אנדי גסי אמזון
צילום: יוטיוב אמזון

הסבלנות של אמזון פוקעת: "מי שלא יעבוד מהמשרד מקומו לא איתנו"

אנדי ג'סי, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה צוטט אומר שעובדים שאין בכוונתם לבוא לעבוד מהמשרדים לפחות שלושה ימים בשבוע, בהתאם למדיניות החדשה עליה הכריז בחודש מאי, עשויים לסיים את דרכם בחברה
איתן גרסטנפלד | (5)

הסבלנות של מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, כלפי עובדים שבוחרים שלא להגיע למשרדים ולעבוד מהבית, פקעה. בפגישה פנימית שניהל הוא צוטט אומר לעובדים שאם אין בכוונתם לעבוד מהמשרדים של החברה לפחות שלושה ימים בשבוע, הם עלולים לסיים את עבודתם בענקית הטכנולוגיה.

על פי דיווח באתר חדשות Insider ג'סי אמר את הדברים במסגרת פגישה פנימית שהתקיימה החודש, ובה הביע את תסכולו מכך שחלק מהעובדים לא מגיעים לעבוד שלושה ימים בשבוע מהמשרד, על אף שזו המדיניות הרשמית של אמזון. לדבריו, "עבר הזמן לא להסכים. אם אתה לא יכול להתחייב...זה כנראה לא יעבוד עבורך באמזון, כי אנחנו חוזרים לעבוד מהמשרד לפחות שלושה ימים בשבוע."

הדברים של ג'סי מגיעים לאחר שבחודש מאי, הורתה ענקית הטכנולוגיה לעובדיה לחזור לעבוד מהמשרד לפחות שלוש פעמים בשבוע, תוך שהיא מבטלת את מדיניותה הקודמת שאפשרה לצוותים להחליט אם עמיתים צריכים לעבוד מהמשרד או לא, בתקופה שלאחר משבר הקורונה. בחברה הסבירו אז שההנהלה הגיעה למסקנה, שהמהלך טוב יותר יתרום לחברה, שכן קל יותר ללמוד אחד מהשני ולשתף פעולה בצורה יעילה יותר, כשהעובדים נמצאים יחד במשרד.

אמזון אינה לבד בסיפור הזה, כאשר חברות טכנולוגיה גדולות כולל גוגל ומטא קראו לעובדיהם לחזור לעבוד ממשרדיהם במשך רוב שבוע העבודה. אפילו חברת שיחות הווידאו זום (zoom), אחת המרוויחות הגדולות מהשינוי בתרבות העבודה בעקבות המגיפה והסגרים שהוטלו, דורשת כעת מעובדיה להגיע למשרדים לפחות פעמיים בשבוע, אם כי המדיניות חלה רק על אנשים שגרים בטווח של פחות מ-50 מייל (80.5 ק"מ) מהמשרד.

המדיניות החדשה של חברות הטכנולוגיה מגיעה על רקע שורה של קיצוצים בכוח האדם בחברות הללו. על פי נתוני אתר layoffs.fyi, יותר מ-230,000 עובדים בחברות טכנולוגיה ברחבי העולם פוטרו במהלך השנה, לעומת 165,00 בשנה הקודמת. אמזון עצמה, אשר מעסיקה 1.5 מיליון עובדים ברחבי העולם, הודיעה במהלך חודש מרץ כי תפטר 9,000 עובדים נוספים, מעבר ל-18,000 העובדים שפוטרו על ידיה מוקדם יותר השנה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מפריח 02/09/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    זהו- נגמרה החגיגה- התוצאות מראות פגיעה בתפוקה ובהכנסות עקב החגיגות בבית. רק במשרד ניתן לנהל כמו שצריך. שעלות השכירות נמוכה יותר מההפסד שנובע מאי הגעה למשרד- כולם יוחזרו למשרד. מר מהנדס- לאן תלך ?
  • 2.
    אלון 30/08/2023 17:58
    הגב לתגובה זו
    עולם העבודה השתנה בעקבות הקורונה, לחלק מהמנהלים יקח זמן לעכל את זה.
  • יש משימות שקל ועדיף לעשות מהבית אבל צוות צריך גם ל 01/09/2023 14:43
    הגב לתגובה זו
    יש משימות שקל ועדיף לעשות מהבית אבל צוות צריך גם להכיר אחד את השני, שיחות מסדרון וכו. כמובן תלוי תפקיד אבל בקורונה היו אנשים שלא ראיתי אותם מעולם
  • יש קורונה? אתה סגור בבית ? (ל"ת)
    ברי 31/08/2023 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא עבודה היברידית, לא עובד. 10 שעות בשבוע נהיגה? (ל"ת)
    מהנדס בכיר 30/08/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.