קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

האם היחלשות הצרכן האמריקאי תקרין על תוצאות בלאק פריידיי?

עלייה באי עמידה בחובות אשראי, כמו גם התדלדלות של החסכונות של הציבור האמריקאי, מייצר בעיה לקמעונאים בארה"ב, שייתכן ויאלצו לחתוך עוד יותר במבצעים 
ארז ליבנה | (1)

יום שישי השחור אשתקד, מה שמכונה בלאק פריידיי, שנערך באופן מסורתי בחודש נובמבר, המכירות באונליין עלו ב-2.3% ללמעלה מ-9 מיליארד דולר, כשכיאה לתקופה של אחרי מגיפה, לא ראינו הסתערות פיזית על החנויות. אבל כמה שהעלייה הזו נראית חיובית, היא לא. כי בשנה שלפני המכירות עלו ב-8.6% וב-2020 הם עלו ב-32%. אגב, יותר מכירות לא אומר יותר כסף, כי המבצעים היו עמוקים יותר בשל העלייה במלאים שממנו סבלו הקמעונאים ודרכי המימון היו יצירתיות יותר (כמו BNPL).

 

באופן היסטורי הדיל בימי המכירות הללו הוא הדדי ומשתלם לשני הצדדים: מצד אחד הציבור האמריקאי מקבל עסקאות בדיסקאונטים של עשרות אחוזים ויכול להרשות לעצמו להעמיס לקראת תקופת החגים ולהשלים פערים ברכישות לבית. מצד שני הקמעונאים יכולים להיפטר ממלאים ומקבלים ייצוב רווחי לקראת סוף השנה הקלנדרית – מה שנקרא לעבור מאדום לשחור.

 

ומה קורה השנה? נכון שהצרכן האמריקאי, שאחראי ל-70% מהתמ"ג בארה"ב, הראה עד כה איתנות בשל מצב שוק העבודה – אבל יש סימנים להאטה בהוצאה, ככל שהאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ומחירי הדלק אף הם. לפי נתוני הבנק המרכזי האמריקאי, הפד, כ-80% ממשקי הבית הגיעו למצב של חסכונות מדולדלים ומספר חדלות הפירעון על אשראי צרכני נמצא ברמה הגבוהה מאז 2012.

 

אבל יש הבדל אחד משמעותי בין הנתון היום לנתון של 2012: אז העקום היה בירידה אחרי גל פשיטות הרגל של משבר הסאב פריים. עכשיו העקום בעלייה אחרי נתון נמוך היסטורית של 1.55 ברבעון 3 של 2021.  

 

איכות החוב של הצרכנים נמצאת בירידה ומסמנים סיכון בחלק משוקי האשראי", כתבו במכון המחקר של מודי'ס במכתב למשקיעים והוסיפו כי "הרבה חברות מוצרים לצרכנים ממונפות מאוד, בשל הגדלת החוב בשנים האחרונות והמצב הותיר אותן פגיעות. זה לא משבר בעת הזו, אבל ברור שאחוז פשיטות הרגל בעלייה, למרות שאחוז האבטלה נמוך מאוד".

 

במכתב למשקיעים השבוע, סיטיגרופ אמרו שהם צופים שפשיטות הרגל יכולות כמעט ולהכפיל את עצמן ל-5.3% ברבעון השלישי בשנה הבאה.

 

"יש חשש אמיתי לחולשה של צרכנים", אמרה שרה האנט, שותפה באלפיין, סקסון ו-וודס בראיון לבלומברג, שהוסיפה כי בשל מחירי הנפט הגבוהים, "יש בעיה אמיתית של יכולת הוצאה שעולה ולהערכתי זה יפגע בהכנסות".

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נעם לוי 01/10/2023 21:13
    הגב לתגובה זו
    אין כסף ואי אפשר. קריסת החנויות, הרשתות, המסעדות,שוק הרכב,והנופשים בארץ ובחו'ל.הכל נגמר.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שבביםשבבים

בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026

בבנק צופים עשור של צמיחה מואצת בהובלת הבינה המלאכותית, עם עדיפות לחברות שבבים בעלות שולי רווח גבוהים ושליטה בשווקים קריטיים; מה האנליסטים חושבים על התמחור של אנבידיה?
אדיר בן עמי |

בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.

לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.


ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.


שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר 

התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר. 

עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.