אחרי הצלילה במניה - דיסני רוצה להיות נטפליקס. האם זה יצליח לה?
הנהלת ענקית המדיה וולט דיסני WALT DISNEY ניצבת בתקופה האחרונה בפני שורה של החלטות, אשר עשוית להתברר בעתיד הלא רחוק כנקודת מפנה לא רק לפעילותה העסקית, אלא גם עבור כל תחום המדיה והבידור בארצות הברית. ברקע, שורה של דיווחים במהלך השבוע החולף הנוגעים לעתיד של אחד מענפי פעילותה הוותיקים, הפעלת רשתות התקשורת המסורתיות המשודרות בעיקר בכבלים, לטובת המשך ההשקעה בשירותי הסטרימינג.
הדיווח הראשון מכיוונה של החברה נגע להסכם שחתמה מול חברת התקשורת צ'רטר CHARTER COMMUNICATIONS, לפיו שידורי הערוצים הפופולאריים שבבעלות דיסני כדוגמת ABC ו-ESPN יחזרו למסך של לקוחות צ'רטר לאחר הפסקה של 11 ימים. במסגרת ההסכם, העניקה דיסני לחברת הכבלים השנייה בגודלה במדינה, את הזכויות גם על הפצת שירותי הסטרימינג שלה. בכך, התאימו הצדדים את החוזה ביניהם למציאות העסקית הנוכחית הכוללת צמיחה מתמדת בתחום הסטרימינג אל מול הצניחה בביקוש לרשתות מסורתיות.
אך הדיווח המשמעותי יותר הגיע כמה ימים לאחר מכן עת דווח ברשת בלומברג, כי החברה מנהלת מגעים למכור את רשת ABC כמו גם את תחנות הטלוויזיה המקומיות שלה, לענקית המדיה נקסטאר NEXSTAR BROADCASTING GR. בדיסני מיהרו להכחיש את הדיווח, אך בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט של החברה נכתב כי היא "פתוחה לשקול מגוון אפשרויות אסטרטגיות", אך עד כה לא קיבלה החלטה רשמית וכי "כל דיווח בעניין זה אינו מבוסס".
ברקע נמצאים התבטאויות מצד מנכ"ל החברה, בוב איגר, אשר רמז לפני כחודשיים על מכירה עתידית אפשרית של חלק מהרשתות המסורתיות של החברה, כולל ABC, נשיונל ג'יאוגרפיק ו-FX, והפיכת ESPN לערוץ סטרימינג עצמאי. בראיון שהעניק לרשת CNBC הוא אמר כי בחברה בוחנים את עתיד הפעילות של רשתות התקשורת המסורתיות, וכי מודל ההפצה הנוכחי שלהם הוא "בהחלט מקולקל". בנוסף,הוא שב ואמר כי נכסי הטלוויזיה הליניאריים עשויים שלא להיות בליבת האסטרטגיה של החברה בעתיד.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- היום שבו נולדה האימפריה של מיקי מאוס והסניף הראשון של הרשת הבינל' נפתח בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסך יורד מעל ערוצי התקשורת המסורתיים
בדרך כלל כאשר אדם או חברה מוכרים משהו, המוטיבציה העיקרית היא לקבל בחזרה כמה שיותר כסף על ההשקעה שלהם. ואכן להחלטה להיפטר מהרשתות המסורתיות, ולמכור מניות ברשת הספורט ESPN צפויה להיות השפעה גם על מצבה הפיננסי של החברה. כיום, שווי השוק של דיסני הוא כ-156 מיליארד דולר, בזמן שהיא מחזיקה חובות בהיקף של כ-45 מיליארד דולר. מכירת נכסים אלו, עשויה לסייע לענקית הבידור להוריד את יחס המינוף שלה, ולהקטין את ההפסדים המתמשכים מעסקי הסטרימינג. כמו כן, המזומנים יוכלו גם לסייע לה לממן את הרכישה הצפויה של מניות המיעוט ברשת הסטרימינג הולו מידי קומקאסט.
עם זאת, במקרה של דיסני המוטיבציה של מנהליה למכור את רשת ABC וחלקים מרשתות אחרות שבבעלותנה, היא בראש ובראשונה ניסיון לאותת למשקיעים שהגיע הזמן להפסיק לחשוב עליה כעל חברת "מדיה מסורתית". במקום זאת, תבקש החברה להעביר את הזרקור אל עבר תחום הסטרימינג, שעל פי ההערכות של מרבית האנליסיטים הוא הנכס החזק ביותר שלה, לצד הפעלת הפארקים. ברקע, הירידה המתמשכת בקרנן של רשתות הכבלים, מהשיא של אמצע שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, בעקבות נטישה של עשרות מיליוני צרכנים אמריקאים את הכבלים לטובת שירותי הסטרימינג.
לפי חברת המחקר כמות משקי הבית המשלמים עבור שירות כבלים בטלוויזיה ירד מ-95.9 מיליון במהלך שנת 2012 לכ-72 מיליון כיום. באופן דומה, על פי חלק מההערכות שוויה של רשת ABC, והרשתות שבבעלותה ואותן היא מפעילה נאמד בככ-4.5 מיליארד דולר, סכום נמוך באופן משמעותי, מ-19 מיליארד הדולר אותם שילמה דיסני אי שם ב-1995 כחלק מעסקת רכישת ABC. תמונה דומה, עולה גם בהתבוננות על רשת הספורט הפופולארית ESPN, ששוויה מוערך על דידי אנליסטים בכ-20 עד 30 מיליארד דולר, צניחה משמעותית ביחס לשווי מוערך של כ-50 מיליארד דולר, לפני כעשור.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההשפעה על עולם התקשורת והמדיה
להחלטה של דיסני על עתידה של רשת ABC עשויות להיות השלכות משמעותיות לא רק על החברה, אלא גם על סקטור המדיה והבידור כולו. החברה יכולה למכור בקלות את שמונה התחנות המקומיות שהיא מפעילה יחד עם שותופתיה, בין היתר בשווקים כמו שיקגו, ניו יורק ולוס אנג'לס, מבלי לשנות את מסלול תעשיית המדיה. עם זאת מכירה כוללת של רשת ABC עשויה לספק אמירה חד משמעית מצד החברה, כי היא לא רואה עתיד בהפצת תוכן ברשתות הכבלים המסורתיות.
- 2.שי 18/09/2023 21:30הגב לתגובה זוהאמריקאיים מאסו בכך שמנסים לדחוף לילדים שלהם תכנים כדי לשטוף להם את המוח
- 1.המגיב 18/09/2023 15:20הגב לתגובה זוכמו שאמרתי לפני כמה וכמה שנים. הצופים יפסיקו את המנוי בכבלים ויעברו לסטרימינג שכולל הכל ובמחיר יותר זול, ואז, לאט לאט, כל אחת מיצרניות התוכן תפסיק את שיתוף הפעולה עם חברת הסטרימינג, ותפתח שירות עצמאי, בעלות זהה לעלות שבו פעל השירות שהכיל בעבר הכל, וכך - בסופו של דבר, נשלם הרבה יותר, מהמחיר ששילמנו בעבר עבור המנוי לחברות הכבלים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
