מרצדס ראש בראש מול טסלה? רוצה למכור רק רכבים חשמליים עד 2030
יצרנית הרכב הענקית מגרמניה מרצדס-בנץ שואפת למכור רק רכבים חשמליים עד 2030: עם חשיפת הדגם ה-MBG החדש שלהם, טסלה TESLA INC בהובלתו של אילון מאסק מרגישה מאוימת. הדגם המשפחתי החדש של מרצדס מסוגל לנסוע בטווח של כ-750 ק"מ עד שתגמר לו הסוללה, בעוד שגרסת ה-Long range של הרכב המשפחתי (והנמכר ביותר) של טסלה, המודל 3, מגיע עד ל-630 ק"מ.
"משפחת הדגמים החדשה שואבת השראה מדור של צרכנים שרק רוצים להרגיש את היוקרה של מרצדס.. הם גם מחפשים דגם שישמור על עצמו לאורך זמן ועדיין יהיה רמה מעל השאר", אמר יו"ר מרצדס-בנץ באירוע חשיפת הרכב.
נכון לעכשיו, הדגמים החדשים עדיין בגדר קונספט, הייצור צפוי להתחיל בשנה הבאה, כשהדגם החדש הוא רק ההתחלה במדור הרכבים החשמליים החדש של מרצדס, שבהמשך יכנסו לשורות הקטלוג שני רכבי SUV (ג'יפ 4X4).
מרצדס אמנם יותר מהכפילה את מכירות הרכבים החשמליים שלהם שנה שעברה כשמסרה 118 אלף רכבים - 6% מכלל המסירות של החברה, כשעד שנת 2025 כלל המסירות צפוי להגיע למעל 50%. ענקית הרכב הגרמנית עדיין קטנה בשוק הרכבים החשמליים, והמכירות שלה מתגמדות לעומת טסלה, שב-2022 מסרה טסלה מעל 1.3 מיליון כאלה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל בדבר אחד אי אפשר להשוות - מניית מרצדס עלתה ב-4.3% מתחילת השנה. טסלה זינקה ב-126%. עם זאת, ביום שישי האחרון נפלה מניית טסלה ב-5% וזאת למרות השקת מודל 3 המעודכן. טסלה צפויה למסור השנה 1.8 מיליון רכבים ועוד 2.4 מיליון בשנה הבאה, אך החשש מהמשך השחיקה ברווחיות מטריד את המשקיעים של יצרנית הרכבים הגדולה בעולם. גם יצרניות ה-EV הסיניות נושפות בעורפה של טסלה, כאשר מהנתונים של חודש אוגוסט, נראה כי הוא היה בין החודשים הטובים ביותר אי פעם עבור אקספנג, ניו ולי אוטו. אז נכון שהן לא באמת מאיימות על טסלה, מתחילת השנה מכרו כולן יחד 360 אלף מכוניות, אבל ההנחה היא שטסלה לא תישאר לבד בתחום לעוד הרבה זמן.
- 5.רז 12/09/2023 13:02הגב לתגובה זושבטוח טובות יותר אמינות יותר וזולות יותר ישהוכחות מרצדס בחשמליות רק בתחילת הדרך.
