ההתחלה הייתה טובה, אבל החודשיים האחרונים קשים
מדד ה-S&P איבד כבר 7% מהשיא של לפני חודשיים של מעל 4,600 נקודות, הנאסד"ק עתיר מניות הטכנולוגיה, חווה את הירידה הגדולה ביותר מבין שלושת המדדים הגדולים עם 9% והדאו עם 5% ויש לכך כמה סיבות אפשריות ביניהן: החלטת הפד להשאיר את הריבית גבוהה ליותר זמן והעליות המוגזמות על רקע הייפ הבינה המלאכותית.
הריבית
בפגישתו האחרונה, לאחר 11 העלאות ריבית והפסקה הפד' החליט להשאיר את הריבית כשהייתה על 5.25% - 5.5%. הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות. ההערות האחרונות מקובעי המדיניות של הפד העלו כי עדיין יש סיכוי להעלאת ריבית נוספת של רבע נקודה השנה, מהלך שציינו כשרשמו את התחזיות ביוני. בהתחשב בהאטה המתמדת במחירי הליבה, הגורמים הרשמיים מוכנים להתאזר בסבלנות שהם מחכים לראות את ההשפעה של העלאות הריבית שיושמו עד כה על הכלכלה. עם זאת, חיזוק נוסף בנתוני האינפלציה עשוי לדחוף את קובעי המדיניות להעלות את הריבית שוב במשך השנה.
נתוני האינפלציה שפורסמו לא מזמן הראו כי האינפלציה המשיכה להתקרר במתינות מעליות המחירים הגבוהות שהטרידו את הצרכנים וקובעי המדיניות בשנתיים האחרונות. מחירי הליבה, שאינם כוללים את מדדי המזון והאנרגיה נחשבים למדד הטוב יותר של אינפלציית הליבה, עלו ב-0.3% במהלך החודש והאטו לקצב שנתי של 4.3% באוגוסט והגיעו בכך לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2021.
על פי הערכות הכלכלנים בארה"ב, הריבית תישאר ללא שינוי עד למרץ 2024 ואז יחל הבנק המרכזי בתהליך רציף של הורדת ריבית. הורדה תרדוף הורדה וככה תגיע הריבית בסוף 2024 ל-4.25%. בהמשך תהיה ירידה נוספת. יש לזה משמעיות אדירה על השווקים הפיננסים. הורדת הריבית תהיה על רקע ירידת האינפלציה. הריבית עלתה בגלל סיבה אחת - נשק יעיל להורדת אינפלציה. אז לקח לה זמן, אבל היא אכן מתחילה להשפיע. האינפלציה בארה"ב בירידה חדה - מקצב שיא של 9% לאזור ה-3%.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריסון האינפלציה, יביא בהדרגה להפחתה במינון הנשק - כלומר, הורדה של הריבית כשהכלכלנים וגם השווקים, בעצם כולם - מתבוננים על הבנק המרכזי בארה"ב ובעולם. הנגיד ג'רום פאוואל יקבע את העיתוי, יקבע את הכיוון.
החלטת הפד להשאיר את הריבית הגבוהה לזמן רב יותר גרמה למשקיעים רבים להעדיף מכשירים כמו אג"ח שמציעים תשואה גבוהה עם סיכון נמוך ביחס להשקעה במניות, הדבר גרם לירידה בביקוש למניות וכך דחף את המחירים מטה. בנוסף, ריבית גבוהה מקטינה לחברות את הרווחים, במיוחד אילו עם חוב, מה שעוד עזר למגמה השלילית.
