וול סטריטוול סטריט

הריבית בארה"ב, אינפלציה בגוש האירו. מה צפוי השבוע בשווקים?

ביום רביעי יפרסם הפד' את החלטת הריבית בארה"ב; בשלישי יפורסמו נתוני האינפלציה באירופה וביום רביעי אלו של בריטניה; ביום רביעי גם יפורסם הדוח של פדקס שעשוי להצביע על כוח הקנייה של הצרכנים באמריקה; וגם - האם בנומבר יעלה הפד' את הריבית?
רוי שיינמן | (2)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח היום בסימן החלטת הרבית של הפד' האמריקאי ביום רביעי הקרוב. הצפי בשוק הוא שהפד' ישאיר את הריבית על כנה בשיעור של 5.5%, אם כי לאור פרסום מדד המחירים לצרכן משבוע שעבר שהצביע על אינפלציה שנתית של 3.7%, מתגברות ההערכות כי הפד' יצטרך בהחלטתו הבאה, ב-1 בנובמבר, להעלות את הריבית. גם הוול סטריט ג'ורנל דיווח בשבוע שעבר שחברי הפד' הגיעו להסכמה שלא להעלות את הריבית יותר מדי בהחלטתם הקרובה. עם זאת, המשקיעים חוששים שהפדרל ריזרב עלול לחזור ולהעלות את הריבית יותר ממה שציפו בעבר.

אירוע נוסף שימשוך גם הוא מעט מתשומת הלב של המשקיעים הוא פרסום הדוח של ענקית המשלוחים פדקס FEDEX ביום רביעי לאחר נעילת המסחר. מדובר בדוח חשוב שעשוי להעיד על כוח הקנייה של האמריקאים בימים אלו על אינפלציה והעלאות ריבית. במובן מסוים, התגברות המשלוחים עשויה להצביע על כך שכוח הקנייה של הצרכנים האמריקאיים עדיין גבוה, מה שעלול להרחיק את הציפיות לירידה באינפלציה וכך גם להעלאת ההסתברויות להעלאות ריבית נוספות.

באירופה הבנק המרכזי העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות לרמה של 4% - רמת שיא מאז היווסדות גוש האירו. בנוסף, הבנק המרכזי העלה אמנם את תחזית האינפלציה לשנת 2024 ל-3.2%, אך הנמיך את תחזיותיו לליבת האינפלציה. הבנק המרכזי האירופי גם הנמיך בחדות את תחזית הצמיחה לשנת 2024 ל-1% לעומת 1.5% בתחזית הקודמת. כריסטין ולאגארד, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה, אמרה כי "במידה והריבית תיוותר ברמתה הנוכחית למשך זמן ארוך מספיק, היא תתרום לחזרת האינפלציה ליעד" - הצהרה המרמזת על כך שהעלאת הריבית הנוכחית הייתה האחרונה במחזור הנוכחי, במידה והאינפלציה לא תפתיע כלפי מעלה.

בבריטניה יתפרסמו נתוני האינפלציה ביום רביעי כאשר יש חשש אמיתי לסטגפלציה. סטגפלציה היא שילוב נדיר של אינפלציה ומיתון והדבר הגרוע הזה יכול לקרות כתוצאה ממצב של ניהול מדיניות מוניטארית ופיסקאלית שגויות. שיעור האבטלה בבריטניה עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2021 (4.3%) וגם לחצי השחר לא מתמתנים. האינפלציה ביולי עמדה על 6.8% והצפי הוא שהיא עלתה מאז. לאור כך, הצפי הוא שהבנק המרכזי בבריטניה יעלה את הריבית ברבע אחוז לרמה של 5.5%.

