קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

האם היחלשות הצרכן האמריקאי תקרין על תוצאות בלאק פריידיי?

עלייה באי עמידה בחובות אשראי, כמו גם התדלדלות של החסכונות של הציבור האמריקאי, מייצר בעיה לקמעונאים בארה"ב, שייתכן ויאלצו לחתוך עוד יותר במבצעים 
ארז ליבנה | (1)

יום שישי השחור אשתקד, מה שמכונה בלאק פריידיי, שנערך באופן מסורתי בחודש נובמבר, המכירות באונליין עלו ב-2.3% ללמעלה מ-9 מיליארד דולר, כשכיאה לתקופה של אחרי מגיפה, לא ראינו הסתערות פיזית על החנויות. אבל כמה שהעלייה הזו נראית חיובית, היא לא. כי בשנה שלפני המכירות עלו ב-8.6% וב-2020 הם עלו ב-32%. אגב, יותר מכירות לא אומר יותר כסף, כי המבצעים היו עמוקים יותר בשל העלייה במלאים שממנו סבלו הקמעונאים ודרכי המימון היו יצירתיות יותר (כמו BNPL).

 

באופן היסטורי הדיל בימי המכירות הללו הוא הדדי ומשתלם לשני הצדדים: מצד אחד הציבור האמריקאי מקבל עסקאות בדיסקאונטים של עשרות אחוזים ויכול להרשות לעצמו להעמיס לקראת תקופת החגים ולהשלים פערים ברכישות לבית. מצד שני הקמעונאים יכולים להיפטר ממלאים ומקבלים ייצוב רווחי לקראת סוף השנה הקלנדרית – מה שנקרא לעבור מאדום לשחור.

 

ומה קורה השנה? נכון שהצרכן האמריקאי, שאחראי ל-70% מהתמ"ג בארה"ב, הראה עד כה איתנות בשל מצב שוק העבודה – אבל יש סימנים להאטה בהוצאה, ככל שהאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ומחירי הדלק אף הם. לפי נתוני הבנק המרכזי האמריקאי, הפד, כ-80% ממשקי הבית הגיעו למצב של חסכונות מדולדלים ומספר חדלות הפירעון על אשראי צרכני נמצא ברמה הגבוהה מאז 2012.

 

אבל יש הבדל אחד משמעותי בין הנתון היום לנתון של 2012: אז העקום היה בירידה אחרי גל פשיטות הרגל של משבר הסאב פריים. עכשיו העקום בעלייה אחרי נתון נמוך היסטורית של 1.55 ברבעון 3 של 2021.  

 

איכות החוב של הצרכנים נמצאת בירידה ומסמנים סיכון בחלק משוקי האשראי", כתבו במכון המחקר של מודי'ס במכתב למשקיעים והוסיפו כי "הרבה חברות מוצרים לצרכנים ממונפות מאוד, בשל הגדלת החוב בשנים האחרונות והמצב הותיר אותן פגיעות. זה לא משבר בעת הזו, אבל ברור שאחוז פשיטות הרגל בעלייה, למרות שאחוז האבטלה נמוך מאוד".

 

במכתב למשקיעים השבוע, סיטיגרופ אמרו שהם צופים שפשיטות הרגל יכולות כמעט ולהכפיל את עצמן ל-5.3% ברבעון השלישי בשנה הבאה.

 

"יש חשש אמיתי לחולשה של צרכנים", אמרה שרה האנט, שותפה באלפיין, סקסון ו-וודס בראיון לבלומברג, שהוסיפה כי בשל מחירי הנפט הגבוהים, "יש בעיה אמיתית של יכולת הוצאה שעולה ולהערכתי זה יפגע בהכנסות".

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נעם לוי 01/10/2023 21:13
    הגב לתגובה זו
    אין כסף ואי אפשר. קריסת החנויות, הרשתות, המסעדות,שוק הרכב,והנופשים בארץ ובחו'ל.הכל נגמר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.