שלמה גרינברג
צילום: משה בנימין
הטור של גרינברג

וול סטריט יורדת בשבועות האחרונים - מתי זה ייעצר?

האם הברבורים השחורים חוזרים, מה עלול להוריד את המניות ומדוע הן לדעתי יחזרו לעלות?
נושאים בכתבה S&P 500 וול סטריט

האמנתי שהברבורים השחורים של 2022 עזבו. הקורונה נראתה גוססת, שרשרת ההיצע התחילה להתארגן, מתרגלים למלחמה באוקראינה והעולם מתחיל להסתדר עם בעיות הדגניים והנפט. היינו בטוחים שהאינפלציה תדעך מוקדם משצפו בפד והם יתחילו להוריד את הריבית, לפחות לעצור את העליות. אפילו לחוב הלאומי המפחיד של ארה"ב פחות מתייחסים. האמנתי שכיוון שהברבורים עזבו והחברות טעונות במזומן, מתייעלות וצומחות, התעסוקה גדלה וכך גם ההכנסה והצריכה ועם שנת בחירות בפתח והרפובליקאים, עם או בלי טראמפ, יחזרו, העתיד נראה טוב. הבורסה תמכה בדעה זו שהרי הירידות של 2022 נעצרו ומאז אוקטובר 2022 עד אמצע יולי 2023 עלו מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 ב--38% ו-28% בהתאמה. המומחים, שלאורך כל 2022 הבטיחו מיתון חזרו בהם - "הסיכוי למיתון כמעט ולא קיים", טענו ביולי. כל זה היה נכון עד סוף יולי- תחילת אוגוסט.

הברבורים השחורים אומנם לא חזרו, אבל יש ערפל קרב. במהלך אוגוסט הגיעו נתונים כלכליים מעודכנים מסין, בנדל"ן בעיקר, שהראו שהמחשבה שסין מתגברת על ההאטה אינה נכונה והבעיה של השפעת שלילית ממיתון בסין, על הכלכלה הגלובלית, חזרה במלוא עוזה. עוד מתדיינים בנושא זה ובארה"ב חזרו החששות ממשבר במערכת הפיננסית, בבנקים (בחלקו בגלל משבר הנדל"ן הסיני) וזה, לצד נתוני צריכה ותעסוקה חזקים מהמצופה, שהחזירו הפחדים מהעלאות ריבית נוספות (שאושרו ע"י הנגיד ורבים ממושלי הפד), התחיל להפוך את המגמה.

החודשים ספטמבר ואוקטובר, מבחינת המשקיע האמריקאי, מהווים פתח לחששות ובמיוחד כאשר האווירה שמסביב שלילית. כמה מגדולי הידוענים הכלכליים, בראשות ג'ימי דיימון מג'י.פי.מורגן, Stephen Squeri מאמריקן אקספרס ואלון מאסק, יצאו בהצהרות קשות על הכלכלה האמריקאית, בעיקר על החשש מהמשך העלאות הריבית (שפוגעת בעסקיהם). כולם אגב מזהירים מזה זמן, אבל כאשר המגמה במניות משתנת לרעה המשקיעים "מגלים" זאת מחדש. נתוני התעסוקה, הצריכה ונתוני הרכישות הקמעוניות, כולם היכו, לאורך כל התקופה, את התחזיות בצורה משמעותית. נתוני ספטמבר החזקים במיוחד, שפורסמו לאחרונה, החריפו את הירידות כי תשואות אגרות החוב זינקו בצפייה להמשך העלאות הריבית. אתם זוכרים שחדשות כלכליות טובות הן חדשות רעות לשוק.

אפילו פרסומי הדוחות הראשוניים של הבנקים וכמה חברות מובילות אחרות, שכולם היו מצוינים, לא עצרו את החששות. לצד כל אלו הייתה תקיפת החמאס והתגובה האמריקאית יוצאת הדופן שהעלתה החשש ממלחמה אזורית ואפילו מלחמת גוג ומגוג בין ארה"ב לציר הרשע. עדיין, מה שמוביל את הירידות זו כרגע תשואת אגרות החוב הממשלתיות לעשר שנים, אגרת החוב החשובה בעולם, שמתקרבת ל-% 5 ובתשואה כזו שואלים רבים אם לא כדאי להגדיל את תיק האג"ח על חשבון מניות.

