מה יקבע את מצב הכלכלה הישראלית ביום שאחרי המלחמה?
סיפור ידוע ומסופר רבות הוא כשדווחו לראש הממשלה לוי אשכול שיש בצורת, הוא שאל היכן. ענו לו, בישראל. "נרגעתי", אמר, "טוב שהבצורת היא לא ב...קליפורניה". תגובה חכמה זו תקפה גם היום שכן, נאמר זאת בגלוי, יכולת השיקום הכלכלי של ישראל בעקבות המלחמה ומהירות השיקום תלויים לא במעט ביכולת הצמיחה של המשק האמריקאי. מנוע הצמיחה העיקרי של ישראל, התעשייה הטכנולוגית המתוחכמת, תלוי כמעט בלעדית בצמיחת הכלכלה האמריקאית. שינוי הדרוג של ישראל של שתי חברות דרוג מובילות לאופק שלילי נובע בעיקרו מחולשת הסקטור הטכנולוגי בישראל, שהחלה ונגרמה עוד לפני המלחמה, עקב קיפאון דומה בשוק האמריקאי והמלחמה הנוכחית מוסיפה שמן למדורה.
כ-25% מהייצוא הישראלי הכולל מגיע לצפון אמריקה. לאחרונה קצב ההשקעות בארה"ב של קופות הפנסיה והקרנות המנהלות את כספי הציבור הישראלי גדלו בשיעור דו ספרתי. לבסוף, מידת הנכונות של בית המחוקקים האמריקאי בעת זו לסייע לישראל מושפע רבות מהמצב הכלכלי בו נתונה ארה"ב לאחר העלאת תקרת החוב הלאומי והתערערות הדרוג המושלם של ארה"ב.
אם כך, לאן פני הכלכלה ושוק ההון האמריקאי?
נדבר דווקא על מדדים טכניים ולא על תחזיות כלכליות פאנדמנטליות או על נתונים כלכליים שפורסמו, כמו העלייה בשיעור הצמיחה בכלכלה האמריקאית, שכן אלו משקפים תקופה ניכרת אחורנית. מטבע הדברים תחזיות כלכליות משקפות מצב קיים והלך רוח קיים ולא בהכרח צפי אמיתי להתפתחות עתידית, בעוד שמדדים מקרו - טכניים עשויים לטמון בחובם אינדיקציית שוק אובייקטיבית הנעדרות שיקול דעת.
פערי הריבית של חוב ממשלתי לשלושה חדשים לעומת 10 שנים. בשנה האחרונה שער הריבית הקצר, באופן אנומלי, גבוה משער הריבית הארוך והוא עומד עתה על פער של 0.6%. מעבר לכך שנתון זה מבטא צפי לירידת ריבית שכן שער הפורוורד הארוך נמוך מהשער הנוכחי, מסתבר שבכל מיתון שהיה מאז מלחמת העולם השניה, שערי הריבית התנהגו בצורה אנומלית זו. עובדה זו היא טכנית שכן אין בה התייחסות לסיבה הפאנדמנטלית להתנהגות אנומלית זו. הבעיה העיקרית בתקופה הנוכחית היא, שמדד זה מאותת כבר למעלה משנה על מיתון שעדיין לא התרחש (במונחים של שני רבעונים עם צמיחה שלילית), בעוד שבעבר היה המדד חופף לתקופת המיתון.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חולשת מדד המניות ראסל 2000 ביחס למדד S&P500. מדד ראסל 2000 הוא מדד בעל משקלות שווים למרכיביו בלי קשר לגדל החברה. לפיכך נחשב המדד לאינדיקציה לגבי המניות של החברות הקטנות. מדד ה-S&P500 לעומתו לוקח בחשבון את גדלה היחסי של החברה הנמצאת במדד. טכנית, החברות הקטנות הנן הראשונות להיפגע והאחרונות להתאושש (עובדה זו נכונה גם לתחום הנדל"ן). אכן, מדד ראסל 2000 היה הראשון להראות חולשה בשלהי 2021 כאשר החל המשבר בשוק ההון, ומדד ה S&P500 החל להראות סמני חולשה רק כחדש וחצי לאחר מכן. היום, חולשתו של ראסל 2000 הנה בשיא ביחס ל S&P500. מתחילת המשבר בשלהי 2021 ירד מדד ה-S&P500 בשיעור של 9.1% ואילו מדד ראסל 2000 ירד בשיעור חד של 26.2%. כל עוד ביצועיו של מדד ראסל 2000 לא יהיו טובים מאלו של ה S&P500, תמשך המגמה השלילית בשוק ההון.
