שבבים
צילום: טייואן סמיקונקטורס

לקראת ירידה בביקושים? הדיווח של TSMC שמפיל את מנית טאוואר ב-5%

סוכנות הידיעות רוויטרס דיווחה ביום שיש כי יצרנית השבבים הטאיוואנית, ביקשה מספקים לעכב אספקת ציוד ייצור בשל החשש מפני האטה בביקוש; הדיווח שלח את מניות יצרניות השבבים הגדולות לירידה של 4%-5% בעת נעילת שבוע המסחר בוול סטריט ביום שישי
איתן גרסטנפלד | (3)

יצרנית השבבים הטאיוואנית TSMC ביקשה משורה של ספקים לעכב את אספקת הציוד לייצור שבבים מתקדמים, בשל החשש מפני האטה בביקוש לשבבים, כך על פי דיווחים בסוכונות הידיעות רוייטרס במהלך סוף השבוע. בעקבות הדיווחים, ירדו מניות יצרניות השבבים לקראת נעילת שבוע המסחר בוול סטריט. גם מניית טאואר -3.88% הישראלית מגיבה היום בנפילה של 5% בבורסה המקומית, זאת אחרי ירידה דומה בסופ"ש בוול סטריט.

על פי הדיווח הבקשה של TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, אשר מתמודדת עם עיכובים בהקמת מפעל השבבים שלה באריזונה בשווי 40 מיליארד דולר, נועדה לשלוט בעלויות ומשקפת את הזהירות הגוברת של החברה לגבי תחזית הביקוש. החברה אמנם סירבה להגיב לדיווח אך בעבר הבתבטא מנכ"ל TSMC ואמר שהתנאים הכלכליים, ההתאוששות האיטית בסין והקיטון בדרישה למוצרי קצה גורמים ללקוחות להיות זהירים יותר ולמודעות גוברת לשליטה במלאי.

הדיווחים האחרונים מגיעים לאחר ש-TSMC נאלצה לדחות את הייצור במפעל באריזונה בשנה עד 2025, שכן היא התמודדה עם קשיים בגיוס עובדים, ונאלצה להביא עובדים מטייוואן. עם זאת, יו"ר החברה מארק ליו, אמר בשבוע שעבר כי חל שיפור "אדיר" באתר אריזונה בחמשת החודשים האחרונים. ביולי, הורידה החברה את התחזית הפיננסית השנתית שלה, וחזתה ירידה של 10% בהכנסות בהשוואה לאשתקד, תוך שהיא מציינת ביקוש חלש לסמארטפונים ומחשבים אישיים וחוסר ודאות לגבי שוק הבינה המלאכותית.

.

אחת החברה שהושפעו יותר מכל מהבקשה של החברה מטאיוואן היא חברת ASML ההולנדית, שמייצר ציוד ליתוגרפיה אשר מהווה מרכיב חיוני בהליך ייצור שבבים מתקדמים. בשבוע שעבר אמר מנכ"ל ASML, פיטר וונינק, כי כמה הזמנות של ציוד יקר נדחו, מבלי לספק מידע נוסף על זהות המזמין והכמות. אך הא אמר כי הוא צופה שזו תהיה בעיה של "ניהול לטווח קצר". בתגובה לדיווחים על TSMC מניות ASML ננעלו בסוף השבוע בירידה של כ-4%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סימטריה 18/09/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    טאואר יורדת. כשמניות בתחום עולות טאואר יורדת. סימטריה מדהימה
  • כמה שאתה צודק. (ל"ת)
    ציון 18/09/2023 16:50
    הגב לתגובה זו
  • אלון78 18/09/2023 16:48
    הגב לתגובה זו
    הירידות בטאואר היו בשל ביטול חוזה הרכישה של החברה. אני רואה במחירים הנוכחיים הזדמנות קנייה. מחזיק ולא ממליץ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".