ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

למה הבנקים הפדרליים מתקשים להעריך את מצב הכלכלה בארה"ב?

כיום רוב האינדיקטורים מצביעים על איבוד המומנטום של כלכלת ארה"ב, אך לא ברמה מספקת בכדי לדחוף את המדינה למיתון
אדיר בן עמי | (3)

לפי המודל של הפד של אטלנטה, הצמיחה הריאלית בתוצר המקומי הגולמי עומדת על 4.9% לרבעון השלישי. לעומת זאת, בפד של סנט לואיס רואים דווקא צמיחה שלילית של 0.25% לאותה התקופה. הבנקים האחרים נמצאים איפשהו באמצע. לפי הכלכלן הראשי ב-LPL, ג'פרי רואץ', השוני הגדול בהערכות התמ"ג מראה כמה קשה לחזות את הכלכלה שלאחר מגפת הקורונה. 

חלק מהבנקים כמו הפד של אטלנטה, לא מנסים בכלל לצפות קדימה אלא מתבססים אך ורק על נתונים כלכליים שכבר פורסמו. הפער בין הבנקים משקף את המתודולוגיות השונות של הבנקים ואת העובדה שכל מודל משלב נתונים בצורה שונה. לדוגמה, הפד של סנט לואיס מסתמך יותר על נתונים "רכים" המבוססים על סקרים ומורכבים מנתוני אמון הצרכנים, העסקים והמשקיעים, בעוד הפד של אטלנטה מסתמך יותר על נתונים "קשים" כמו מדדי תוצר, הוצאות, השקעות ואינפלציה. באטלנטה גם מאמצים גישה חשבונאית על מנת לבנות את התחזיות שלהם.

כבר ברבעון הנוכחי, מודל התמ"ג GDPNow של הפד של אטלנטה, ירד באחוז משיעור של 5.9% בסוף אוגוסט. "ההחמצה הגדולה ביותר של המודל, למעט 2020, הייתה ב-17 באוגוסט 2021. מודל ה-GDPNow עמד על 6.2%, בעוד ההערכה של הממשלה לתמ"ג עמדה על 2%, אמר הכלכלן ג'ייסון פורמן. ככל והרבעון מתקרב לסיום, הערכות ה-GDPNow נוטות להיות מדויקות יותר כשהן מסתמכות על טכניקות לחישוב צמיחה כלכלית דומות לאלו המשמשות את החזאים הרשמיים בלשכה לניתוח כלכלי. 

לעומת זאת, לפי הכלכלן הראשי של EY-Parthenon, גרגורי דאקו, הערכת הפד של סנט לואיס צפויה להיות "רחוקה מאוד" מהנתונים בפועל. לפי דאקו, המודל של סנט לואיס מתחיל באומדן הקונצנזוס של ה-Blue chip - ממוצע תחזיות כלכליות אינדבידואליות המורכב מתחזיות של כלכלנים בבנקי השקעות גדולים, תאגידים, חברות ייעוץ ומוסדות אקדמיים ולאחר מכן עובר לצמיחה המבוססת על הפתעות כלכליות חיוביות או שליליות.

בכל הקשור לתחזיות התמ"ג יוג'ינו אלמן, הכלכלן הראשי של ריימונד ג'יימס, אומר כי הוא מתמקד בכיוון מגמות הצמיחה של התמ"ג ולא ברמות ספציפיות. נכון לעכשיו רוב האינדיקטורים מצביעים אומנם על איבוד מומנטום כלכלת ארה"ב, אך לא ברמה מספקת בכדי לדחוף את המדינה למיתון. "זה מסתכם במה שהחזאים חושבים שהם זעזועים זמניים כתוצאה מהמגפה ומה שיכול להיות שינויים קבועים בהתנהגות הצרכנים והעסקים", אמר רואץ'.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שי 19/09/2023 18:27
    הגב לתגובה זו
    בשכבות החלשות. שהיינו ב 9 אחוז אינפלציה היה נכונה המדיניות. אבל היום באינפלציה הקטנה הנוכחית, הנזק גדול מהתועלת ואנשים חלשים קורסים כלכלית. הפד וביידן אנשים צבועים ושקרנים
  • המגיב 19/09/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
    מעל רמת האינפלציה. מצב שבו הריבית אפסית, או מתחת לרמת האינפלציה - היא מצב לא נכון.
  • 1.
    המגיב 18/09/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    ואחר משתמש בתחושות, בהרגשה, ובקסמים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.