חוזקו היחסי של מדד המניות DOW30 לעומת S&P500. מדד ה-DOW30 משקף את המניות הגדולות בשוק ההון האמריקאי, הנחשבות כבטוחות יותר. מאז אוקטובר 2022 (שיאו של המשבר בשוק המניות) עלה DOW30 ב-11.8% לעומת 5.6% של ה-S&P500. התופעה הטכנית מכונה "fight to safety", כלומר - הקטנת החשיפה לסיכון, תופעה המאפיינת כל משבר כלכלי מאז ומתמיד.
מדד ה-VIX משקף את הפרמיה באופציות על מדד המניות מעל הערך הפנימי (הערך הפנימי הנו ההפרש בין מחיר השוק למחיר המימוש). כאשר המדד עולה, דהיינו הפרמיה עולה, הדבר משקף עלייה ברמת אי הוודאות וכנראה בפרמיית הסיכון הנדרש על ידי השוק. מספטמבר 2023 זינק המדד מרמה סבירה של 12.8 לרמה של 21.5 היום. יתכן שהסיבה לכך הנה אי הוודאות לגבי המלחמה באזורנו, אך מכל מקום מדד זה, שחופף בדרך כלל לתקופות משבר, אינו מאותת התאוששות.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
שיעור המכירה בחסר: מאז תחילת המשבר בשלהי 2021, עלה סך המכירות בחסר(Open Interest מקור – FINRA) ב-34%, שיעור חסר תקדים בשוק ההון האמריקאי. מטבע הדברים, עליה במכירות בחסר מעידה על ציפייה לירידת מחירים. מדד המכירות בחסר הנו מדד חופף להתנהגות שוק ההון. יחד עם זאת, פקטור זה עשוי להיחשב כחיובי שכן ברגעי ההתאוששות הראשונים ימהרו מוכרי החסר לכסות את עמדתם דבר שמשמעותו העצמת העלייה בערכי המניות.
שיעור הציטוטים של מנהלי סניפי הבנק הפדרלי לשלוחותיו לגבי דעתם על המדיניות המוניטרית (שער הריבית וכו') ירדה באופן ניכר בחדש האחרון (8 ציטוטים בלבד בחדש אוקטובר). בעוד שבתחילת המשבר מנהלים אלו ששו לדווח על עמדתם, הרי שהם לא ששים לעשות זאת עתה וניכרת אי אחידות הדעות ביניהם. יתכן שההסבר לכך הנו הנחיה מצד היו"ר של הבנק הפדרלי להימנע מהצהרות מקדימות כדי לא לפגוע באפקטיביות של צעדי הבנק. יותר סביר להניח כי מנהלי הבנק הפדרלי נמצאים היום בעמדה קשה יותר ופחות ברורה לגבי הצעדים הנדרשים עבור הכלכלה האמריקאית. חוסר החלטיות של מעצבי המדיניות של הבנק המרכזי מהווה אינדיקציה שלילית לגבי שוק ההון שכן הוא תורם לעליה ברמת אי הודאות.
לבסוף, אינדיקציה אחת חיובית: רמת הפסימיות של אנליסטים הנה בשיאה. מרבית האנליסטים מביעים גישה שלילית לגבי התנהגות שוק ההון בטווח הקרוב. קיים מדד שהוכח כמדד מקדים והוא מדד הדעה הנגדית: כאשר האנליסטים מביעים דעה פסימית כנראה שכבר המליצו ללקוחותיהם לבצע מכירות ולכן סביר שבעתיד ידם של הקונים תהיה על העליונה.
- 3.אברמזון 30/10/2023 14:05הגב לתגובה זוכמובן שאת נתניהו חייבים לפטר.
- 2.ניצחון וניקוי השטח גם ביהודה ושומרון יקפיץ את הכלכלה (ל"ת)אזרח 30/10/2023 10:34הגב לתגובה זו
- 1.אליהו 29/10/2023 16:30הגב לתגובה זורואים את זה כבר בדוחות שברובם לא טובים גם בתחזיות קדימה עד שלא יהיה שינוי בכח העבודה או צמצום הוצאות צרכנים לא יהיה שינוי לטובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