נכון, המצב מעורר דאגה כי השוק בירידה חדה למדי והתקשורת חוזרת להאמין שוב בדוב ואם תיקחו בחשבון שאנחנו עדיין באוקטובר ובתאריך מפחיד בוול סטריט אז רבים מאמינים שהתחתית עדיין רחוקה. מאידך, יש כמה קריטריונים בתחום הכלכלי שהם שקובעים לאיזה כיוון ילכו מדדי המניות. החשובים ביניהם הם מצב התעסוקה, הצריכה הפרטית והמכירות הקמעוניות. את שלושת הקריטריונים הללו מקבלים מנתוני המקרו מחד ומהדיווח של החברות הרלוונטיות מאידך. כל שלושת המדדים, מבחינת המקרו, בעלייה ואפילו עלייה חזקה מהמצופה. לגבי החברות אנחנו רק בתחילת פרסומי הרבעון השלישי של 2023 אבל עד כה, במיוחד בחברות מובילות, התוצאות טובות מהציפיות ותופתעו, לפי סניף הפד של אטלנטה, שמפרסם תחזיות הבנק המרכזי בתחום הכלכלי, התחזית הנוכחית לתוצר הלאומי, ה-GDP, נכון ל-18.10 עומד על 5.4%. 

 

מלחמות טובות לוול סטריט

וול סטריט יורדת בזמן האחרון כרגע משתי סיבות. הראשונה והמובילה היא החשש מריבית שתמשיך לעלות, מהאינפלציה. השנייה, מחשש מתגבר ממלחמת גוג ומגוג. אלמלא החשש מהעלאות נוספות של ריבית אני בספק אם השוק היה יורד כי היסטורית מלחמות הובילו לעליות מניות בארה"ב.

דעתי האישית היא שהשוק עצמו, באמצעות העליות בתשואת אגרות החוב לעשור, מיתר את העלאות הריבית הצפויות של הפד, יו"ר הפד באיומיו להמשך העלאת הריבית מצליח כנראה במדיניות השכנוע שלו. נתוני החברות, במיוחד הקמעוניות והתעשייתיות, יתנו תמונה טובה יותר לצורך הערכת המניות. מעולם לא נכנס המשק האמריקאי למיתון עם נתוני תעסוקה, צריכה ומכירות קמעוניות כפי שיש כעת ואגב, גם הדרישות לעובדים בעלייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לבסוף וכפי שאמר ג'ימי דיימון בסיום דבריו על הבעיות הכלכלית: "בעוד אנו מקווים לטוב (בגלל הנתונים), אנו מכינים את החברה למגוון רחב של תוצאות כך שנוכל לספק את צרכי הלקוחות באופן עקבי, ללא קשר לסביבה". במילים אחרות, "למרות שנראה שיש סימנים חיוביים לכלכלה ולשווקים אף פעם לא מזיק להיות מוכנים לכול התפתחות". אני מאמין שנוצרות הזדמנויות במניות אבל כל משקיע יכול וחייב לבדוק היטב בעצמו (כל הנתונים ברשת), שום יועץ לא יודע טוב מכם (אם באמת בדקתם הנתונים) אם, מבחינתכם, יהיה נכון לקחת הסיכון כי הירידות יכולות להימשך.

