דוחות לוסיד וריביאן - התוצאות שונות, אז למה שתיהן יורדות?
חברות הסטרטאטפ לרכבים חשמליים לוסיד LUCID GROUP וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE פירסמו שתיהן אמש את דוחותיהן לרבעון והתוצאות שונות מאוד. על פני השטח, תוצאותיה של ריביאן היו טובות בהרבה משל לוסיד. עם זאת, שתי המניות ממשיכות בירידות בעקבות הסנטימנט השלילי שפוקד את תעשיית הרכבים החשמליים.
ברבעון השלישי, לוסיד, הפסידה פחות כסף מהצפוי, אבל זה נובע בין היתר בגלל שהיא מכרה פחות רכבים מהצפוי. יתרה מכך, החברה קיצצה את תחזית הייצר לשנה כולה לטווח של בין 8,000 ל-8,500 כלי רכב. בתחזיתה הקודמת לוסיד צפתה כ-10,000 רכבים. בתחילת השנה בוול-סטריט ציפו בכלל לקרוב ל-20,000 מכוניות. ריביאן לעומת זאת רשמה הפסד קטן מהצפוי תוך כדי שהיא מעדכנת מעלה את תחזית הייצור לשנה כולה לכ-54,000 רכבים, לעומת התחזית של 52,000 כלי רכב לפני כן. זהו עדיין נתון נמוך מצפי האנליסטים בתחילת השנה שעמד על קרוב ל-60,000 רכבים.
ריביאן תפספס את הערכות הייצור הראשוניות של וול-סטריט בכ-10%, בעוד לוסיד תפספס ביותר מ-58%.
"אני לא מבינה למה לוסיד קיימת", אמרה מייסדת Spear Invest, איוונה דלבסקה. דלבסקה לא רואה יותר מדי מקום בשוק למכוניות הסדאן היוקרתיות של לוסיד בהתחשב בתחרות הרבה מטסלה, BMW, מרצדס ואחרות. "השוק די צפוף, אני לא יודעת אם יש צורך בעוד מכוניות". בלוסיד כנראה לא יסכימו עם הערכה הזו, שכן לחברה יש טכנולוגיית סוללה מובילה אותה היא מספקת לאסטון מרטין.
"אנו עוברים תקופה קשה עם עודף קיבולת בתעשייה", אמרה דלבסקה. "הטנדרים החשמליים צפויים להנות מביקוש יפה". מייסדת Spear מעדיפה את ריביאן ומציינת כי החברה מוכרת לשוק גדול יותר ויש לה פחות תחרות בשוק הטנדרים החשמליים בגודל בינוני.
האנליסטים
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- זינוק במכירות החזירה את קבוצת חג'ג' לרווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה כי האנליסטים בוול-סטריט מעדיפים גם הם את ריביאן על לוסיד. כ-68% מהאנליסטים המסקרים את ריביאן מדרגים אותה בקנייה.רק כ-20% מהאנליסטים המסקרים את לוסיד מדרגים אותה בקניה. אנליסט Cantor Fitzgerald, אנדרס שפרד, הוריד את הדירוג למנית לוסיד מ-"קנייה" ל-"החזק" ואת מחיר היעד למניה ל-6 דולר מ-10 דולר. שפרד ציין כי הסיבה לכך היא "הכנסות צפויות נמוכות יותר, שולי רווח גולמי שליליים גדולים מתמשכים, עדכון תחזית הייצור של החברה וההאטה בביקושים בתעשייה".
אנליסט בירד, בן קאלו, נתן המלצת קניה לריביאן עם מחיר יעד של 30 דולר וציין כי "החברה ממשיכה לבצע שיפורים בעלויות". עוד הוסיף האנליסט כי הוא מצפה ששיפורים ברווחיות והודעות חיוביות ידחפו את המניה מעלה. ההודעות החיוביות הללו יכולות להיות הכרזה של החברה כי תתחיל למכור את רכב המשלוחים שלה לחברות אחרות מלבד אמזון. כזכור, אמזון היא משקיעה בריביאן ועד לא מזמן החזיקה בזכות בלעדית להשתמש ברכבי המשלוחים החשמליים של החברה.
אנליסט D.A. Davidson, מייקל שליסקי דירג את מנית ריביאן ב-"החזק" עם מחיר יעד של 19 דולר למניה. "אומנם היה הרבה מה לאהוב ברבעון האחרון, תחזית ייצור, כלי רכב עתידיים ומכירת רכב המשלוחים לחברות החברות הם כולם דברים חיוביים. עדיין אנחנו נישאר בצד כרגע".
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רבים מהמשקיעים מעדיפים להישאר בצד בתקופה האחרונה. במהלך שלושת החודשים האחרונים מניותיהן של לוסיד וריביאן ירדו ב-45% ו-32% בהתאמה. המשקיעים חוששים מהצמיחה ב-EV בעקבות הדוחות המאכזבים של טסלה והחלטות של ג'נרל מוטורס ופורד לעכב השקעות נוספות ברכבים חשמליים. האטה בצמיחה צפויה להשפיע באופן שונה על יצרני ה-EV השונים, אבל בנתיים נראה שבשוק מעדיפים את ריביאן.
הורדות המחירים
ההאטה בביקושים כתוצאה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים, גרמה לירידות מחירים כאשר חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההשפעה.
מכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר.
שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה.
- 1.מפריח 08/11/2023 23:18הגב לתגובה זומה דעתכם עליה?
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
