אל תדאגו לקרסו ודלק רכב - התוצאות בנפילה? זו אשליה אופטית
זה בסדר להרוויח, זה בסדר להרוויח הרבה, אבל זה לא בסדר להרוויח בצורה חזירית, בטח כשאין הרבה תחרות ומספר חברות שולטות בכל התחום בישראל. זה ההסבר האמיתי לרווחים העצומים של יבואניות הרכב - קרסו מוטורס, דלק רכב ו-UMI. שלושתן מחזיקות ברבע מהשוק כולו. לא מדובר כאן באיזו מומחיות ייחודית, אלא בעיקר בחוסר תחרות משווע. את הנתונים של שאר היבואניות לא ניתן לראות מכיוון שאינן ציבוריות. אבל נתוני החברות שנסחרות מלמדות על התעשייה כולה. השלוש הללו הן אפילו לא הגדולות ביותר - אבל אם הן מצליחות למכור עם רווחים כאלה גדולים - זה מראה לכם מה קורה בתעשייה כולה. הגדולה בשוק היא כלמוביל (23% מהשוק), אחריה טלקאר ויוניון (13% כל אחת), צ'מפיון + שלמה עם 16% ואז דלק רכב וקרסו עם 8-9% כל אחת. UMI עם 2%.
הציבור משלם ביוקר. כשאתם רואים כעת ירידה בתוצאות של היבואניות הללו, לא מדובר בפגיעה גדולה, אלא רק בחזרה לתוצאות קצת יותר נורמליות של השנים הקודמות, אל תדאגו להן ואל תרחמו עליהן, הן מרוויחות מצוין. בעיניים של המשקיעים: הסיכון הגדול ביותר לחברות הללו הוא שהמדינה תשים סוף לחגיגה ותעודד באמת תחרות. נכון לעכשיו וכל עוד זה לא קורה - הן נסחרות במכפילי רווח נמוכים ולכאורה המניות אטרקטיביות. דלק רכב במכפיל 3.8, קרסו ב-5.
התוצאות של יבואניות הרכב, קרסו קרסו מוטורס -1.17% , דלק רכב דלק רכב -2.99% ו-UMI, טובות. אפילו טובות מאוד. הן מרוויחות בקצב גבוה, אין מה לרחם עליהן. כשמסתכלים על התוצאות אפשר לחשוב שהמצב קשה - ההכנסות של דלק רכב של גיל אגמון ממכירת כלי רכב נפלו ב-40% ל-631 מיליון שקל. הרווח שלה במגזר נפל ב-70% ועמד על 83 מיליון שקל. לכאורה תוצאות נוראיות. גם אצל UMI ההכנסות ירדו ב-23% ל-327 מיליון שקל והרווח המגזרי צלל ב-65% ל-22 מיליון שקל. אצל המתחרה השלישית, קרסו מוטורס ההכנסות דווקא זינקו ב-90% (בעיקר בזכות המכירות של המותג החדש צ'רי) ל-632 מיליון שקל אבל גם אצלה הרווח ירד ב-17% ל-63.5 מיליון שקל.
דלק רכב מכרה 3500 מכוניות (ירידה של 50%), קרסו מכרה 4500 מכוניות (עליה של 80%), UMI מכרה 1500 מכוניות (ירידה של 44%). דלק רכב היא יבואנית מאזדה, פורד ו-BMW, קרסו היא יבואנית צ'רי, רנו, ניסאן, דאצ'יה ועוד, UMI היא היבואנית של שברולט, GMC, קאדילק ועוד.
- מיבואנית רכב לקונגלומרט: UMI מגיעה לבורסה עם שווי של 3.4 מיליארד שקל
- UMI לקראת הנפקה: מיבוא רכב לאימפריית שירותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תגידו, רגע מה קורה כאן, יבואניות הרכב במצב קשה. שנה נוראה, והמניות שלהן אכן יורדות משמעותית. מניית דלק רכב צללה ב-45% למחיר של 23.6 שקלים ושווי שוק של 2.29 מיליארד שקל. מניית קרסו מוטורס ירדה בשנה האחרונה ב-12% למחיר של 16.6 שקלים למניה ושווי שוק של 1.5 מיליארד שקל (UMI לא נסחרת כמניה. רק האג"ח שלה נסחרות).
כמה באמת מרוויחות יבואניות הרכב?
