עושר זהב
צילום: Alexander Grey on Unsplash

אנשים רוצים לגעת בזהב - קונים מטילי זהב כמו "משוגעים"

קוסטקו התחילה למכור מטילי זהב והיא לא מצליחה לעמוד בביקוש; על ההבדל בין השקעה בזהב פיזי לעומת השקעה בזהב דרך קרן נאמנות
רוי שיינמן | (2)

הזהב נחשב כביטחון בתקופה של משברים. אפשר להתווכח עם זה באמת אמור להיות ביטחון, אפשר גם להסתכל אחורה ולהיווכח שזה לא תמיד נכון, אבל בחמש השנים האחרונות הזהב עלה יותר ממדד ה-S&P 500 הפופולארי. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנשים אוהבים זהב. הביקוש לזהב גדל, והסחורה בהתאם יוקרתית ויקרה. אבל, בעוד שאנשים לא קונים בתיקי השקעות שלהן זהב לצורך גידור-ביטחון לתקופות משבריות, הם מסתערים כאשר הם רואים את הזהב בעיניים, כאשר ניתן לגעת בו. מה הם צריכים השקעה בזהב שלא רואים, אלא כשורה בחשבון הבנק, הם רוצים את זה כמטילי זהב מתחת למיטה.

    זהב,  קרדיט: Alexander Grey on Unsplash 

קוסטקו הבינה את ההבדל בין זהב שנוגעים ורואים לבין זהב כהשקעה בחשבון הבנק והיא החלה למכור מטילי זהב. זו הצלחה גדולה. מטילי הזהב נחטפים כמו לחמניות חמות ואוזלים מהמדפים. הרשת הגבילה את הקנייה לכל אדם לשני מטילים - זה לא עוזר.

קוסטקו מוכרת זהב משני סוגים - הראשון משוויץ עליו חותמת של אלת המזל היוונית והשני מדרום אפריקה עליו חותמת של פיל. הזהב השוויצרי נמכר במחיר של 1,980 דולר לאונקיה והאפריקני במחיר של 1,950 דולר לאונקיה, אם כי כרגע לפי אתר החברה המלאי אזל לחלוטין. קוסטקו מוכרת את מטילי הזהב שלה במחיר גבוה יותר מהמחיר הנקוב בשווקים שעומד כרגע על 1,875 דולר לאונקיה זהב. אבל אנשים משלמים פרמיה כי ככה הם מרגישים בטוחים יותר, זה צמוד אליהם, וזה גם מרשים - אפשר להשוויץ מול המשפחה, חברים ושכנים.

לקוחות המחזיקים בכרטיסי אשראי וחברי מועדון של קוסטקו נהנים מ-4% קאשבק על הקניות שלהם בקוסטקו, מה שכנראה דוחף אותם לקנות את מטילי הזהב בהנחה ואז גם המחיר די קרוב למחיר השוק. "הופתעתי מאוד לראות שקוסטקו מוכרים מטילי זהב. אני מקווה שאדע מתי הם חוזרים למלאי, הם נמכרו מהר מאוד!" כתב מבקר אחד בביקורת בגוגל בה נתן לקוסטקו 5 כוכבים. "קיבלתי מספר שיחות מאנשים שראו או שמעו ועדיין לא מאמינים", הוסיף סמנכ"ל הכספים של קוסטקו ריצ'ארד גלנטי בשיחה עם משקיעים השבוע, "אני עונה להם שכן זה נכון, אבל כשאנחנו מעלים אותם לאתר הם פשוט נחטפים תוך כמה שעות. הסחורה מאוד מבוקשת ואוזלת במהירות".

זהב נחשב כבר שנים ארוכות כאמצעי לגידור נגד אינפלציה ושימור ערך בזמנים בהם השווקים מדשדשים. בחמש השנים האחרונות מחיר הזהב עלה ב-57% בהשוואה לעליה של 47% שרשם מדד ה-S&P 500. הזהב נוטה לתפקד היטב בתקופות של אי ודאות כלכלית כמו מיתון וסטגפלציה בשל מעמדו כנכס אמין, ולעתים קרובות משמש כהגנה מפני אינפלציה. כך או אחרת, בחודשים האחרונים ירד הזהב מהשיא בכ-10%, אך על פי כלכלנים ואנליסטים רבים הוא צפוי להמשיך לעלות אל מעבר ל-2,000 דולר. הבעיה שאי אפשר להעריך באמת את הזהב. זו לא סחורה שמשמשת באופן שוטף, זה לא נפט, זה לא מזון. הביקושים אומנם גדולים, אבל גם ההיצעים גדולים. מדובר על מחיר שוק שנקבע בלי קשר למחירו העתידי של המוצר - אין זרם הכנסות או שימוש שיגיע מהמוצר הזה. ולכן הסיכון בו הוא גדול.

הזהב הוא ההסבר של תומכי הביטקוין לטענה שאין לביטקוין ערך. הם טוענים מנגד - גם לזהב אין ערך שימושי ובכל זאת יש לו מחיר גבוה והביטקוין בדומה לזהב נקבע כשיווי משקל בין ביקוש להיצע. עם הטענה הזו לא ניתן להתווכח אם כי הביטקוין בסופו של דבר זה ניירות, הזהב הוא סחורה שאפשר לייצר ממנה תכשיטים, להציג את מטיל הזהב לראווה לאורחים ועוד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תוכן הידיעה לא מסתדר עם העובדה שהמחיר יורד כבר תקו 29/09/2023 14:18
    הגב לתגובה זו
    תוכן הידיעה לא מסתדר עם העובדה שהמחיר יורד כבר תקופה ממושכת
  • 1.
    משה 29/09/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
    כי המדד עלה במשך כל השנים לאורך תקופה ארוכה מאוד אבל הזהב עלול לרדת ולעולם לא לשוב למחיר הנוכחי בקיצור זה השקעה לטווח הבינוני שצריך לדעת לצאת ממנה בזמן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social