח, תוצאותיה של ריביאן היו טובות בהרבה משל לוסיד. עם זאת, שתי המניות ממשיכות בירידות בעקבות הסנטימנט השלילי שפוקד את תעשיית הרכבים החשמליים.
ברבעון השלישי, לוסיד, הפסידה פחות כסף מהצפוי, אבל זה נובע בין היתר בגלל שהיא מכרה פחות רכבים מהצפוי. יתרה מכך, החברה קיצצה את תחזית הייצר לשנה כולה לטווח של בין 8,000 ל-8,500 כלי רכב. בתחזיתה הקודמת לוסיד צפתה כ-10,000 רכבים. בתחילת השנה בוול-סטריט ציפו בכלל לקרוב ל-20,000 מכוניות. ריביאן לעומת זאת רשמה הפסד קטן מהצפוי תוך כדי שהיא מעדכנת מעלה את תחזית הייצור לשנה כולה לכ-54,000 רכבים, לעומת התחזית של 52,000 כלי רכב לפני כן. זהו עדיין נתון נמוך מצפי האנליסטים בתחילת השנה שעמד על קרוב ל-60,000 רכבים.
ריביאן תפספס את הערכות הייצור הראשוניות של וול-סטריט בכ-10%, בעוד לוסיד תפספס ביותר מ-58%.
"אני לא מבינה למה לוסיד קיימת", אמרה מייסדת Spear Invest, איוונה דלבסקה. דלבסקה לא רואה יותר מדי מקום בשוק למכוניות הסדאן היוקרתיות של לוסיד בהתחשב בתחרות הרבה מטסלה, BMW, מרצדס ואחרות. "השוק די צפוף, אני לא יודעת אם יש צורך בעוד מכוניות". בלוסיד כנראה לא יסכימו עם הערכה הזו, שכן לחברה יש טכנולוגיית סוללה מובילה אותה היא מספקת לאסטון מרטין.
"אנו עוברים תקופה קשה עם עודף קיבולת בתעשייה", אמרה דלבסקה. "הטנדרים החשמליים צפויים להנות מביקוש יפה". מייסדת Spear מעדיפה את ריביאן ומציינת כי החברה מוכרת לשוק גדול יותר ויש לה פחות תחרות בשוק הטנדרים החשמליים בגודל בינוני.
האנליסטים
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה כי האנליסטים בוול-סטריט מעדיפים גם הם את ריביאן על לוסיד. כ-68% מהאנליסטים המסקרים את ריביאן מדרגים אותה בקנייה.רק כ-20% מהאנליסטים המסקרים את לוסיד מדרגים אותה בקניה. אנליסט Cantor Fitzgerald, אנדרס שפרד, הוריד את הדירוג למנית לוסיד מ-"קנייה" ל-"החזק" ואת מחיר היעד למניה ל-6 דולר מ-10 דולר. שפרד ציין כי הסיבה לכך היא "הכנסות צפויות נמוכות יותר, שולי רווח גולמי שליליים גדולים מתמשכים, עדכון תחזית הייצור של החברה וההאטה בביקושים בתעשייה".
אנליסט בירד, בן קאלו, נתן המלצת קניה לריביאן עם מחיר יעד של 30 דולר וציין כי "החברה ממשיכה לבצע שיפורים בעלויות". עוד הוסיף האנליסט כי הוא מצפה ששיפורים ברווחיות והודעות חיוביות ידחפו את המניה מעלה. ההודעות החיוביות הללו יכולות להיות הכרזה של החברה כי תתחיל למכור את רכב המשלוחים שלה לחברות אחרות מלבד אמזון. כזכור, אמזון היא משקיעה בריביאן ועד לא מזמן החזיקה בזכות בלעדית להשתמש ברכבי המשלוחים החשמליים של החברה.
אנליסט D.A. Davidson, מייקל שליסקי דירג את מנית ריביאן ב-"החזק" עם מחיר יעד של 19 דולר למניה. "אומנם היה הרבה מה לאהוב ברבעון האחרון, תחזית ייצור, כלי רכב עתידיים ומכירת רכב המשלוחים לחברות החברות הם כולם דברים חיוביים. עדיין אנחנו נישאר בצד כרגע".
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
רבים מהמשקיעים מעדיפים להישאר בצד בתקופה האחרונה. במהלך שלושת החודשים האחרונים מניותיהן של לוסיד וריביאן ירדו ב-45% ו-32% בהתאמה. המשקיעים חוששים מהצמיחה ב-EV בעקבות הדוחות המאכזבים של טסלה והחלטות של ג'נרל מוטורס ופורד לעכב השקעות נוספות ברכבים חשמליים. האטה בצמיחה צפויה להשפיע באופן שונה על יצרני ה-EV השונים, אבל בנתיים נראה שבשוק מעדיפים את ריביאן.
הורדות המחירים
ההאטה בביקושים כתוצאה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים, גרמה לירידות מחירים כאשר חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההשפעה.
מכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר.
שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה.
- 1.מפריח 08/11/2023 23:18הגב לתגובה זומה דעתכם עליה?

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.
ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.
ריי
דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים
דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.