מיקרוסופט
צילום: עמית גרון
לקראת הדוחות

דוחות מיקרוסופט וגוגל - למה לצפות בדוחות של שתי הענקיות?

שתיים מתוך חמש החברות הגדולות בעולם ידווחו על תוצאותיהן לרבעון השלישי - סביר להניח שהמשקיעים יחפשו לראות בעיקר את ההתקדמות בטכנולוגיות הבינה המלאכותית והענן
רוי שיינמן | (2)

עונת הדוחות מגיעה היום לאחד השיאים השלה - שתיים מהחברות הגדולות בשוק ובעולם ידווחו היום, כל אחת היא חברה ענקית בעלת תחומי עיסוק רבים ומגוונים והשקעות שנמצאות בחזית הטכנולוגית. אז למה לצפות בדוחות של גוגל ומיקרוסופט?

גוגל  GOOGLE

גוגל היא אחת מהחברות הדומיננטיות בעולם וסביר להניח שהיא תמשיך להיות כזאת - מנוע החיפוש שלה ,שהוא פחות או יותר ברירת המחדל לכל אדם שרוצה לדלות כל סוג של מידע מהאינטרנט, ממשיך להיות העוגן של החברה. בעזרת תוצאות החיפוש והחיפושים שאנשים מבצעים גוגל אוספת מידע על תחומי העניין שלהם, מה שמאפשר לה לסמן משתמשים שסביר להניח שיהיו מעוניינים במוצר או שירות מסוים ולהביא אותם בדיוק לעסק הזה, וכמובן שהעסקים משלמים לגוגל כסף על זה, והרבה.

והפעילות של גוגל ממש לא נגמרת שם. יוטיוב, ג'ימייל, ווייז ועוד מספר גדול של אפליקציות ושירותים שנמצאים תחת המטריה של גוגל ועוזרים לה בעיקר לאסוף עוד מידע עלינו אותו היא תמכור למפרסמים. בנוסף אחד מתחומי העיסוק העיקריים של גוגל בזמן האחרון, בהתאם לכל המשק כמעט, הוא הצ'אט בוט מבוסס בינה מלאכותית שלה - בארד, איתו היא מקווה להתחרות בצ'אטבוט הפופולארי צ'אט GPT של חברת OpenAI, חברה בה השקיעה החברה השניה בסיקור הזה - מיקרוסופט.

גוגל נאלצה בתקופה האחרונה בעל כורחה להיכנס לתחרות קשה מול מיקרוסופט MICROSOFT   כשזו חשפה גרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה, Bing, הכוללת צ'אטבוט המופעל על ידי תוכנה של Open AI, המפעילה את הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT. משקיעים חששו ש-Bing, שהייתה שחקן קטן בחיפושים באינטרנט ולא איימה על ענקית החיפוש גוגל, עלולה פתאום להוות איום מסוים לגוגל בחיפוש באינטרנט ומאגר כספי הפרסום הקשורים אליו.

למרות המשך הפעילות החיובית של גוגל, האנליסטים צופים לה רווח למניה של 1.37 דולר והכנסות של 72.12 מיליארד דולר, לעומת הרבעון המקביל בו דיווחה גוגל על רווח למניה של 1.44 דולר והכנסות של 74.6 מיליארד דולר. בעוד המניה של גוגל מראה ביצועים יפים השנה עם עליה של 55%, ביצועי המניה מאוד לא עקביים בשנים האחרונות - ב-2022 ירדה המניה ב-39% וב-2021 עלתה ב-65%. בשנת 2022 המניה של גוגל הציגה ביצועים גרועים יותר ממדד ה-S&P 500 ונראה שקשה למניה לייצר מגמת צמיחה.

