ראלי או רע לי: מה צפוי לנו ברבעון 4 בוול סטריט?
באופן מסורתי, הסוחרים בוול סטריט אוהבים את הרבעון האחרון של השנה. יש אווירת סוף שנה חגיגית, כשחגי קניות כמו בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, לרוב מסייעים לחברות לסיים את הרבעון עם ביקור של ראלי סנטה קלאוס. אבל הימים פוסט קורונה, מלאי מלחמות, הן חמות כבאוקראינה והן כקרות כבין ארה"ב וסין, ועוד לא דיברנו על האינפלציה הנכנסת עמוק לכיס הצרכנים, או על העובדה שבשנה הבאה הממשל האמריקאי צריך להחזיר חוב של למעלה מ-7 טריליון דולר.
אז אחרי שהמדדים המרכזיים סיימו את השבוע שעבר בטון צורם ובסוף יולי ה-S&P500, העוקב אחר 500 המניות הגדולות בשוק ההון האמריקאי, היה קרוב ל-4,600 נקודות, את שישי האחרון סגר המדד החשוב בעולם על 4,288 נק' ושבוע מסחר שנסגר בירידה של 0.7%, כשהנאסד"ק עתיר הטכנולוגיה סגר שבוע שטוח לגמרי, כשבחודש שעבר ירד בלמעלה מ-5%.
אז מה צפוי לנו? בבית ההשקעות גלובל X סבורים כי יש אפסייד למניות הקטנות, שמציגות ביצועים טובים. "אנחנו מחזיקים בגישה אופטימית זהירה לגבי הרבעון הרביעי, שבדרך כלל הוא הרבעון הטוב ביותר עבור שוק המניות", כתבו בגלובל X. "מאז השקת המדד ב-1957, ה-S&P מציג תשואה ממוצעת של 4% ברבעון הרביעי. מאחר שמרבית העליות מתחילת השנה מיוחסות למניות המגה-קאפ, אנחנו סבורים כי ישנה הזדמנות כי ברבעון הרביעי מניות בקנה מידה בינוני וקטן, שמציגות ביצועים כספיים טובים, יזכו לרוח גבית", הוסיפו.
בבית ההשקעות אומרים שבאופן היסטורי תופעות כמו היפוך בעקומת הריבית, הקשחה של תנאי האשראי וירידה במספר המשרות הזמניות במגזר השירותים אותתו על בואו של מיתון. "למרות זאת, הצרכן ממשיך לגלות חוסן ותוכניות התמריצים הממשלתיות מסייעות לתמוך בכלכלה. החברות העסקיות חזרו לבצע השקעות הון ומשבר הבנקים האזוריים נראה תחת שליטה", כתבו.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי הריבית, בגלובל X צופים הורדות ריבית השנה, ולפיכך לא צפויות ירידות משמעותיות בתשואות האג"ח. כמו כן, ישנה סבירות כי הפד לא יבצע העלאות ריבית בנובמבר ובדצמבר לאור הנתונים הכלכליים הנוכחיים. "אנחנו ממשיכים להעדיף אג"ח לטווח קצר, אך לאחרונה התחלנו להגדיל את החשיפה לטווחים הבינוניים והארוכים יותר.
בבנק אוף אמריקה אומרים ששוק האג"ח האמריקאי סבל מהשבוע הרע ביותר מאז מרץ, כשיצאו לא פחות מ-3.6 מיליארד דולר והסנטימנט שלילי. "(זה) סוף מחזור החוב של 40 שנה. אם תשואת האוצר האמריקאית ל-30 שנה תגיע ל-5% אז ההפסד המצטבר מהחזקת ניירות ממשלת ארה"ב יהיה שווה 50% ב-3 שנים", כתבו בבנק והוסיפו כי "העלאות הריבית של הבנקים המרכזיים לא הסתיימו. השינוי הגדול הוא שהריבית כבר לא בנמוך של ה-5,000 שנה האחרונות וזה אומר שנגמרה התקופה החריגה של החזרים גבוהים על מניות ואג"ח. לכן המלצתנו היא למכור את העליות האחרונות ולהישאר דוביים".
בבית ההשקעות מורנינגסטאר דווקא אופטימיים, ובמיוחד על סקטור הטק ומניות קטנות ובינוניות. "לנוכח הנסיגה (בשוק), אנחנו רואים מגוון הזדמנויות למשקיעים להתאים את הפורטפוליו שלהם", כתבו במכתב למשקיעים בסוף השבוע. "למרות שאנחנו ממליצים שליבת הפורטפוליו יהיו מניות ערך, קטגוריית הצמיחה ירדה מספיק ונסחרת עכשיו בדיסקאונט. אנחנו חושבים שהגיע הזמן לפוזיציה מוטת שוק, מהפוזיציית החסר שבה החזקנו ברבעון שעבר".
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כמו כן, חלק מהירידות האחרונות בשוק מגיעות מהפגישה האחרונה של הפד, שבו הסנטימנט הכללי סבור כי הריביות יישארו גבוהות לאורך זמן. במורנינגסטאר חושבים שתהיינה הורדות ריבית אגרסיביות ב-2024 ו-25. "למרות הכיוון הניצי של (יו"ר הפד ג'רום) פאוול, אנחנו רואים דרך אחרת", כתב פרסטון קלדוול, הכלכלן הבכיר של מורנינגסטאר.
"אנחנו צופים שבשלושת הרבעונים הקרובים השילוב של צמצום מוניטרי וירידה בזמינות אשראי יפגע בכלכלה. למרות שאנו לא צופים מיתון, אנחנו צופים שהצמיחה הכלכלית תאט ובתמורה יבחן את השווקים. לראייתנו, משקיעים צריכים להסתכל מעבר לתנודתיות קצרת המועד והיכן שהם יכולים להכיל את הסיכון, לחזור לעמדה של משקל יתר על מניות", סיכמו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
