דר אדם רויטר
צילום: משה בנימין

משאיות מהמפרץ יעברו דרך ישראל לאירופה - אבל מה עם זיהום האוויר?

לצד היתרונות של חיזוק קשרי ישראל עם מדינות ערב, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי - מה הפתרון ולמה ישראל היא סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי?
ד"ר אדם רויטר | (34)

במידה ישראל אכן תהפוך לדרך מעבר יבשתית של סחורה ומוצרים בהיקפים אדירים מהודו דרך המפרץ ומסעודיה לאירופה ואליהן, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי. הפתרון: לישראל יוכלו להיכנס רק משאיות ורכבות המונעות בחשמל או אנרגיה נקיה אחרת.

זה עדיין מאד מוקדם ויתכן וגם לא יקרה, אך מתפתח מהלך שיכול להביא תועלות כלכליות אדירות: ההכרזה בוועידת ה-20G של פרויקט המחבר בכבישים ובמסילות רכבת שיעבירו בהן מוצרים וסחורות שמגיעות מהודו לאיחוד האמירויות ומשם במסילות ברזל וכבישים לירדן, עד תחנת כניסה בבית שאן, משם לנמל חיפה בדרכן לאירופה. מסלול נוסף יגיע מהעיר העתידית ניאום שבצפון סעודיה לאילת ומשם לבית שאן. תהיה גם תנועה הפוכה של סחורות ומוצרים מאירופה לסעודיה, האמירויות ועד הודו.

ההובלה היבשתית יקרה אמנם מההובלה הימית אך מהירה ממנה ובכל מקרה היא תוכל להרחיב את היקף הסחר בין כל הצדדים ולשמש נתיב מעבר נוסף שלא יתבסס על תעלת סואץ.

זהו מהלך אדיר שיחזק את קשרי ישראל עם כמה מהחשובות שבמדינות ערב ועם הודו (עם הודו קשרים מצוינים גם כיום) וייתן לנו דיבידנדים גיאופוליטיים גדולים. סעודיה, האמירויות והודו רואות פוטנציאל כלכלי אדיר. כך גם ישראל, כמובן.

במובנים מסוימים במהלך הזה ישראל היא בכלל סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי העולמי. מבחינת האמריקאים זה יהיה מהלך נגדי מרשים למהלך שהסינים ביצעו בחיבור מסילות הברזל שלהם מסין ועד אירופה, בנתיב המכונה "החגורה והדרך". זה גם יהיה מהלך אמריקאי נגדי למהלך הרוסי של חיבור מסילות הברזל הרוסיות במסדרון המכונה "הצפוני-דרומי" שהחל לאחרונה להוביל מוצרים על הקו מוסקבה וסנט פטרסבורג ברוסיה, דרך איראן ועד לעיר הגדולה ביותר בהודו – מומבאי וקו נוסף שמגיע לסעודיה. קיים גם רצון הודי להגדיל משקל כנגד היריב הסיני, בתחרות גלויה נוספת המתקיימת בין שתי מדינות הענק הללו. העובדה שנמל חיפה מצוי בשליטה הודית ושבעליה, אדאני, מקורב למודי, רה"מ ההודי, גם לא מזיקה.

מבחינת ישראל הכל נפלא חוץ מבעיה אחת "קטנה". זיהום האוויר האדיר שיגרם לתושבי ישראל, בדגש על עמק יזרעאל ומפרץ חיפה כתוצאה מהתעבורה הזו. ראוי לציין שכבר כיום מגיעות מירדן לנמל חיפה וחוזרות אליה מעל 100 משאיות ביום. זה זרזיף מול הכמות הצפויה אם וכאשר הסחורה מהודו תתחיל להגיע. הפוטנציאל הוא לאלפי משאיות ועשרות רכבות משא ביום.

