סולאראדג צבי לנדו
צילום: Zbynek Buriva, סולאראדג
אזהרת רווח

מניית סולאראדג' מתרסקת 20% - אירופה עצרה את הביקושים

אזהרת רווח חמורה של סולאראדג' לרבעון השלישי מפילה את כל השוק;  המתחרה אנפייז צונחת ב-15%; סולאראדג' חוזרת למחיר מלפני 4.5 שנים - נפילה של כ-80% מהשיא
אדיר בן עמי | (32)

חברת סולאראדג' סולאראדג' שמספקת מערכות המרה יעילות לפאנלים ומערכות אנרגיה סולארית,  בנפילה חופשית. אחרי שאיבדה 5.6% במסחר ביום חמישי מגיעה אזהרת רווח חמורה - החברה סובלת מעצירת ביקושים מאירופה והמניה צונחת אחרי המסחר במעל 20% למחיר של כ-90 דולר. גם אנפייז המתחרה צונחת בכ-15%. המשקיעים הריחו את החולשה, כאשר בשבועות האחרונים, מניית סולאראדג' ירדה ב-20%. 

צבי לנדו, מנכל סולאראדג   צבי לנדו, מנכל סולאראדג

"במהלך החלק השני של הרבעון השלישי של 2023, חווינו ביטולים בלתי צפויים ודחיות משמעותיות של צבר הזמנות קיים מהמפיצים האירופיים שלנו", אמר מנכ"ל החברה, צבי לנדו. על רקע זה, החברה הזהירה שלא תעמוד בתחזית וסיפקה תחזית שנופלת בכ-30% מתחזית ההכנסות הקודמת. הדוחות המלאים יתפרסמו ב-1 בנובמבר. 

במקביל לחולשה הגדולה באירופה, היתה ועדיין קיימת חולשה גדולה בארה"ב שהיא זו שהביאה את המניה לנפילה ממחיר של 360 דולר ל-115 דולר בתוך חודשים ספורים. במדינת קליפורניה הקפיאו את הסובסידיות לבעלי הבתים להתקנות של פאנלים סולאריים וזה יצר עצירה בביקושים. במקביל, הריבית הגבוהה מצמצמת את האטרקטיביות של בעלי הבתים להתקין - והמגמה הזו החריפה והתנקזה לרבעון השלישי. 

כעת מתברר שהבעיה גם הגיעה לאירופה וזו בשורה קשה. החברה הפחיתה את תחזית ההכנסות לרבעון השלישי לטווח של 720 עד 730 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת של 880 מיליון דולר ל-920 מיליון דולר. וול סטריט ציפתה ל-909 מיליון דולר. הרווח התפעולי שלה צפוי כעת להיות בטווח של 12 עד 31 מיליון דולר, בהשוואה להערכה הקודמת של ההנהלה של 115 עד 135 מיליון דולר.

סולאראדג דיווחה לפני שלושה חודשים על הרעה בתוצאות הרבעון השני. ההרעה הזו אומנם היתה באוויר כי כמות הציוד שנמכרה בארה"ב היתה מעל כמות ההתקנות, מה שביטא מלאי גדול כשמנגד התחרות מול אנפייז ואחרות החריפה והריבית שעלתה פגעה באטרקטיביות של התקנת מערכות סולאריות. אחרי הכל, הרציונל הכלכלי שמערכות סולאריות מניבות הכנסות וניתן למכור חשמל לאחרים וכך מחזירים את ההשקעה מהר, אבל כשהריבית עולה, החזר ההשקעה מתארך. מעבר לכך, היו דיבורים במדינות לא מעטות בארה"ב על ביטול או הפחתה של סובסידיות לבעלי הבתים לצורך התקנת מערכות כאלו. זה התממש בקליפורניה שהיא אחת מהמדינות המתקדמות באנרגיה מתחדשת וזה נתן את המכה העיקרית ברבעון השני. 

החולשה בארה"ב תימשך גם לתוך הרבעון השלישי ולצד ההרעה המפתיעה באירופה,  תקזז חלק גדול מהתחזית הקודמת של החברה. השאלה לאן הולכים מכאן? האנליסטים המכסים את החברה מסבירים שהצורך במערכות של סולאראדג' שנחשבת לצד אנפייז למובילה עולמית נחוץ וחשוב. מדובר במערכות שמשפרות את ביצועי הפאנלים וממירים את האנרגיה החשמלית לאנרגיה בצורה יעילה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הצורך עדיין קיים וככל שהחדירה בעולם תימשך, הצורך הזה אפילו ייגבר. יהיו מהמורות בדרך, עכשיו המסלול הוא בעיקר למטה, אבל קצב החדירה ימשיך לעלות. 