ביפן הבנק המרכזי צפוי לפרסם את יעד הריבית שצפי לעמוד על 0.1%. הריבית ביפן שלילית מאז 2016. הצפי הזה גרם ליין היפני לעלות וגם לעלייה בתשואות האג"ח היפני ל-10 שנים לרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2014. יחד עם זאת, היין נחלש בהמשך השבוע על רקע עליית התשואות בשווקים המפותחים.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסרו כי "מספר גורמים צפויים לתמוך בהמשך אינפלציה דביקה: מחירי השכירות במדד עלולים להמשיך לעלות. לפי מחירי השכירות באתרי האינטרנט (Zillow, AppartmentList) מסתמנת עלייה במחירי השכירות. במבט יותר ארוך (שנה פלוס), גם העלייה המחודשת במחירי הבתים לרכישה (לפי Case-Shiller) צפויה להשפיע על מחירי השכירות. הירידה במחירי הרכבים עלולה להתהפך, זאת על רקע שביתת עובדי תעשיית הרכבים (United Auto Workers) אשר צפויה לגרום לצמצום במלאי המכוניות בשוק. לסיכום: נדמה שלאור מעט חולשה בשוק העבודה והתמתנות באינפלציית הליבה (ל-4.3% באוגוסט מ-4.7% ביולי), הפד' צפוי לשמור על יציבות בריבית ביום רביעי הקרוב, אך הסיכוי להעלאת ריבית בנובמבר עלה. תחזית הריבית של חברי הפד' (Dots) צפויה לשקף זאת.

"מכלול נתוני המאקרו בארה"ב היו מעורבים עם ירידה באמון הצרכני ב-1.8 נק' בספטמבר (בהשפעת עלייה במחירי הדלקים), וחולשה בצריכה הפרטית (המסחר הקמעונאי "ליבה" עלה ב-0.1% בלבד), אך מסתמן שיפור בייצור התעשייתי (גידול של 0.4% באוגוסט). בנוסף, מסתמנת כמעט יציבות במספר דורשי העבודה על 220 אלף איש, רמה נמוכה יחסית. במבט קדימה, צפויה התמתנות בפעילות בהשפעת הריבית הגבוהה (עסקים קטנים משלמים 9% על אשראי חדש) ואפקט חידוש תשלומי החזרי הלוואות סטודנטים באוקטובר (כ-40 מיליון אמריקאיים יצטרכו לשלם כ-380 דולר לחודש בממוצע). יחד עם זאת, כל עוד סביבת האינפלציה נשארת "דביקה" (סביב 2.5%-3%) הפד' יתקשה להוריד את הריבית".

קיראו עוד ב"גלובל"

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X: "בשווקים מתמחרים סבירות כמעט מוחלטת כי הפד' יותיר את הריבית ללא שינוי. גם לאחר מקבץ נתונים כלכליים חיוביים שפורסמו בשבוע שעבר, ההערכה הזו לא השתנתה. מלבד ההחלטה עצמה, יהיה חשוב לשים לב לכל אינדיקציה או שינוי רטורי שעשויים ללמד על צעדי הבנק בישיבה הבאה בנובמבר.

"על רקע נתוני המכירות הקמעונאיות החזקים ונתוני האינפלציה הגבוהים מהמצופה שפורסמו בשבוע שעבר, כמו גם הצפי לצמיחה גבוהה של התוצר ברבעון השלישי של השנה, מובילים אותנו להעריך כי הפד' יבחר להעלות ריבית ב-0.25% בישיבה הבאה בנובמבר. להערכתנו, השוק מתמחר בחסר את הסבירות להעלאות ריבית נוספות, כאשר לפי שעה השוק מתמחר סבירות של 35% להעלאת ריבית בנובמבר. אנחנו צופים כי הנגיד פאוול יביע עמדה ניצית בישיבה השבוע.

"מחירי האנרגיה ממשיכים להתסיס את האינפלציה. חוזי הנפט WTI וברנט מטפסים לעבר רמתם הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2022, ומחירי האנרגיה גם היו הגורם העיקרי להתעוררות האינפלציה כפי שהשתקפה במדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר. גם החוזים על גז טבעי באירופה מתחילים לטפס לקראת הביקושים הצפויים בחורף. גם מלאי הנפט של ארצות הברית נמצאים קרוב לשפל של חמש שנים, דבר שמצביע על היצע נמוך. גם קיצוצי התפוקה מצד רוסיה וסעודיה עשויים לשמור על מחירי נפט גבוהים. יש לציין כי הנסיקה של הנפט נובעת גם מסגירת פוזיציות שורט לאחר תקופה ממושכת של ירידה במחיר".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בת אל 18/09/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את קופת המדינה.
  • המגיב 18/09/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    לסוגיהם ומיניהם - העלות של החזקת הפנסיות התקציביות שלהם, היא בערך פי 10.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.