לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

"הסנטימנט ב-EV מעולם לא היה גרוע יותר" - מה הסיבה ולמה בוול-סטריט אופטימיים

ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה
אדיר בן עמי | (2)

יש המון חששות כיום לגבי תעשיית הרכבים החשמליים. ירידת המחירים ואיתה הרווחים עוררו מתח רב בוול-סטריט. הביקוש לרכבים חשמליים בארה"ב נמצא בעלייה, הבעיה היא שיותר מדי יצרני רכבי EV פועלים באותה השיטה. השיטה היא הורדות המחירים בהן יצרניות הרכב דוגלות, יחד עם השינויים במיסים ובאשראי שצפויים בשנה הקרובה שיהפכו את הרכישה ליותר ממשתלמת. 

במהלך סוף השבוע האחרון, חברות הסטארטאפ, לוסיד LUCID GROUP , הודיעה על תמריץ בסך 7,500 דולר לכל רוכשי מודל Lucid Air Pure של החברה. לוסיד הורידה מחירים בעבר, כך שהמהלך לא ממש היה מפתיע. כל מחירי ה-EV ירדו השנה והרבה. חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההאטה בביקוש שנבעה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים.

המחירים הנמוכים ביותר עזרו. המכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר. 

שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה. 

למרות הסנטימנט השלילי, יש כמה נקודות אופטימיות. ארה"ב ערוכה היטב לאימוץ מהיר של כלי רכבי חשמליים הודות למספר הרכבים שיש לכל בית בארה"ב. משקי הבית באמריקה מחזיקים לרוב במספר מכוניות והגיוני שלפחות אחד מהם יהיה חשמלי. הם זולים יותר לתפעול ולתחזוקה וניתן להטעין אותם בבית. בנוסף, תשתית הטעינה של רכבים חשמליים רק משתפרת כשנוספות עוד עמדות טעינה. יצרניות רכב רבות החליטו לאמץ את תקע הטעינה של טסלה, המחזיקה גם בתשתית הגדולה ביותר של תחנות הטענה מהירות.

לפי מיכאלי, דרושים יותר רכבים חשמליים, לא פחות. התעשייה בארה"ב צריכה פשוט לייצר את הנכונים - פחות קרוסאוברים קטנים והרבה יותר מכוניות סדאן אטרקטיביות במחיר סביר, טנדרים ו-SUV גדולים יותר. עם התמהיל הנכון, האנליסט סבור שנראה חדירת EV של 15% על ידי מכירות של רכבים חדשים. מיכאלי ציין גם שהחברות המועדפות עליו הן פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . בעוד את טסלה, לוסיד ו-ChargePoint CHARGEPOINT HOLDINGS הוא מדרג ב-"החזק", כשהוא מציין שהדברים לא כל כך גרועים כמו שהם נראים. 

 

טסלה תציע דגם מוזל

לפי דיווחים היום (שני) יתכן וטסלה עובדת על רכב חדש שיתומחר באיזור ה-27 אלף דולר. משקיעים ורוכשי רכבים המתעניינים ברכבים חשמליים, חיכו זמן רב לרכב טסלה קטן וזול יותר. המשקיעים הכלו לכנות את הדגם החדש מודל 2, אך עדיין אין שם רשמי.  אומנם טסלה לא הגיבה עדיין לחדשות, אך לפי הדיווחים, החברה מתכננת לצקת את מסגרת הרכב במקום לרתך את החלקים וכך תחסוך בעלויות הייצור. 

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה צפויה להתחיל ולמסור החודש ללקוחותיה את הסייברטראק. טנדר משוריין אותו חשפה ב-2019 ובעזרתו היא תנסה להיכנס לשוק הטנדרים הרווחי. מאסק עם זאת ציין כי הוא לא צופה שמכירות הסייברטראק יעזרו יותר מדי לרווחי החברה בשנים הקרובות. בעוד החברה הקדישה משאבים רבים לפיתוח הדי מורכב של הסייברטראק, החברה ויתרה על נתח בשוק ה-EV בסין, בזמן שהשוק לרכבים קטנים יותר במחיר נמוך יותר התפוצץ. BYD הסינית הפכה ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה במדינה, כשהיא מציעה מגוון רחב יותר של EV.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה רכב חשמלי יקר מנוע בטריה וגלגלים???? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 07/11/2023 07:17
    הגב לתגובה זו
  • בעיקר בגלל הבטריה (ל"ת)
    המגיב 07/11/2023 23:07
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.