דר אדם רויטר
צילום: משה בנימין

משאיות מהמפרץ יעברו דרך ישראל לאירופה - אבל מה עם זיהום האוויר?

לצד היתרונות של חיזוק קשרי ישראל עם מדינות ערב, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי - מה הפתרון ולמה ישראל היא סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי?
ד"ר אדם רויטר | (34)

במידה ישראל אכן תהפוך לדרך מעבר יבשתית של סחורה ומוצרים בהיקפים אדירים מהודו דרך המפרץ ומסעודיה לאירופה ואליהן, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי. הפתרון: לישראל יוכלו להיכנס רק משאיות ורכבות המונעות בחשמל או אנרגיה נקיה אחרת.

זה עדיין מאד מוקדם ויתכן וגם לא יקרה, אך מתפתח מהלך שיכול להביא תועלות כלכליות אדירות: ההכרזה בוועידת ה-20G של פרויקט המחבר בכבישים ובמסילות רכבת שיעבירו בהן מוצרים וסחורות שמגיעות מהודו לאיחוד האמירויות ומשם במסילות ברזל וכבישים לירדן, עד תחנת כניסה בבית שאן, משם לנמל חיפה בדרכן לאירופה. מסלול נוסף יגיע מהעיר העתידית ניאום שבצפון סעודיה לאילת ומשם לבית שאן. תהיה גם תנועה הפוכה של סחורות ומוצרים מאירופה לסעודיה, האמירויות ועד הודו.

ההובלה היבשתית יקרה אמנם מההובלה הימית אך מהירה ממנה ובכל מקרה היא תוכל להרחיב את היקף הסחר בין כל הצדדים ולשמש נתיב מעבר נוסף שלא יתבסס על תעלת סואץ.

זהו מהלך אדיר שיחזק את קשרי ישראל עם כמה מהחשובות שבמדינות ערב ועם הודו (עם הודו קשרים מצוינים גם כיום) וייתן לנו דיבידנדים גיאופוליטיים גדולים. סעודיה, האמירויות והודו רואות פוטנציאל כלכלי אדיר. כך גם ישראל, כמובן.

במובנים מסוימים במהלך הזה ישראל היא בכלל סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי העולמי. מבחינת האמריקאים זה יהיה מהלך נגדי מרשים למהלך שהסינים ביצעו בחיבור מסילות הברזל שלהם מסין ועד אירופה, בנתיב המכונה "החגורה והדרך". זה גם יהיה מהלך אמריקאי נגדי למהלך הרוסי של חיבור מסילות הברזל הרוסיות במסדרון המכונה "הצפוני-דרומי" שהחל לאחרונה להוביל מוצרים על הקו מוסקבה וסנט פטרסבורג ברוסיה, דרך איראן ועד לעיר הגדולה ביותר בהודו – מומבאי וקו נוסף שמגיע לסעודיה. קיים גם רצון הודי להגדיל משקל כנגד היריב הסיני, בתחרות גלויה נוספת המתקיימת בין שתי מדינות הענק הללו. העובדה שנמל חיפה מצוי בשליטה הודית ושבעליה, אדאני, מקורב למודי, רה"מ ההודי, גם לא מזיקה.

מבחינת ישראל הכל נפלא חוץ מבעיה אחת "קטנה". זיהום האוויר האדיר שיגרם לתושבי ישראל, בדגש על עמק יזרעאל ומפרץ חיפה כתוצאה מהתעבורה הזו. ראוי לציין שכבר כיום מגיעות מירדן לנמל חיפה וחוזרות אליה מעל 100 משאיות ביום. זה זרזיף מול הכמות הצפויה אם וכאשר הסחורה מהודו תתחיל להגיע. הפוטנציאל הוא לאלפי משאיות ועשרות רכבות משא ביום.

