זאת המכונית החשמלית הנמכרת ביותר ברבעון השלישי בישראל
מהפיכת המכוניות החשמליות כבר כאן, זו עובדה מוגמרת, אבל גם בתוך השוק הזה ישנה תחרות לא קטנה בין היצרניות השונות - גם בעולם וגם כאן על הצרכן הישראלי. נתונים מצביעים על כך ש-41,647 מכוניות מתוך 240,606 מכוניות שנמסרו עד סוף הרבעון השלישי של השנה היו חשמליות - שיעור חדירה של כ-17.3%. מדובר בעלייה מכ-15.5% שנרשמו עד לפני מספר חודשים, עלייה שנראית לכאורה כמזערית אך מדובר בעלייה משמעותית. מבין החשמליות הסיניות בולטות עם מעל 20 מותגים כשבשנה הבאה ייכנסו לשוק לפחות עוד 5 מותגים סינים חדשים.
BYD ATTO
נזכיר כי אך לפני חודש פרסם משרד האנרגיה את תחזיתו בנוגע לחדירת כלי הרכב החשמליים לישראל לפיה עד שנת 2050 כלל המכוניות הפרטיות החדשות בישראל צפויות להיות חשמליות. עפ"י המודל של משרד האנרגיה צפויים להיות ב-2030 כ-1.29 מיליון רכבים חשמליים בכבישים וכ-6 מיליון רכבים פרטיים ב-2050. בהתאם להתרחבות שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, מציג המודל של משרד האנרגיה את הירידה הצפויה בכמות כלי הרכב מונעי בנזין לאורך השנים. למעט עלייה קלה בשנתיים הקרובות, המודל צופה ירידה עקבית לאורך השנים כך שב-2030 יהיו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין, כ-1.74 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין ב-2035 וכ-880 אלף כלי רכב בעלי מנוע בנזין ב-2040.
החשמלית הנמכרת ביותר
באופן לא מפתיע, את המקום הראשון תופסת שוב היצרנית הסינית BYD שמכרה ברבעון השלישי של השנה כ-3,800 מכוניות וכ-13,481 מכוניות מתחילת השנה, רובן מדגם אחד - BYD אטו 3. מכונית הג'ילי נמצאת במקום השני אך עם מכירות של 6,180 מכוניות מתחילת השנה - פחות ממחצית המכירות של BYD. טסלה הענקית האמריקאית תוספת את המקום השלישי עם 5,463 מכוניות שמכרה מתחילת השנה בישראל.מה כל כך מיוחד ב-BYD?
BYD אמנם מוכרת יותר מכפול מטסלה בישראל, אך בעולם היא עדיין מקום שני לטסלה - דבר שעשוי להשתנות בקרוב. נראה שאחד האנשים שיכולים לענות על השאלה הזו הוא איל ההון וההשקעות וורן באפט שמשקיע בה באמצעות קרן ההשקעות ברקשייר האת'וויי שבבעלותו. טסלה מכרה ברבעון האחרון 435,000 מכוניות חשמליות, בעוד ש-BYD מכרה 431,000 מכוניות חשמליות, פער של קצת יותר מ-3,000 בין שתי החברות. ההבדל הקטן הזה אומר ש-BYD עשויה להיות קרובה לעקוף את יריבתה האמריקאית, זאת לאחר שמנכ"ל טסלה אילון מאסק לעג ל-BYD לפני יותר מעשור.- הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao
- נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם סופרים גם את המכירות של המכוניות ההיברידיות, BYD מכרה יותר מ-800,000 מכוניות ברבעון האחרון, כמעט כפול מטסלה. החברה הסינית מכרה 1.8 מיליון מכוניות בשנה שעברה, למעלה מ-911,000 מתוכן היו חשמליות לחלוטין. טסלה, שלא מוכרת מכוניות היברידיות, מכרה 1.3 מיליון מכוניות.
הפריצה של BYD
BYD עקפה את מתחרותיה בסין על ידי מכירת רכבים חשמליים ממוצעים יותר, בניגוד לדגמי הפרימיום הנמכרים על ידי טסלה וחברות EV אחרות כמו Nio ואקספנג. BYD אף גברה לאחרונה על פולקסווגן כמותג הרכב הנמכר ביותר בסין. החברה מתרחבת מחוץ לסין, ומלבד ישראל היא כעת מותג EV הנמכר ביותר בשווקים כמו תאילנד וסינגפור. היא אפילו מתרחבת לשווקים מפותחים יותר כמו יפן ואירופה.
הרכבים החשמליים הסיניים כבר משנים את תעשיית הרכב - סין עקפה מוקדם יותר השנה את יפן כיצואנית הרכב הגדולה בעולם ומותגים מקומיים מוכנים למכור יותר ממותגים זרים בשוק הסיני. מנהלי חברות רכב אחרים מתחילים לדאוג מהצפה אפשרית של רכבי EV סיניים זולים. מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, אמר בחודש מאי האחרון שהוא רואה ב"סינים את המתחרה העיקרי" בכל הנוגע לרכבי רכב חשמליים, וכינה את BYD "חברה מאוד מאוד מרשימה". התומכים של BYD, כמו ברקשייר האת'וויי של וורן באפט, מרוצים מההצלחה הפורחת של החברה. "מעולם לא עזרתי לעשות משהו בברקשייר שהיה טוב כמו BYD", אמר צ'ארלי מונגר בן ה-99, שותפו העסקי הוותיק של באפט.
- 6.רונן 05/10/2023 16:01הגב לתגובה זובתים משותפים? איפה חברת חשמל ומשרד האנרגיה?
- 5.חשמלאי 05/10/2023 14:26הגב לתגובה זונמכרת לא נמכרת בלהבלהבלה ..אין על טסלה ברכבי חשמל . טסלה על ראש הביראמידה . בחשמליות טסלה עולה על מרצדס ועל ב.מ.וו
- 4.לכנות סוללה בתוך פחית מכונית, מוגזם. (ל"ת)מר יאן 05/10/2023 12:35הגב לתגובה זו
- 3.Fuck the NWO 05/10/2023 12:14הגב לתגובה זורכבים חשמליים מסוכנים לבריאות ולא אמינים כמו מנועי דיזל. כשחם המרחק מתקצר פי 2 וזמו הטעינה גדל פי 3 ולחצי מהקיבולת. אמינות רק טויוטה.
- ריאלי 05/10/2023 13:44הגב לתגובה זואו הבא אחריו
- 2.באפט תמיד קולע, הממזר :-) (ל"ת)תקנו ברקשייר-התאוויי 05/10/2023 08:39הגב לתגובה זו
- 1.ג׳קי 05/10/2023 08:14הגב לתגובה זוותודה לדורון ודאי שהביא את BYD לישראל

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.