מנכ"ל גוגל מעיד: למה זה חשוב לחברה להיות מנוע החיפוש ברירת המחדל?
מנכ"ל גוגל GOOGLE , סונדאר פיצ'אי, מעיד בבית המשפט כחלק מהמאבק האחרון של הרשות להגבלים העסקיים, נגד ענקית הטכנולוגיה. פיצ'אי ציין את החשיבות של גוגל כמנוע החיפוש ברירת המחדל ואמר כי הדבר עוזר לגרום למשתמשים להמשיך ולהיות "דבוקים" למוצרי החברה.
התביעה נגד גוגל מתמקדת במיליארדי הדולרים ששילמה החברה על מנת לשמור על הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש והפרסום ונועדה לקבוע האם ענקית החיפוש פעלה באופן לא חוקי על מנת להשיג זאת. אם הממשלה תנצח בתביעה, הדבר עלול להוות מכה קשה לגוגל שתאלץ לוותר על שיטות בהן גדלה בכדי להוביל על המתחרים. משרד המשפטים האמריקאי טוען כי החברה שברה את חוק ההגבלים העסקיים על מנת לשמור על הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש המקוון ובשוק הפרסום, כולל תשלום מוערך של כ-10 מיליארד דולר בשנה ליצרניות הסמארטפונים וספקי הסלולר על מנת להיות ברירת המחדל במכשיריהם. נתח השוק של גוגל בשוק החיפוש עומד על 90%.
בעדות המנכ"ל היום הוצגו בפניו מקרים בהם גוגל לחצה על אפל, יצרניות סמארטפונים וחברות נוספות, על מנת שגוגל תוגדר כברירת המחדל במוצריהם בתמורה לתשלומים של מיליארדי דולרים. "אנחנו משלמים על להיות ברירת מחדל, זה נכון. אנחנו משלמים על מנת שהאפליקציה שלנו תהיה מותקנת מראש במכשירי ספציפיים", אמר פיצ'אי. עוד נשאל המנכ"ל לגבי דיון שנערך בשנת 2007, לפי שפיצ'אי הפך למנכ"ל החברה, לגבי בקשתה של אפל לאפשר למשתמשים לבחור בדפדפן ספארי את מנוע החיפוש ברירת המחדל שלהם. למנכ"ל הוצג מסמך בו נאמר שבאותה שנה כ-75% מהאנשים לא משנים את דפדפן ברירת המחדל שלהם.
מנכ"ל גוגל ניצל את העדות על מנת לזרוק הערות לגבי המתחרה - מיקרוסופט. פיצ'אי אמר כי לפני שגוגל השיקה את דפדפן הכרום שלה, שמתחרה במוצר של מיקרוסופט, "שוק הדפדפנים היה די בקיפאון". "מיקרוסופט לא ממש התכוונה לשפר את הדפדפן", אמר המנכ"ל והוסיף כי כרום היה "שיפור דרמטי למדי", כשהושק ב-2008. בנוסף, חוזקה של גוגל בשוק החיפוש, גורם לחברה להיות חזקה מאוד גם בשוק הפרסום, שמהווה את מקור ההכנסה הגדול ביותר של החברה.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גוגל גם אמרה כי במידה ואנשים לא מרוצים ממנועי החיפוש המוגדרים כברירת מחדל, הם יכולים לשנות את מנוע החיפוש שלהם. החברה טענה כי הסכמי חלוקת ההכנסות חוקיים וכי היא השקיעה רבות על מנת לשמר את עסקי החיפוש והפרסום שלה תחרותיים.
בתחילת המשפט נגדה, טענה גוגל בעזרת העו"ד שמייצג אותה ג'ון שמידטליין, כי לפי הראיות שברשותה, Bing של מיקרוסופט שמשמשת כיריבה העיקרית של גוגל בעסקי החיפוש, "לא הצליחה לזכות בלקוחות". לפי החברה Bing "לא השקיעו, חידשו או נתנו עדיפות לפיתוח שירות החיפוש". בכל הקשור לאפל, אמר העו"ד כי יצרנית האייפונים שולטת בדפדפני הספארי שלה ומחליטה על דעת עצמה מה הכי טוב בשביל המשתמשים שלה. שמידטליין ציין גם כי מיקרוסופט דורשת מחברות של מחשבים אישיים להפוך את Bing למנוע החיפוש ברירת המחדל במחשבים האישיים, למרות שרוב החיפושים נעשים מגוגל ולא Bing.
"גוגל עזרה להפוך את המידע העולמי לנגיש בקלות למיליארדי אנשים", כתב קנט ווקר, נשיא גוגל לעניינים גלובליים. "המהנדסים שלנו פועלים על מנת להציע את מנוע החיפוש הטוב ביותר, תוך ביצוע של אלפי שיפורים מדי שנה כדי לספק את התוצאות המועילות ביותר, בחינם."
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