בינה מלאכותית
סיבה נוספת היא הייפ הבינה המלאכותית, השקת ChatGPT של חברת OpenAI בסוף שנת 2022 הפכה את תחום הבינה המלאכותית לשיחת היום כמעט בכל תחום. אך מעבר לכך, גם הזניקה את מרוץ החימוש של ענקיות הטכנולוגיה, שהודיעו בזו אחר זו על השקעה חסרת תקדים בתחום והשקה מידית של מוצרים שהתקבלו בשוק בצורה מעורבת. עדות להיסטריה שאפפה את הנושא ניתן היה לראות בשיחות המשקיעים לסיכום הרבעון הראשון שניהלו ענקיות הטכנולוגיה אלפבית, אמזון, מטא ומיקרוסופט. המונח "AI" הוזכר לא פחות מ-168 על ידי מנהלי החברות במהלך השיחות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רבים טענו כי תעשיית הבינה המלאכותית מזכירה להם את בועת הדוט.קום ב-2000 אבל בגולדמן סאקס הפריכו את הטענה, "בינה מלאכותית היא לא בועה", אמר פיטר אופנהיימר, אסטרטג המניות הראשי של בית ההשקעות, "הטכנולוגיה החדשה עדיין בחיתוליה ומציגה פוטנציאל להמשיך להתעלות על שווקים אחרים בעתיד. נכון שבשני המקרים, משקיעים זיהו את הפוטנציאל לחידושים פורצי דרך אבל ההבדל גדול. בפריחה הטכנולוגית של שנות ה-90 זיהו אמנם המשקיעים את עלייתן המהירה של חברות טכנולוגיה גדולות, אבל פיצוץ הבועה חיסל את רוב ה'המצטרפים החדשים' שעדיין סבלו מהפסדים כבדים. המערכת האקולוגית הנוכחית של AI לעומת זאת שונה בכך שמי שמוביל את התפתחות הנישה הן חברות גדולות ומבוססות שמציגות תוצאות פיננסיות חזקות והחזרים מרשימים על ההשקעה".
ההייפ גרם להתלהבות רבה בקרב המשקיעים, התלהבות שדחפה מניות כמו אנבידיה שעלתה מתחילת השנה ב-190% ויחד איתה חברות טכנולוגיה רבות שלהן יש חשיפה מסוימת לבינה מלאכותית או הזכירו את מילת הקסם בדוחות. העלייה המהירה העלתה חששות רבים בוול-סטריט, שכן לרוב אחרי זינוק מהיר יגיע התיקון. השמועות על התיקון הצפוי נמשכו לאורך כל העליות וכעת נראה שהוא הגיע אבל סביר להניח שלא נראה מפולת.
"למרות שריביות ושיקולי מאקרו אחרים בהחלט חשובים, החדשנות האנושית היא הכוח החזק ביותר בהנעת תשואות של מניות לטווח הארוך", כתב ניקולס קולאס מ-DataTrek Research. "למרבה המזל, ליזמים לטכנולוגיה לא אכפת יותר מדי היכן נסחרות אג"ח ל-10 שנים בזמן שהם בונים את החברות החדשניות הבאות".
- 5.אלון78 27/09/2023 08:47הגב לתגובה זוהריבית נמצאת היום קרוב לריבית נורמלית, לצייר תמונה שבאפריל היא תרד ל4.25 מעיד על חוסר הבנה וניתוח הלוקה בתיקוות שווא. בכל מקרה, אף אחד לא יזכור באפריל24 מה נכתב כאן אבל אני בטוח שאם התסריט יתממש הכותב יזכיר לנו. השוק נסמך עד לפני כשנה וחצי על ריבית אפסית שהיא הבעייתית ולא הריבית של היום. מכאן צמחו כל מיני גורואים מלווים באפיקי השקעה עם מכפילי רווח אין סופיים, חברות של שום דבר שנהיו חדי קרן.. וכך הלאה
- 4.ארנון 27/09/2023 08:34הגב לתגובה זו75% מהחברות עברו את הצפיות. המחירים הגיעו למכפיל מאוד גבוהה. מאז תיקון למכפיל הגיוני. בנוסף הנפט גבוהה הרבה זמן.
- 3.איציק 26/09/2023 22:31הגב לתגובה זואבל האינפלציה תמיד באה בגלים, יורדת ואם אין מיתון אז עולה שוב בחזרה.... כל עוד שוק העבודה נמצא בתעסוקה כמעט מלאה האינפלציה לא תרד
- 2.פרופ' איצ 26/09/2023 21:43הגב לתגובה זואבל טוב בהרבה לעסוק ב SH.SE שם הרווחים גדולים בכל קנה מידה ובבטחון כמעט של 100% מצויינות..
- 1.עוד ירידה של 9% בנאסד"ק, והעסק יתייצב... (ל"ת)מרקוס 26/09/2023 21:31הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
