חיסכון
צילום: Nattanan Kanchanaprat from Pixabay

איזו תשואה צפויה באג"ח ובמניות בארה"ב ואיך אתם יכולים לנצל את ההאטה במשק?

הרעיון של שוק שורי בארה"ב נראה קצת תלוש בתחילת השנה, בעיקר בגלל 2022 הקשה, אבל העליות בשווקים עלו ונשמרו בחלקן בגלל ההאטה באינפלציה ושוק עבודה בריא. כעת אנליסטים שונים טוענים שניתן למצוא תשואות יפות על פני מגוון רחב יותר של נכסים.
רוי שיינמן | (5)

שום נכס הוא לא חסר סיכון, אבל בחודשים האחרונים קרו מספר דברים טובים בארה"ב - האינפלציה האטה, מה שאומר שהפד' יכול להירגע עם העלאות הריבית שלו, ושוק העבודה התקרר, אך לא במידה משמעותית מספקי בכדי לגרור את ארה"ב למיתון וההכנסות של החברות השונות עלו.

התקופה שבין המגמות בה אנחנו נמצאים כרגע יכולה להיות הזדמנות למשקיעים. התשואה הצפויה ממניות עד לשנה הבאה צפויה לעמוד על בין 8%-10%, וממדדי אג"ח שונים אפילו על 10%-15% עד אמצע שנה הבאה. כמובן שמשקיעים הנוטים לזהירות יתר ימשיכו לחשוש ממהלך חד של הממשלה שנועד לטפל ביוקר המחיה. מה גם שהשקעות סולידיות ממשיכות להציע תשואות אטרקטיביות. אפילו בהנחה שהריבית צפויה להתמתן בחודשים הקרובים, חסכונות חסרי סיכון במזומן מציעים תשואות של עד 5%.

למרות כל אלה, הסיכונים עכשיו יחסית סבירים והצפי הוא חיובי, מה שאומר שזה זמן טוב בשביל משקיעים לבצע מהלכים. לדברי מארק הפלה, מנהל השקעות בקרן ההשקעות Global Wealth Management, "אנחנו חושבים שהמצב הנוכחי מייצג שילוב של מספר גורמים כמו צמיחה גבוהה יותר והאטה באינפלציה. הפד כעת מתמודד עם פחות לחץ מצד העלייה באינפלציה והעלייה בשכר מורידה את הפחד מהמשך עליות במחירים."

בנוגע לנכס ספציפי הפלה טוען שהמצב מטיב עם אגרות החוב. הריביות הגבוהות שעדיין זמינות אומרות שהמשקיעים יכולים לקבע תשואות אטרקטיביות, והצפי להתמתנות באינפלציה ובריבית של הפד אומר שאותם משקיעים יכולים להרגיש בנוח עם התשואות האלה לאורך זמן, ללא חשש שהבנק המרכזי יפגע בהן. 

למרות כל זה, אסור לפסול את המניות. למרות "החסרונות הברורים שיש למניות" כמו שכותב הפלה, הטרנדים העכשויים, המניעים צמיחה של הרבה חברות כמו אלו של הבינה המלאכותית והעלייה העקבית ברווחים של החברות הגדולות מעודדת גם כן. העליות השנתיות במדד ה-S&P 500 מעודדות ומוצדקות. למרות ההערכות של הפלה הצופות תשואה של 8%-10% במניות, בתרחישים חיוביים במיוחד נוכל לראות שם תשואה של 17% ואפילו 19%.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האג"ח הארוכות קורצות מאוד. (ל"ת)
    ירון 18/09/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
  • לא הבנתי למה האגח הארוכות קצרות מאוד :-) (ל"ת)
    המגיב 18/09/2023 19:20
    הגב לתגובה זו
  • האגח הארוכות ירדו 10% כבר פחות נעים ואם האינפלציה 18/09/2023 19:12
    הגב לתגובה זו
    האגח הארוכות ירדו 10% כבר פחות נעים ואם האינפלציה ממשיכה ב 4% ואז זה הפסד של 15% אבל אז כבר זה יהיה באמת קורץ לקנות אותן ??
  • המגיב 18/09/2023 22:43
    על פי הנתונים הנוכחיים. אם תחזיק את האגח עד לפדיון מלא, ולא תמכור באמצע - מובטחת לך התשואה שמתומחרת היום. גם אם הריבית תעלה או תרד במהלך התקופה - אם תחזיק עד לפדיון - תקבל את התשואה שמתומחרת היום.
  • 1.
    חחח 18/09/2023 09:06
    הגב לתגובה זו
    כנראה כתבה מיועדת לאלה שלא מבינים מספיק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.