סוף שבוע גורלי: "90% שהממשל האמריקאי נכנס להשבתה"
המפלגה הרפובליקאית מדברת על מחויבת גדולה למאמץ למנוע בכל דרך את סגירת הממשל – שאמורה להתרחש בסוף השבוע אם לא תושג עסקה עם האגף הניצי הקונסרבטיבי במפלגה הרפובליקאית, אבל בפועל המתיחות והקרע בין המפלגות גדלים מדי יום, אם כי זה לא אומר שלא יהיה פתרון של הרגע האחרון.
אתמול בזמן שהיו אמורים לחפש פתרון אפשרי לאינספור בעיות שיתעוררו, בהם מניעת תלושי מזון מ-7 בני אדם ותשלום לחיילים ולעובדי הממשל, הם החלו בבדיקה ראשונית לקראת הליך הדחה בשל חשד לפעילות פלילית של בנו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שממנה הרוויח לכאורה גם הנשיא.
כבר ביום שלישי האשימו בבית הלבן את המפלגה הרפובליקאית בשימוש בבדיקה כניסיון להסית את הדיון מהשבתת הממשל הצפויה. אתמול מערכה פגישה בין מנהיג הרוב הרפובליקאי בקונגרס, קווין מקארתי, לבין נציגי האגף השמרני המזוהה עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בהם חבר הקונגרס מט גייטץ. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, הרבה לא יצא מהפגישה, שעיקרה נסבה בשאלות של גייטץ האם מקארתי מימן נגדו פעילות מכפישה ברשתות החברתיות. מקארתי הכחיש כמובן, אבל בינתיים האגף הדורש קיצוצים מרחיקי לכת בתקציב האמריקאי מסרב להתקפל.
בעוד בסנאט מנסים לדחוף תקציב מעבר זמני וחלקי, שיכלול גם סיוע לאוקראינה, הרפובליקאים, שהבינו ש-1.3 מיליון חיילים לא יקבלו משכורת מנסים לדחוף את הנושא מהצד שלהם. אבל אין הסכמות על כלום ומקארתי, שאמור לתפקד כשוט וליישר את חברי מפלגתו, ובכן, הוא יוצא הכי רע מכל הסיפור הזה.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גייטץ מאשים אותו ששיקר, ההסכמים שחתם מול הבית הלבן לא שווים כלום ונראה שלמרות כוונותיו הטובות, לא בטוח שהוא האיש המתאים לתפקיד. אמש תקף את הסנאט והרצון להעביר כסף למימון המלחמה באוקראינה, שהפכה מאז שהחלה, לנקודת חיכוך משמעותית בין 2 המפלגות הגדולות. בעוד הרפובליקאים סבורים כי מדובר בזריקת כסף לפח וגם כסף שמראש אין, לאור הגירעון ההולך וגדל משנה לשנה, התומכים בהמשך הסיוע אומרים כי החלשתה של רוסיה לעשורים קדימה משרתת את האינטרס האמריקאי והיא אפשרות זולה משמעותית ממלחמה גדולה יותר על אדמת אירופה או עימות אמריקאי-רוסי ישיר.
נחזור להשבתה. במונחים כלכליים, בגולדמן זאקס מעריכים כי השביתה תימשך עד שלשושה שבועות ושכל שבוע של השבתה יגרע 0.2% מהתמ"ג של הרבעון הנוכחי. הערכה זו יכולה להחמיר אם השביתה תתארך. יתר על כן בגולדמן הדגישו כי גם אם הסבב הנוכחי יגמר בתוך שבועיים שלושה, ייתכן ויהיו השבתות נוספות בהמשך לנוכח הפערים המשמעותיים בין הצדדים בהעברת התקציב.
"הסיכוי להשבתה עלה ל-90%, כשפתיחה מהירה אינה נראית כעומדת על הפרק, לנוכח העובדה כי הצדדים התבצרו בעמדותיהם", כתב אתמול יאן האציוס הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, שהעריך כי ייתכן והקונגרס ינסה לעקוף את מקארתי כדי להעביר הצבעה. "ברגע שיש השבתה וברגע שהלחץ הפוליטי נבנה, עצומה להעברת ההצבעה יכולה להיכנס למגרש, אבל כרגע היא לא תמנע את ההשבתה, כי צריך עוד לתמרן פוליטית כדי להעביר את המהלך", סיכם.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 8.לילי 30/09/2023 09:17הגב לתגובה זוהבורסות הגיבו בתיקו החודש לאנומליה של ריבית מקסימלית ב 20 שנה מחירי נפט עולים ובורסות בשיא כל הזמנים . המושכים בחוטים מפוצלים חלק רוצים להעמיק את המשבר כדי להיכנס לבורסה וחלק הפוך . קשה לנחש את אורך המשבר ועומקו . לא נתן להתעלם מהמשבר לכן הירידות ימשיכו ללא קשר לתקציב .
- 7.כמו תמיד זה מסתדר בדקה ה99 אז למה גן הילדים הזה? (ל"ת)dudu 29/09/2023 17:10הגב לתגובה זו
- 6.1787 29/09/2023 11:27הגב לתגובה זוחבל שאין לארהב שופטים כמו בארץ שיסבירו לעם כמה הממשל מטומטם.
- 5.סמי 29/09/2023 10:50הגב לתגובה זוהוא היחיד שירוויח מכך.
- 4.קנו מדדי לונג השורטיסטים במדדים טמבלים (ל"ת)אמיר 29/09/2023 10:42הגב לתגובה זו
- 3.ארז מואירו 29/09/2023 09:25הגב לתגובה זוהיה חשוב לו מהבורסה, כל הזמן היא זינקה כשהוא היה...
- 2.תמיד מסתדר בדקה התשעים (ל"ת)שלמה 29/09/2023 09:11הגב לתגובה זו
- 1.שניר 29/09/2023 09:08הגב לתגובה זושעושה את כל הטעויות האפשריות. הוא דרדר את ארצות הברית בכל תחום. טראמפ מתקרב לקדנציה נוספת.
- הקול קול יעקב והידיים שחומות… (ל"ת)סאמיר 29/09/2023 10:49הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
