פורד רכב
צילום: Istock

הסוף לשביתות? פורד הגיעה להסכם עם איגוד העובדים בקנדה

שביתות איגודי העובדים בענף הרכב אולי מגיעות לסיומן - פרסום ההסכם של פורד עם עובדיה הקנדים הוא צעד ראשון גדול שיכול גם להביא להסכמים דומים באיגודים בארה"ב
רוי שיינמן |

הסכמים קיבוציים בסקטור הרכב אפשריים. האיגודים בארה"ב רק צריכים להרים את הראש ולהסתכל צפונה. פורד FORD MOTOR חתמה על הסכם עם איגוד העובדים המייצג את רוב העובדים שלה בקנדה, מהלך שאולי יוביל למהלכים דומים גם בקרב האיגודים האמריקאים.

פורד דיווחה שהגיעה להסכם של שלוש שנים עם האיגוד, כאשר החלקים הבולטים בו הם מענק חתימה על סך 10 אלף דולר לעובדים במשרה מלאה והעלאות שכר של עד 15% במהלך שלוש השנים, מה שיוצא ממוצע של 5% בשנה, אבל לפי סעיף מסוים בהודעה של פורד ייתכנו גם העלאות נוספות במקרה של עליה באינפלציה, מה שיכול להביא לעליה שנתית בשכר של אפילו 6%.

כעת פורד, ביחד עם ג'נרל מוטורס וסטלנטיס, צריכה להגיע להסכם גם ה-UAW, איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקני שהרחיב את השביתה שלו ביום שישי האחרון. 6000 חברים באיגוד שעובדים בסטלנטיס ובג'נרל מוטורס הפסיקו להגיע לעבודה מה שמביא את מספר השובתים ל-13 אלף.

לפי הדיווחים, המשא ומתן עם ה-UAW מתנהל בקושי רב הרבה יותר, כאשר ראש האיגוד, שון פיין, לכאורה קורע את ההצעות של חברות הרכב מול עיניהן. העסקה של פורד בקנדה אולי מספקת קצת תקווה ומראה שעסקה בארה"ב לא רחוקה כמו שחושבים. העליה של 15% בשכר במהלך שלוש שנים עליה הסכים האיגוד הקנדי לא שונה בהרבה ממה שמוצע לאיגוד האמריקני, אבל חשוב לזכור שממש לא בטוח שמה שטוב לקנדים טוב גם לאמריקאיים. האיגוד האמריקאי דרש בתחילת השיחות העלאות שכר של 40% ושעות עבודה מצומצמות יותר. 

אם השביתה תתרחב, או לחילופין, אם ייענו לדרישותיהם של העובדים השובתים להעלאת שכר של 40% יחד עם הטבות אחרות, הדבר עלול להפעיל לחץ על יצרניות רכב, סוחרים ובסופו של דבר על הרוכשים. כבר עתה נחשבים מחירי הרכב לגבוהים במיוחד, ולא רק שמחיריהם של המכוניות החדשות קרובים לשיא של כל הזמנים, אלא שגם המימונים מתייקרים לנוכח הריבית הגבוהה במשק שקפצה בצורה דרמטית כתוצאה מהאינפלציה.

המחיר הממוצע עבור מכוניות חדשות בחודש אוגוסט עמד על כ-47,941 דולר, קרוב לשיא של כל הזמנים. עם זאת, סביר שההשפעה על מחירי הרכב לא תורגש בטווח הקרוב לנוכח המלאי הגבוה שכבר קיים במגרשי המכוניות. יצרניות הרכב הגדילו את המלאי שלהן באוגוסט בציפייה לפריצת דרך במשא ומתן מול איגוד העובדים ועל פי ההערכות יש להן מספיק מכוניות לכ-50-60 יום בהישג יד, עלייה של כ-80% לעומת המלאי של לפני שנה. בדיוק מסיבה זו רוכשי המכוניות לא צפויים להרגיש בקרוב עלייה פוטנציאלית במחירים.

מנגד, ככל שההשבתות במפעלים תימשכנה, תפוקת הייצור תקטן לצד מלאי המכוניות במגרשים, דבר שעלול להתחיל ללחוץ על המחירים. בדגמים מסוימים ישנה אפילו בעיה גדולה עוד יותר שכן ישנם כאלו עם מלאי קטן במיוחד שעלול להיגמר בתוך שבועות ספורים. לפי שעה, נראה כי לצרכנים שמחפשים מכונית חדשה זהו הזמן ללכת ולדרוש אותה, שכן הסיכויים לעלייה במחירי הרכב גבוהים כעת משמעותית מאשר לאיזושהי הוזלה שלא נראית באופק.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.