אך המסקנה אינה כהצעת הירוקים בעבר של "להשאיר את הגז בים", אלא לחוקק חוק שאומר באופן הפשוט ביותר שרק משאיות ורכבות עם אפס פליטות, המונעות ע"י חשמל או אנרגיה נקיה אחרת, תוכלנה להיכנס לישראל.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    ג'וני 27/09/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
    אולי רצוי לבצע העברת סחורות לירדן, אילת, נמל אשדוד, אירופה
  • 23.
    חוזה המדינה 27/09/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל תהיה כל כך מרכזית מבחינה לוגיסטית כל השכנים הגדולים שלנו ירצו לכבוש אותנו ולהחזיק במפתחות לרשת הסחר הזאת . ישראל תמיד סבלה מהמיקום שלה כגשר בין שלוש יבשות.
  • 22.
    אורי 27/09/2023 13:10
    הגב לתגובה זו
    ברור לחלוטין ואיננו ניתן בכלל לויכוח הוא כי המדובר ברכבות חשמליות אשר תגענה עד נמל חיפה. "אלפי משאיות ועשרות רכבות משא" ליום הינו תיאור בלתי מציאותי לחלוטין. הרי ברור שגם הכבישים לא יהיו מסוגלים לספוג תוספת אדירה של משאיות.
  • 21.
    אספסוף גאה 27/09/2023 12:05
    הגב לתגובה זו
    רכבות חשמליות עאלק... תקבלו משאיות דיזל לתוך הפנים שירעילו לכם את המח המהונדס בערוץ 14 יגידו לכם שזה חשמלי ואתם חמוצים... מי שסתום מגיע לו לסבול .אז תאכלו חרה ותמותו מסרטן. לא מגיע לכם שהשמאל יגן עליכם
  • שרה 27/09/2023 13:31
    הגב לתגובה זו
    משתמע מהתגובה שלך שלא לקחת את הכדורים היום. מעניין מה רמת ההשכלה והידע שלך????
  • 20.
    משעממים חמוצים 27/09/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    מי שנותן שמתנה צוללות גרעיניות , חמקנים והעשרת אורניום בשביל לקבל הזמנה לבית הלבן, לא מטרד מקצת סרטן שיחלו בו האספסוף. העיקר זה ששרה תוכל לטייל בניו יורק והבן הנרקומן לנתעלק על עשירים.. תשבלו בשקט
  • אמונחטאפ 27/09/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    שטפו לך את המוח באופן כזה יסודי שלא נשאר כלום רפואה שלמה
  • 19.
    תומס 27/09/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    כבר החלה בבדיקות
  • 18.
    אם זה יסייע לדימוי של נתניהו, שאר השיקולים בטלים (ל"ת)
    Raffi 27/09/2023 00:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    לפיד 26/09/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    זיהום אויר ניתן לך מתנה
  • 16.
    ניסים 26/09/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    המאמר מבלבל לנו את המוח,גר בקריות במפרץ חיפה,אז הסיפור הוא שביום הזיהום מהמפעלים הפטרוכימים לא נראה ולא מורגש,כנראה שהמפעלים ישנים ביום ובלילה עובדים בפול גז ומרעילים את תושהי חיפה והקריות לפחות.מהמרפסת שלי יצאתי בלילות האחרונים וענן חום עם סרחון מכסה את כל איזור הקריות ועכשיו הכותב מבלבל לנו את המוח עם המשאיות לאירופה?? שיכתוב כתבה על איך מרעילים את תושבי חיפה רבתי.
  • 15.
    המגיב 26/09/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    אם יבנו משהו - זה כנראה רכבות מהירות. משאיות בכבישים זה מפגע מהרבה בחינות, ולא רק זיהום האוויר, אלא גם עומסים ותאונות.
  • ניסים 26/09/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק!!!לא משאיות ולא נעליים,בכלל מדובר על רכבות ועד שיבנו רכבות לאירופה,עוד חזון למועד,אבל לא מצפה מאתר ביזפורטל למשהו אחר מלבד להצטרף לערוצי התבהלה,סערה בכוס מים.
  • 14.
    כלים חשמליים לא יזהמו (ל"ת)
    אלי 26/09/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מיכה.. 26/09/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    זה חשוב....
  • זה כבר קורה היום בקטן (ל"ת)
    אמונחטאפ 27/09/2023 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ארז 26/09/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לשיתוף פעולה עם טראקנט לאלפי משאיות
  • תומס 27/09/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    ומה שיפה שהיא חברה ציבורית בשווי של 30 מליון במקום 200 מליון ימים יעברו עד שהחכמים יקלטומ
  • 11.
    שרה 26/09/2023 11:21
    הגב לתגובה זו
    נקווה שהכתב לא כותב כך וכמובן ללא דיוק ובהפחדות רק בגלל שנתניהו הוא ראש הממשלה, שנאה היא דבר נוראי...........
  • תתפלאי, לא הכל קשור לביבי (ל"ת)
    סתם אחד 26/09/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אסי 26/09/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    דווקא המיזם מקטין את זיהום האוויר. הרכבת תהיה חשמלית ובטוטאל הזיהום העולמי יקטן.
  • 9.
    יויו 26/09/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    לא כלכלי ולא מקצר זמן
  • 8.
    אזרח 26/09/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    תוספת תחבורה שולית שבשולית מחפש איך להכין חמוצים ?
  • אמונחטאפ 27/09/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    מדובר ברעיון כלכלי אדיר שישקעו בו עשרות מיליארדים שיתחרה בתעלת סוץ ויוזיל יבוא ויצוא מאירופה ולאירופה
  • 7.
    גוני 26/09/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    איך הגעת למשאיות. מדברים איתך על רכבות חשמליות מאיחוד האמירויות לישראל. מה אתה מקשקש, מי נתן לך במה בכלל מבלי שתבדוק את העובדות
  • 6.
    ל 26/09/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
    המצב לחלוטין לא הוטב להיפך!
  • 5.
    ל 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    במפרץ חיפה מאז 1948 ודרומה
  • 4.
    קשקש 26/09/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    התוכנית הגרנדיוזית להפוך את ישראל למרכז עולמי למסלול הרכבת העתידית על שטחים של ירדן וישראל ישפר את כלכלות ירדן הרשות הפלשתינאית וישראל לכלכלות פורחות וישוב הנגב והערבה וכל זה במימון ערב הסעודית שקופצת על רכבת השלום
  • 3.
    מפריח השערוריות 26/09/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    אתה כלכלן.תפקידך להראות יתרונות וחסרונות כלכליים . ויש לכך הרבה יתרונות- סמוך על ביבי.. עד שזה יקרה, הכל יעבור לחשמלי. גם המנועים יהיה חשמליים וגם החשמל יופק מגז טיבעי שלנו
  • 2.
    אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה א 26/09/2023 08:45
    הגב לתגובה זו
    אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה אומר כ שזיתים יגדלו בכף ידו זה יתגשם! ובמיוחד שאמר את שקרן בן שקרן ששמו נתניהו
  • אמונחטאפ 27/09/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    אז תירגע
  • אביך כנראה באבון. (ל"ת)
    זה כי 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 26/09/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    ככה גם לא יהיו עומסים על הכביש
  • יאיר 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    העיקר שהרכבת תהיה מחושמלת ותיסע על עמודים .
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.