  

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ארתור 27/10/2023 00:54
    הגב לתגובה זו
    אמנם אנו במצב של מלחמה מתמשכת מול מפלצות החמאס ולכאורה לא נוח לתקוף את ההנהגה למרות אחריותה הנוראית, אך לצערי נתניהו הכושל משדר סביבו תחושה עמוקה של כישלון ותבוסה מחפירה, תחושה שפוגעת קשה בכולנו. על נתניהו להתעשת לפני שיודח. מחד על נתניהו הכושל לעצור את חלוקת הכספים הקואליציוניים ומאידך לאפשר לכוחות צהל לפעול!!
  • ארז 27/10/2023 13:23
    הגב לתגובה זו
    מן מלחמה?
  • 14.
    misha6 26/10/2023 07:17
    הגב לתגובה זו
    לפי גרף CNBC 1000 דולרים שהושעו בנאסדאק ב-1982 שווים עכשיו ..... 13000000 דולר - גם אחרי "מפולות" 1987 ("האוקטובר השחור") 2000 - מפולת "דוט קום" 2008 - מפולת על רקע פיננסי/בנקאי
  • 13.
    ואם אפשר אז גם dhr דנהאר.צללה. למה ? (ל"ת)
    טמיר 25/10/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
  • שלמה גרינברג 26/10/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
    ששתי חברות אלו, במיוחד TMO, מעניינות כהשקעה. לגבי המחיר והתאריך זה כבר החלטה שלך. למה הן יורדות למרות שהיכו הקונצנזוס? כי ההנחיות לשנה הבאה "איכזבו" את הקונצנזוס
  • 12.
    שלמה כמה מילים על tmo יורדת לא מעט (ל"ת)
    טמיר 25/10/2023 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הירידות תיעצרנה בסוף השנה,יהיה חודש עליות,ושוב ירידות.. (ל"ת)
    שיני 25/10/2023 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בהינתן 25/10/2023 09:39
    הגב לתגובה זו
    ל"משוגעים שקונים"? עכשיו הם "סופר משוגעים"....
  • 9.
    בהינתן 25/10/2023 09:38
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה כש"הדם ברחובות"......
  • 8.
    בהינתן 25/10/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב תדשדש לא תיפול
  • 7.
    בהינתן 25/10/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
    שארה"ב ואירופה בצידנו ונקבל את הדרוש להגנתנו אזי בעיני אין סיבה שלא לקנות מנייות בישראל,האמיצים ירוויחו
  • ארז 25/10/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    .
  • אבנר 25/10/2023 23:27
    ובמזוודות הכסף לחמאס
  • עם סמוטריץ ? אתה מתאבד... (ל"ת)
    מרקו 25/10/2023 13:57
  • 6.
    למר גרינברג 24/10/2023 22:07
    הגב לתגובה זו
    מאמצע 2022 עד אמצע 2023 ב 500 אחוז
  • שלמה גרינברג 25/10/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
    כנראה בעריכה טעו
  • 5.
    יהודה 24/10/2023 21:46
    הגב לתגובה זו
    שלמה, אנחנו יום לפני הדוחות, ואחרי תיקון לא קטן המניה, ובתור אוהד ותיק של החברה. ממליץ לקנות במצב הנוכחי? תודה
  • שלמה גרינברג 25/10/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    מה זה "אוהד ותיק של החברה"? איני משקיע בגלל אהדה
  • לא תקבל ממנו תשובה. ואג, היא לא בכזה תיקון גדול.... (ל"ת)
    ארז 25/10/2023 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תודה רבה שלמה (ל"ת)
    t.elimeleh 24/10/2023 21:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימי 24/10/2023 21:27
    הגב לתגובה זו
  • היי שלמה 25/10/2023 03:08
    הגב לתגובה זו
    היגדלת לעשות כשאמרת שזה ההצגה הטובה ביותר בעיר או משהו בסגנון!!!
  • מוריה 25/10/2023 23:29
    כולם ידעו ששלמה ליצן
  • שלמה גרינברג 25/10/2023 13:04
    אני בהחלט מאמין בכך
  • 2.
    מבין2 24/10/2023 21:26
    הגב לתגובה זו
    המניות בוול סטריט ירדו חודשים
  • 1.
    רונן 24/10/2023 20:46
    הגב לתגובה זו
    לעשות הפוך מכל היועצים למינים.. אנחנו לפני מפולת בנאסדק. ראו הוזהרתם.
  • ממש לא רק בנאסדאק...בכל המדדים והשווקים בעולם ובגדול (ל"ת)
    לרונן 24/10/2023 22:05
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.