תגובות לכתבה(32):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    דן 22/10/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
    שהמנכל ימחק את החיוך מעל הפנים שלו. מכרו למשקיעים לוקשים שהמצב באירופה יותר טוב. שיראה לאיזה שפל היסטורי הדרדרה המניה. שיתבייש.
  • 23.
    כל המוצרים של sedg נמכרים בחצי מחיר תוצרת סין (ל"ת)
    נו, באמת 21/10/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
  • sedg 21/10/2023 21:35
    הגב לתגובה זו
    בנק אוף אמריקה נתן יעד של 65 דולר. ביום פרסום הדוח האחרון (16 לאוגוסט) הוא הוריד את המחיר מ 320 ל 181 דולר ואתמול ל 65 דולר.
  • 22.
    The wizard 21/10/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
    נועה אאורבך תציל את החברה! מהנדסת חשמל בחסד! Go Girl
  • מי יציל מהטמטום שלך? (ל"ת)
    כלכלן 21/10/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
  • Yes! 21/10/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    Yes! Absolutely she is the one
  • הקוסם עוץ 21/10/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
    אין חברה בלי נועה אאורבך! כה אמרו טוטו והנמר הרעב כמעיין המתגבר!
  • 21.
    sedg 20/10/2023 23:10
    הגב לתגובה זו
    בנק אוף אמריקה הוריד היום את היעד ל 65 דולר. ב 16 לאוגוסט (יום פרסום הדוח האחרון) הוא הוריד מ 320 ל 181 דולר
  • 20.
    פול 20/10/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
    משהו יודע האם השווי נוכחי יכול לגרום לחברה להיזרק מהמדד ? נראה לי זו הסיבה לירידה כל כך חדה . ברגע שהחברה יוצאת מהמדד יקנו אותה פחות ואז המחיר שלה ירד עוד .
  • 19.
    חשמלאי 20/10/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
    ככל הידוע לי, אין הרבה שיחשיכו את הגג הסולארי לשיא האדריכליות המודרנית, צריך לדאוג לנקיון הפאנלים כל פרק זמן וגם צריך להחליף את כל הגג פעם בעשרים שלושים שנים
  • גם אתה לא תהיה כאן עוד 30 שנה. למה להשקיע בך? (ל"ת)
    אבא שלך 21/10/2023 17:02
    הגב לתגובה זו
  • במרכז 21/10/2023 07:24
    הגב לתגובה זו
    עשיתי ניסוי מדעי שבו ניקיתי את המערכת באמצע הקיץ - לא היה שינוי בתפוקה בין הימים לפני ואחרי הניקיון
  • 18.
    מענינת ביותר 20/10/2023 17:33
    הגב לתגובה זו
    המומנטום במניה שלילי ביותר, ארהב היא השוק החשוב ביותר שלה, לא הייתי מספיד את התחום מי שנכנס בגלל אידיאולוגיה שישאר מי מחפש ניסים שיתפלל לטווח ארוך המניה אמורה להביא בשורה
  • 17.
    ותודה 20/10/2023 17:26
    הגב לתגובה זו
    והמלצותיו
  • 16.
    גגג 20/10/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    ברגע שאין הכנסה שוטפת מהלקוחות אין מה לרכוש שום חברה מעבר לבאז שמתאדה
  • 15.
    נשאר להיתפלל ולחכות לימים טובים אם בכלל (ל"ת)
    20/10/2023 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    משקיע 20/10/2023 12:27
    הגב לתגובה זו
    למכור אחרי נזק של עשרות אחוזים זה לקבע את הנזק..מנסיון מר מאוד..עדיף להתאפק ולהמתין כמה שנים.
  • עברי 20/10/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    חברות גם יכולות להתרסק ולפשוט את הרגל
  • 13.
    חי 20/10/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    שער ממוצע 170 האם למכור? מופסד יותר מ 100.000לא מאמין שזה עד כדי כך המניה לא שווה כלום?
  • 12.
    טום 20/10/2023 11:39
    הגב לתגובה זו
    לא מובן כל הסיפור הזה, חסר היגיון לחלוטין.
  • 11.
    הלך הכסף (ל"ת)
    אנונימי 20/10/2023 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נו טוב 20/10/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    המליץ
  • 9.
    צונחת עוד 22% במסחר המאוחר. הסרט נגמר (ל"ת)
    כ 20/10/2023 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יניב 20/10/2023 07:40
    הגב לתגובה זו
    גמאטרוניק הביאו לה נאחס
  • 7.
    מושקע בהמון כסף 20/10/2023 05:21
    הגב לתגובה זו
    מושקע בהמון כסף
  • 6.
    תומר 20/10/2023 02:23
    הגב לתגובה זו
    לטווח קצר, לאסוף במנות קטנות. לטווח ארוך של כחצי שנה עד שנה לפחות מהיום, זו ככל הנראה הזדמנות ענקית. בארץ יש את אקופיה ו איירטאץ כחברות צומחות עם חוזים מתגברים ושווי שוק נמוך ביותר שאינו פרופורציונלי, בעלות טכנולוגיה מתקדמת עולמית לניקוי פאנלים סולאריים. לאסוף לפני הפריצה (כמו וורן באפט).
  • 5.
    סמי 20/10/2023 00:23
    הגב לתגובה זו
    במחיר כיום ובירידות המניה נראית השקעה מעניינת להשקעה לטווח ארוך.
  • 4.
    אין דיבידנד לא שווה לטווח ארוך (ל"ת)
    20/10/2023 00:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משקיע 2023 20/10/2023 00:04
    הגב לתגובה זו
    מכרתי, בינתיים לא קונה. נשמח להתאוששות בשנה הבאה ולקנות בעוד יותר זול.
  • 2.
    אני מבין שהתחום כולו בירידה ובכל זאת אני בתחושה שה 19/10/2023 23:36
    הגב לתגובה זו
    אני מבין שהתחום כולו בירידה ובכל זאת אני בתחושה שההנהלה לא מנהלת את האירוע בצורה מיטבית
  • 1.
    המנייה פשוט התפרקה (ל"ת)
    בלי רחמים 19/10/2023 22:55
    הגב לתגובה זו
  • רון 20/10/2023 04:31
    הגב לתגובה זו
    החברה פשוט לא מצדיקה את מחירה .ירידה חדה בהכנסות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".