- שום דבר שמרצדס מוציאים לשוק הוא "בתחילת הדרך" (ל"ת)יבואן מרצדס 27/10/2023 15:16הגב לתגובה זו
- טסלה זו רמה אחת מעל כולם,קלה ,מהירה,מכונית הייטק (ל"ת)רמי 26/10/2023 13:03הגב לתגובה זו
- 4.מותג חזק, רכבים חשמליים חדשים, טכנולוגיה מתקדמת, י 05/09/2023 21:35הגב לתגובה זומותג חזק, רכבים חשמליים חדשים, טכנולוגיה מתקדמת, יוקרה
- 3.אין מה לכתוב על טסלה מכיוון שיש 2 קטגוריות של חשמל 05/09/2023 20:36הגב לתגובה זואין מה לכתוב על טסלה מכיוון שיש 2 קטגוריות של חשמליות. 1.טסלה. והשניה כל השאר. לאחר שבדקתי כמעט את כולם וקניתי בסוף טסלה ylr שזה חלום של רכב ואין דום רכב שמתקרב אליו בשום פרמטר
- איזה "טכנולוגיה"? חחח. אתה בטח מכוח קפלן - מציאות מדומה (ל"ת)CTO בהייטק 27/10/2023 15:14הגב לתגובה זו
- איזה "טכנולוגיה" יש לטסלה שאין לשאר תפרט בבקשה... (ל"ת)בויימלגרין 06/09/2023 11:54הגב לתגובה זו
- 2.טסלה בלוף (ל"ת)בויימלגרין 05/09/2023 17:19הגב לתגובה זו
- 1."יצרנית הרכבים הגדולה בעולם"? טסלה = 1% מטויוטה, למשל. (ל"ת)הנדסת תודעה גרועה 05/09/2023 16:24הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
בעוד בייג׳ין מגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, ובראשם מגנטים קבועים, הגישה לחומרי הגלם עצמם נותרה מוגבלת, מה שמעכב את מאמצי ארה״ב לבנות שרשרת אספקה עצמאית ומעמיק את חוסר הוודאות בשוק
למרות ההצהרות על רגיעה ביחסי הסחר בין ארה״ב לסין, בשטח נמשכים החיכוכים סביב אחד מחומרי הגלם הרגישים ביותר לכלכלה המודרנית: יסודות נדירים. גורמים בתעשייה ובממשל האמריקאי מעריכים כי בייג׳ין ממשיכה להגביל בפועל את אספקת חומרי הגלם שוושינגטון זקוקה להם כדי לייצר מגנטים קבועים ומוצרים מתקדמים נוספים.
ההגבלות נמשכות למרות ההבנות שהושגו באוקטובר האחרון בין נשיא ארה״ב דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג׳ינפינג, שבמסגרתן התחייבה סין להסיר מגבלות על יצוא יסודות נדירים. אז הציג טראמפ את ההסכם כהסרה מעשית של חסמים, אך לפי הדיווחים, המציאות מורכבת בהרבה. סין הגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, בעיקר מגנטים קבועים, אך במקביל ממשיכה לצמצם או לעכב יצוא של חומרי הגלם עצמם. המשמעות היא שהתעשייה האמריקאית יכולה לרכוש תוצרים סופיים, אך מתקשה לפתח יכולת ייצור עצמאית לאורך שרשרת האספקה.
המגנטים הקבועים הללו הם רכיב קריטי במגוון רחב של מוצרים, החל ממכשור אלקטרוני וציוד תעשייתי ועד מערכות נשק מתקדמות וטכנולוגיות ניווט. בעיני הממשל האמריקאי, היכולת לייצר אותם מקומית נתפסת כחלק מתפיסת ביטחון לאומי רחבה יותר.
ירידה של 11% בייצוא מגנטים לארה״ב
נתוני סחר רשמיים מסין משקפים תמונה מעורבת. יצוא מגנטים לארה״ב ירד בנובמבר בכ־11% לעומת החודש הקודם, אם כי נותר גבוה מהשפל שנרשם באביב, אז הוחמרו המגבלות. במקביל, היצוא הכולל של יסודות נדירים ומוצריהם דווקא עלה בחודש זה. במשרד המסחר הסיני טוענים כי תנודות חודשיות הן תופעה רגילה וכי סין מחויבת ליציבות שרשראות האספקה העולמיות. עם זאת, בייג׳ין מבהירה כי היא ממשיכה לפקח בקפדנות על יצוא חומרים שעשויים להגיע לשימושים צבאיים.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בקרב חברות אמריקאיות התחושה שונה. מנהלים בתעשייה מדווחים כי בפועל כמעט בלתי אפשרי להשיג חומרים מסוימים, כמו דיספרוזיום בצורת מתכת או תחמוצת, כאשר הלקוח הוא גוף אמריקאי. גם חברות שאינן תלויות ישירות ביבוא מסין מושפעות דרך שרשרת הלקוחות והספקים שלהן. מחוץ לסין קיימת יכולת ייצור מוגבלת מאוד של יסודות נדירים, שאינה מספיקה לתמוך בהיקפי ייצור מגנטים משמעותיים. סין, שבנתה לאורך שנים שליטה כמעט מוחלטת בתחום, ממשיכה לשמר את היתרון הזה באמצעות שליטה בחומרי הגלם.