הרווח הגדול שלהן נובע מעובדה פשוטה - זה נדמה לנו שהרווחיות שלהן נמוכה. רק 20%, אפילו פחות, אבל באמת הן מרוויחות 50%. המדינה הרי לוקחת מס גבוה מאוד של 114% עד 129%. אם תנטרלו את זה מתוך ההכנסות של קרסו ודלק רכב תקבלו שבאמת מדובר על רווחיות גולמית של 50%.
>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
לשם המחשה - כשהחברה מוכרת מאזדה ב-140 אלף שקל, היא לכאורה (על פי הדוחות) מרוויחה על המאזדה 35 אלף שקל (25% ואפילו מתחת). ואז אתם אומרים - זה לא דלק רכב שלוקחת לנו את הכסף, היא מרוויחה "רווחיות נורמלית". רגע - את ה-70 אלף שקל שאתם משלמים כמסים (מס קנייה, מעמ ועוד) אתם מעבירים לדלק רכב שמעבירה למדינה. זה סוג של תשלומי מעבר, סוג של צינור.
ולכן העסקה האמיתית היא כזו - דלק רכב מוכרת ב-70 אלף שקל ומרוויחה 35 אלף שקל על הרכב. חשבון מהיר והתוצאה - רווחיות של 50%. זה כנראה הרבה הרבה מעל הממוצע העולמי, זאת רווחיות של הייטק לא של שוק תחרותי.
אז נכון, זה גם 'מס מרצון' - הישראלים אוהבים להחליף כלי רכב, כל 3 שנים אנשים קונים רכב חדש. אתם לא חייבים לעשות את זה, וכשאתם קונים רכב כל הזמן אתם בעצם משלמים סתם מסים. אפשר להחזיק את הרכב החדש שלכם גם ל-6 שנים והנה שילמתם פחות 70 אלף שקל מס. חוקי לחלוטין. עולות פה 300 אלף מכוניות על הכביש בכל שנה - ואחר כך אל תתפלאו שאי אפשר לזוז ועומדים בפקקים. אנחנו מייצרים את התקלה הזו בעצמנו. ועדיין, עובדה היא שהציבור מחליף רכב כמו גרביים.
האשליה האופטית של נפילה בתוצאות - הנה ההסבר
אבל הסיבה להסתכלות המטעה הזו היא ההשוואה לשנה שעברה. נכון, הדרך הנפוצה להסתכל על תוצאות של חברות היא להשוות אותן למה שהיה ברבעון המקביל בשנה שעברה ולא לרבעון הקודם. המטרה היא לנטרל עונתיות לאורך השנה (למשל - יש יותר תיירות בחודשי הקיץ, יש יותר קניות לקראת חגים). בדרך כלל זה בסדר (כשמנטרלים נכון גם את החגים) אבל לפעמים גם השוואה של רבעון מול רבעון תוביל למסקנה שגויה: אם אצל חברה מסוימת השנה שעברה הייתה שנה גרועה והשנה הנוכחית היא 'חזרה לנורמליות' אז התוצאות ייראו נפלאות. מנגד- אם השנה שעברה הייתה טובה באופן קיצוני אז השנה הנוכחית תיראה על הפנים. אבל לפעמים זו פשוט חזרה לשגרה.
יש לא מעט דוגמאות לכך: צים נהנתה בשנתיים הקודמות מתוצאות פנומנאליות, בעקבות הבעיות בשרשרת האספקה העולמית שהזניקו את מחירי התובלה לשמיים. בשנה האחרונה המחירים נפלו ב-80% וצים שהרוויחה כמו שאף חברה ישראלית לא הרוויחה לפניה - חוזרת להפסדים. עוד דוגמה - איי סי אל נהנתה בשנה שעברה מזינוק במחירי האשלג בעולם וגם היא השיגה תוצאות מעולות. השנה היא עדיין עם תוצאות יפות מאוד, אבל הן מחווירות ביחס לשנה שעברה. התוצאה הייתה נפילה בשתי המניות הללו.
מנגד - קחו את חברות התעופה. בעקבות הקורונה, השנים 2020-2021 היו גרועות. מאז הן משתפרות והמניות שלהן בשנה האחרונה מזנקות לשמיים. קודם כל התוצאות שלהן טובות, אבל הן נראות מעולות כמובן ביחס לשנתיים הקודמות. כשמשווים אותן ל-2019 מקבלים פרופורציות. התוצאות דומות, אפילו כבר טובות יותר אבל לא בעשרות אחוזים, ובכל זאת, המניות של אל על וישראייר מזנקות השנה ב-70% (ובחלק מהזמן זינקו גם ב-100%) - כי הן התרסקו ומושפעות מאוד מהשנתיים האחרונות.