אך המסקנה אינה כהצעת הירוקים בעבר של "להשאיר את הגז בים", אלא לחוקק חוק שאומר באופן הפשוט ביותר שרק משאיות ורכבות עם אפס פליטות, המונעות ע"י חשמל או אנרגיה נקיה אחרת, תוכלנה להיכנס לישראל.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    ג'וני 27/09/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
    אולי רצוי לבצע העברת סחורות לירדן, אילת, נמל אשדוד, אירופה
  • 23.
    חוזה המדינה 27/09/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל תהיה כל כך מרכזית מבחינה לוגיסטית כל השכנים הגדולים שלנו ירצו לכבוש אותנו ולהחזיק במפתחות לרשת הסחר הזאת . ישראל תמיד סבלה מהמיקום שלה כגשר בין שלוש יבשות.
  • 22.
    אורי 27/09/2023 13:10
    הגב לתגובה זו
    ברור לחלוטין ואיננו ניתן בכלל לויכוח הוא כי המדובר ברכבות חשמליות אשר תגענה עד נמל חיפה. "אלפי משאיות ועשרות רכבות משא" ליום הינו תיאור בלתי מציאותי לחלוטין. הרי ברור שגם הכבישים לא יהיו מסוגלים לספוג תוספת אדירה של משאיות.
  • 21.
    אספסוף גאה 27/09/2023 12:05
    הגב לתגובה זו
    רכבות חשמליות עאלק... תקבלו משאיות דיזל לתוך הפנים שירעילו לכם את המח המהונדס בערוץ 14 יגידו לכם שזה חשמלי ואתם חמוצים... מי שסתום מגיע לו לסבול .אז תאכלו חרה ותמותו מסרטן. לא מגיע לכם שהשמאל יגן עליכם
  • שרה 27/09/2023 13:31
    הגב לתגובה זו
    משתמע מהתגובה שלך שלא לקחת את הכדורים היום. מעניין מה רמת ההשכלה והידע שלך????
  • 20.
    משעממים חמוצים 27/09/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    מי שנותן שמתנה צוללות גרעיניות , חמקנים והעשרת אורניום בשביל לקבל הזמנה לבית הלבן, לא מטרד מקצת סרטן שיחלו בו האספסוף. העיקר זה ששרה תוכל לטייל בניו יורק והבן הנרקומן לנתעלק על עשירים.. תשבלו בשקט
  • אמונחטאפ 27/09/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    שטפו לך את המוח באופן כזה יסודי שלא נשאר כלום רפואה שלמה
  • 19.
    תומס 27/09/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    כבר החלה בבדיקות
  • 18.
    אם זה יסייע לדימוי של נתניהו, שאר השיקולים בטלים (ל"ת)
    Raffi 27/09/2023 00:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    לפיד 26/09/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    זיהום אויר ניתן לך מתנה
  • 16.
    ניסים 26/09/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    המאמר מבלבל לנו את המוח,גר בקריות במפרץ חיפה,אז הסיפור הוא שביום הזיהום מהמפעלים הפטרוכימים לא נראה ולא מורגש,כנראה שהמפעלים ישנים ביום ובלילה עובדים בפול גז ומרעילים את תושהי חיפה והקריות לפחות.מהמרפסת שלי יצאתי בלילות האחרונים וענן חום עם סרחון מכסה את כל איזור הקריות ועכשיו הכותב מבלבל לנו את המוח עם המשאיות לאירופה?? שיכתוב כתבה על איך מרעילים את תושבי חיפה רבתי.
  • 15.
    המגיב 26/09/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    אם יבנו משהו - זה כנראה רכבות מהירות. משאיות בכבישים זה מפגע מהרבה בחינות, ולא רק זיהום האוויר, אלא גם עומסים ותאונות.
  • ניסים 26/09/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק!!!לא משאיות ולא נעליים,בכלל מדובר על רכבות ועד שיבנו רכבות לאירופה,עוד חזון למועד,אבל לא מצפה מאתר ביזפורטל למשהו אחר מלבד להצטרף לערוצי התבהלה,סערה בכוס מים.
  • 14.
    כלים חשמליים לא יזהמו (ל"ת)
    אלי 26/09/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מיכה.. 26/09/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    זה חשוב....
  • זה כבר קורה היום בקטן (ל"ת)
    אמונחטאפ 27/09/2023 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ארז 26/09/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לשיתוף פעולה עם טראקנט לאלפי משאיות
  • תומס 27/09/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    ומה שיפה שהיא חברה ציבורית בשווי של 30 מליון במקום 200 מליון ימים יעברו עד שהחכמים יקלטומ
  • 11.
    שרה 26/09/2023 11:21
    הגב לתגובה זו
    נקווה שהכתב לא כותב כך וכמובן ללא דיוק ובהפחדות רק בגלל שנתניהו הוא ראש הממשלה, שנאה היא דבר נוראי...........
  • תתפלאי, לא הכל קשור לביבי (ל"ת)
    סתם אחד 26/09/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אסי 26/09/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    דווקא המיזם מקטין את זיהום האוויר. הרכבת תהיה חשמלית ובטוטאל הזיהום העולמי יקטן.
  • 9.
    יויו 26/09/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    לא כלכלי ולא מקצר זמן
  • 8.
    אזרח 26/09/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    תוספת תחבורה שולית שבשולית מחפש איך להכין חמוצים ?
  • אמונחטאפ 27/09/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    מדובר ברעיון כלכלי אדיר שישקעו בו עשרות מיליארדים שיתחרה בתעלת סוץ ויוזיל יבוא ויצוא מאירופה ולאירופה
  • 7.
    גוני 26/09/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    איך הגעת למשאיות. מדברים איתך על רכבות חשמליות מאיחוד האמירויות לישראל. מה אתה מקשקש, מי נתן לך במה בכלל מבלי שתבדוק את העובדות
  • 6.
    ל 26/09/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
    המצב לחלוטין לא הוטב להיפך!
  • 5.
    ל 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    במפרץ חיפה מאז 1948 ודרומה
  • 4.
    קשקש 26/09/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    התוכנית הגרנדיוזית להפוך את ישראל למרכז עולמי למסלול הרכבת העתידית על שטחים של ירדן וישראל ישפר את כלכלות ירדן הרשות הפלשתינאית וישראל לכלכלות פורחות וישוב הנגב והערבה וכל זה במימון ערב הסעודית שקופצת על רכבת השלום
  • 3.
    מפריח השערוריות 26/09/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    אתה כלכלן.תפקידך להראות יתרונות וחסרונות כלכליים . ויש לכך הרבה יתרונות- סמוך על ביבי.. עד שזה יקרה, הכל יעבור לחשמלי. גם המנועים יהיה חשמליים וגם החשמל יופק מגז טיבעי שלנו
  • 2.
    אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה א 26/09/2023 08:45
    הגב לתגובה זו
    אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה אומר כ שזיתים יגדלו בכף ידו זה יתגשם! ובמיוחד שאמר את שקרן בן שקרן ששמו נתניהו
  • אמונחטאפ 27/09/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    אז תירגע
  • אביך כנראה באבון. (ל"ת)
    זה כי 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 26/09/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    ככה גם לא יהיו עומסים על הכביש
  • יאיר 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    העיקר שהרכבת תהיה מחושמלת ותיסע על עמודים .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.