בריטניה אנגליה לונדון
צילום: vwalakte, FREEPIK

הפתעה בבריטניה: הריבית לא עלתה ונשארת על 5.25%

הכלכלנים ציפו להעלאה נוספת של רבע אחוז וזאת למרות השיפור אמש בנתוני האינפלציה. מוקדם יותר היום - הבנק המרכזי של שוויץ השאיר את הריבית על 1.75%. נורבגיה ושבדיה העלו את הריבית
עדן ספיר |

הפתעה באנגליה: הבנק המרכזי של הממלכה (ה-BOE) החליט להשאיר את הריבית על 5.25% ולא להעלות אותה ל-5.5%, וזאת אחרי השיפור בנתוני האינפלציה אתמול, שירדה בחודש אוגוסט ל-6.7%. הבנק המרכזי למעשה לוקח הפסקה אחרי 14 העלאות ריבית רצופות.

המדד אתמול הפתיע משמעותית לטובה כאשר המדד החודשי עלה רק ב-0.3%, בעוד הכלכלנים ציפו לעליה של 0.7%. אינפלציית הליבה ירדה עוד יותר מהר ל-6.2% (לעומת צפי ל-6.8%). נזכיר כי רק לפני שנה האינפלציה במדינה הגיעה ליותר מ-11%. הסיבה לירידה הגדולה במדד היא הירידה במחירי המזון, שעלו פחות מאשר לפני שנה, כמו גם שירותי אירוח, שבכלל ירדו בחודש אוגוסט. מנגד- עליית מחירי הדלקים הייתה הגורם המרכזי לעלייה במדד.

מנגד - הבנק המרכזי של נורבגיה העלה היום את הריבית שלו ב-25 נקודות בסיס ל-4.25% כדי לבלום את האינפלציה, כפי שצפו בשוק, ובצעד מפתיע, אמר כי היא צפויה לעלות שוב בדצמבר. גם הבנק המרכזי של שבדיה העלה את הריבית ל-4%, לעומת 3.75% עד כה, וזאת אחרי שהאינפלציה במדינה ירדה ל-7.2% באוגוסט (לעומת 8% בחודש שלפניו). מדובר בהעלאת ריבית בפעם השמינית ברציפות שמבצע הבנק המרכזי במדינה, ה-Riksbank.

בדומה לבריטים, גם הבנק הלאומי של שוויץ נכנס למצב המתנה ומחליט בינתיים להשהות את העלאות הריבית. החזיק את ריבית המדיניות שלו ללא שינוי על 1.75%, וציין כי האינפלציה ירדה בשווייץ. ההחלטה סימנה את הפעם הראשונה שבה הבנק המרכזי לא העלה את הריבית מאז מרץ 2022, ועמדה בניגוד לתחזיות בסקר של רויטרס שחזה עלייה של 25 נקודות בסיס. ההקפאה מגיעה לאחר שהאינפלציה השוויצרית הגיעה ל-1.6% באוגוסט, אותה רמה כמו ביולי.

"המצב מאפשר לנו להמתין ולבחון את הצעדים הבאים של המדיניות המוניטרית שנקטנו עד היום כדי לשמור על אינפלציה יציבה. לא נהסס להדק את המדיניות המוניטרית שלנו במידת הצורך כדי לשמור על אינפלציה מתחת ל-2%", אמר יו"ר הבנק תומס ג'ורדן. 

הבנק השוויצרי התרחק מהבנק המרכזי האירופאי, שהעלה את הריבית לשיא של 4% בשבוע שעבר, בעוד שהפדרל ריזרב האמריקני שמר על הריבית ללא שינוי אמש. בשווייץ, חמש העלאות ריבית רצופות בהיקף של 250 נקודות בסיס סייעו להורדת האינפלציה מהשיא של 3.5% בשנה שעברה והשאיר אותה ביעד של 0%-2% בשלושת החודשים האחרונים. "ההידוק המשמעותי של המדיניות המוניטרית ברבעונים האחרונים מתמודד עם הלחץ האינפלציוני שנותר", אמר הבנק המרכזי של שוויץ בהצהרה.

באירופה הבנק המרכזי העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות לרמה של 4% - רמת שיא מאז היווסדות גוש האירו. בנוסף, הבנק המרכזי העלה אמנם את תחזית האינפלציה לשנת 2024 ל-3.2%, אך הנמיך את תחזיותיו לליבת האינפלציה. הבנק המרכזי האירופי גם הנמיך בחדות את תחזית הצמיחה לשנת 2024 ל-1% לעומת 1.5% בתחזית הקודמת. כריסטין ולאגארד, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה, אמרה כי "במידה והריבית תיוותר ברמתה הנוכחית למשך זמן ארוך מספיק, היא תתרום לחזרת האינפלציה ליעד" - הצהרה המרמזת על כך שהעלאת הריבית הנוכחית הייתה האחרונה במחזור הנוכחי, במידה והאינפלציה לא תפתיע כלפי מעלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בארה"ב, הפדרל ריזרב הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.5%. התחזית קדימה לאינפלציה בשנת 2023 היא 3.2% אשר משקפת ירידה קלה מהתחזית הקודמת. עם זאת, ליבת המדד ממשיכה להיות גבוהה. היא תגיע ככל הנראה ליעד שהציב הפד, ממוצע של 2%, רק בשנת 2026.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.