התוצאות - טובות אבל קצת 'חוזרות למציאות'. הרווחים עדיין גבוהים מאוד
אם כך, איך יותר הגיוני להשוות את התוצאות של יבואניות הרכב? צריך לקחת קצת 'זום אאוט' ולהסתכל גם על השנים הקודמות. הרווחים של יבואניות הרכב אולי בירידה, אבל הם עדיין רווחים עצומים.
דלק רכב הרוויחה בחצי שנה 300 מיליון שקל, למרות זינוק של 70 מיליון שקל בהוצאות המימון ולמרות איחוד אינפיניה (נייר חדרה) לתוך החברה הבת ורידיס -1.52% שבינתיים מייצר לה הפסדים. נכון שזו ירידה מ-464 מיליון בחצי השנה שעברה, אבל זה עדיין קצב שנתי של 600 מיליון שקל. לשם השוואה, בשנת 2020 דלק רכב הרוויחה 350 מיליון שקל, ב-2019 היא הרוויחה 370 מיליון שקל, ב-2018 רק 107 מיליון שקל (בגלל עליית ערך הין היפני). הבנתם את סדרי הגודל של הרווחים ורק נוסיף שב-2012-2017 החברה הרוויחה 3 מיליארד שקל (500 מיליון שקל בממוצע שנתי). אפשר ללכת עוד אחורה, עצרנו שרירותית כאן, אבל החברה מרוויחה בגדול כבר מעל עשרים שנה.
אצל קרסו זה לא שונה. היא הרוויחה 150 מיליון שקל בחצי שנה, בקצב רווחים של 300 מיליון שקל בשנה. נכון, זו ירידה לעומת 380 מיליון בשנה שעברה אבל אפילו ביחס לשנת 2021 (הרוויחה 277 מיליון) זו לא ירידה.
- 18.שלמה 02/09/2023 09:58הגב לתגובה זופרה חולבת שמחלקת דיבידנד שמן לבעלי מניות מדי רבעון. בשער הנוכחי, הזדמנות קניה מטורפת ויוצאת דופן עם פוטנציאל לעשרות אחוזים רווח. בהצלחה למחזיקים!
- 17.דגימי 31/08/2023 09:26הגב לתגובה זועם ישראל זה עם שבוי , שוחטים אותנו על כל צעד ושעל אני ממש מצטער שלא עברתי מהמקום המנובל הזה , כל מקום אחר היה הרבה יותר הגון ונח לחיות בו... ולא משנה מי בשלטון שיהיה ברור...
- 16.לרון 31/08/2023 09:01הגב לתגובה זואת הישראלי במוסך??,,,לו אשתו היתה מקבלת כזה יחס....
- 15.לרון 31/08/2023 08:58הגב לתגובה זומאוהב במכוניתו,אח"כ פילגשו,ובסוף אשתו
- 14.לרון 31/08/2023 08:52הגב לתגובה זושכולם רוצים פרטי חייבים מיסים גבוהים בסקנדינביה סיקריות ואלכוהול ממוסים בגדול
- 13.המגיב 30/08/2023 19:18הגב לתגובה זואם מתבצעת תחזוקה שוטפת (לא, לא במוסכי "היבואן הרשמי", אלא במוסך כללי, מורשה, שאתה סומך על הבעלים והעובדים שלו, ורצוי גםכזה ש מאפשר לך לראות בדיוק מה עושים, ולא "תשאיר את הרכב ותבוא עוד שעתיים"), ובהנחה שלא היו תאונות - אפשר להחזיק רכב גם 12 ו 18 שנים.
- 12.שלומי 30/08/2023 14:28הגב לתגובה זודיבידנד שמן מאוד בדרך, נראה שזה הזמן להיכנס בראבק לפני שהרכבת יוצאת. מלבד זאת פוטנציאל לעליית מניה של בין 20-30% בחודש-חודשיים הקרובים. תחזרו לתגובה שלי בעוד חודש ותראו.