בנוסף, מעל החברה מרחפות כמה עננות משפטיות, כאשר אחת הבולטות בהן נוגעת לתשלום שנתי שמעבירה גוגל לאפל בשביל שגוגל יהיה מנוע החיפוש בברירת המחדל במכשירי אפל, מה שמגביר את הטענות נגד גוגל כמונופול של מנועי החיפוש. לאחרונה דווח כי משרד המשפטים האמריקאי מאשים את גוגל במונופול על שוק החיפוש. על פי הטענות גוגל ניצלה במשך 12 שנים את המונופול בשוק החיפוש הכללי. משרד המשפטים ציין כי גוגל משתמשת בהסכמי הפצה עם אפל ויצרני טלפונים מבוססי אנדרואיד כדי לחסום מתחרים בפועל ופוטנציאליים. 

מנית גוגל בשנה האחרונה

מיקרוסופט  MICROSOFT

מיקרוסופט אולי לא איפה שהיא הייתה פעם (ביל גייטס היה במשך תקופה ארוכה האיש העשיר בעולם, עד שהגיעו בזוס, מאסק ונוספים) אבל היא עדיין מהחברות החשובות בעולם. קודם כל תוכנות Office שלה עדיין נמצאות בשימוש רחב של הרבה אינדיבידואלים כמו סטודנטים וחוקרים שכותבים מאמרים כקבצי וורד או עסקים שעוקבים אחר המאזן שלהם בקבצי אקסל.

קיראו עוד ב"גלובל"

שירות הענן של מיקרוסופט, Azure, הוא גם אחד מהמובילים בענף ונמצא במקום השני מבחינת שימוש עם 22% נתח שוק אחרי זה של אמזון, AWS עם 32% נתח שוק, ובפער לא גדול במיוחד. הבאה בתור אגב היא גוגל עם 11% נתח שוק.

האנליסטים צופים לה רווח למניה של 2.52 דולר והכנסות של 51.72 מיליארד דולר, וזאת לעומת רווח של 2.35 דולר למניה והכנסות של 49.61 מיליארד דולר בתקופה המקבילה לפני שנה. המניה של מיקרוסופט הגיעה לשיא בחודש יולי כשהגיעה למחיר של 366 דולר, ולמרות שירדה מאז היא עדיין עלתה ב-36% מאז תחילת השנה.

מיקרוסופט מיצבה את עצמה כאחת המובילות בתחום הבינה המלאכותית עם השקעות של 10 מיליארד דולר ב-OpenAI החברה שמאחורי ChatGPT. כחלק מההשקעה מנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, יקבל גישה ליכולות של הצ'אט בוט הפופולארי. במקביל, החברה השיקה כלים מבוססי בינה מלאכותית שישתלבו במוצרים השונים של מיקרוסופט כמו שירות המייל אאוטלוק, מערכת ההפעלה ווינדוס ואפליקציות אופיס. המשקיעים ירצו לראות האם ההשקעות האלו גם יתורגמו לעליה בהכנסות. 

החברה הודיעה לאחרונה כי תעלה את המחירים בחבילות התוכנה של אופיס שנמכרות עם שירות ה-Copilot שלה וביוני האחרון דווח כי מסתמן שיתוף פעולה בין מיקרוסופט   MICROSOFT      ל-AMD   ADVANCED MICRO DEVICES      והן עובדות על מעבדים מותאמים אישית, שיוכלו להתמודד עם העומסים בהרצת מודלים של בינה מלאכותית ובנוסף על קידום פיתוח שבבים ל-AI של מיקרוסופט.

בנוסף, המשקיעים יצפו לקבל עוד מידע על עסקת הרכישה של אקטיוויז'ן-בליזארד שמיקרוסופט רכשה ב-69 מיליארד יורו לאחרונה. מיקרוסופט השלימה את העסקה כבר לפני קצת יותר משבוע אבל הרגולטור האמריקני עלול לטרפד את העסקה על רקע הטענות נגד מיקרוסופט המציגות אותה כמונופול. העסקה הזו היא הגדולה ביותר בהיסטוריה של מיקרוסופט והופכת אותה לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם לפי הכנסות, אחרי טנסנט וסוני.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הלו גורביץ. אתה פה..פופו פו (ל"ת)
    יוסי לבלי 24/10/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לנצל טיפשות השורטיסטים במדדים שרק מפסידים (ל"ת)
    טומי 24/10/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.