- 11.מוני 30/08/2023 08:35הגב לתגובה זויבואני הרכב מרוויחיםנטו 24-26% ממכירת רכב על תוספות הם מרוויחים 100% ויותר בחשבון פשוט רכב ממוצע שנימכר ב180 אש״ח ותוספות נידרשות החבואן מרוויח בסביבות 45-50 אש״ח זו בדיוק הסיבה שהם לעולם לא יפסידו רק ירוויחו כמה מאות מיליונים פחות שהשוק קצת רדום
- לרון 31/08/2023 08:54הגב לתגובה זואחרת לא יהיה מקום לזוז כאן לכל הפחות בערים הגדולות
- 10.סוחר 30/08/2023 07:31הגב לתגובה זובאף מדינה בעולם לא מחליפים רכב כל 3 שנים. רכב יכול לשרת אותך גם 6 שנים אם הוא מתוחזק, ובאותה הרמה. אבל אנחנו עם של חמורים. זאת הבעיה.
- לרון 31/08/2023 08:55הגב לתגובה זוהתבטא בנימוס "חקיינים"
- 9.ראלי 30/08/2023 07:22הגב לתגובה זושכותבים כתבה על חברת דלק רכב חייבים להתייחס גם לחברות בנות שלה שהן ענקיות בפני עצמן. חברת ורידיס חברת נייר חדרה. זה מהותי תודה
- 8.מוני 29/08/2023 21:22הגב לתגובה זוהיבואנים מרוויחים הרבה יותר ממה שהיצרן מרוויח וכנראה שזה הרווח הגבוה בעולם על כל רכב. זה לפי הדוחות. הזוי לחלוטין.ומי אשם. הציבור כמובן.
- 7.מ. כהן 29/08/2023 20:41הגב לתגובה זועד כמה הרגולטור יכול להוריד את ריווחי דלק מוטורס, אחרת אין הסבר למחיר הנמוך למניה.חברה עם נכסים, ללא חובות.נציין לא רק את אחזקותיהה ביבוא המכוניות, ובורידיס ( כולל אינפינייה )בנוסף ישנו נכסיי נדל"ן ( ד. מ. ר. ) וגם סטאר אפים שונים , ששווים משהו.
- דוד 30/08/2023 14:30הגב לתגובה זווגם יש דיבידנד בפתח…..
- תשובה 30/08/2023 02:21הגב לתגובה זולא שמעת על חשדות לפלילים בחברת ורידיס?! לא שמעת על ירידת במכירת מותגי דלק רכב?!
- 6.חי 29/08/2023 18:52הגב לתגובה זויבואן יכול ליבא רק מיצרן אחד ולא בלעדיות !
- 5.שולתתתת1 29/08/2023 18:25הגב לתגובה זואיזו סיבה יש שהמדינה מאפשרת רווחיות כל כך גבוהה?
- אלון 30/08/2023 00:58הגב לתגובה זוסוג של יד רוחצת יד. רשות המיסים מגנה עליהם לכאורה.
- 4.מיכה 29/08/2023 18:18הגב לתגובה זותמיד מחפש איך לגנוב מהמדינה
- 3.זה רק כי אנחנו, הישראלים, מטומטמים! אין שום סיבה ל 29/08/2023 18:17הגב לתגובה זוזה רק כי אנחנו, הישראלים, מטומטמים! אין שום סיבה להחליף רכב כל שלוש שנים. היבואנים מטמטמים אותנו עם פרסומות מפתות, ואנחנו הפתאים רצים וקונים. שופוני, כבר אמרנו?
- 2.דלק רכב מספר 1 שלא מפרסמת הערוץ חיזבאללה=14 (ל"ת)רק דלק רכב 29/08/2023 18:09הגב לתגובה זו
- דמגוג עלוב (ל"ת)אנונימי 29/08/2023 19:38הגב לתגובה זו
- 1.ברווחיות כזו ומכפיל כזה וחלוקת דיבידנדים נאה, למה 29/08/2023 18:09הגב לתגובה זוברווחיות כזו ומכפיל כזה וחלוקת דיבידנדים נאה, למה המכפיל לא עולה לכיוון 10 או 15 ?
- אברה קדברה 29/08/2023 18:46הגב לתגובה זואין מי שייקנה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץלאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?
קיסטון קיסטון אינפרא -1.11% , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.
המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.
המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.
מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא
הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.
- קיסטון קופצת לאחר זינוק בהכנסות וברווח
- קיסטון: זינוק בהכנסות וברווח - מעלה את תחזית התזרים בכ-57%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.
