אמון הצרכנים בסין נמצא בשפל - הפתרון לא צפוי להיות קל
סין מנסה לבנות מחדש את האמון בקרב העסקים והצרכנים במדינה שנפגעו מהמדיניות שהממשלה הובילה, יחד עם מגבלות הקורונה הקשות. עד כה, המאמצים התערערו, בביג'ין לא חוששים להסתמך על חובות, כמו בעבר והחוב לתמ"ג מתקרב ל-300%.
אמון המשקיעים, בעלי העסקים והצרכנים נפגע משמעותית בשנתיים האחרונות, כמובן כתוצאה מהגבלות הקורונה שסגרו אנשים בבתיהם במשך שבועות, אך גם כתוצאה מהירידה החדה בשוק הנדל"ן שמחזיק בכ-70% מהעושר של משקי הבית והמהלכים של הממשלה נגד חברות סיניות.
חלק מהבעיות הכלכליות נוצרו בעצמן, כאשר קובעי המדיניות הסיניים מטפלים בצורה לא נכונה בבעיות סוציו-אקונומיות כמו שיפור הגישה לשירותי בריאות וחינוך, טיפול בחוסר השוויון בהכנסה, מה שככל הנראה מקשה על עסקים להבין אילו רפורמות צפויות להגיע בהמשך. "הצרכנים בסין חסרי אמון. יש אימרה פופולרית בסין שאומרת: 'אם אתה לא קונה, אני לא קונה והמחיר ירד ב-200 יואן בשבוע הבא'. המדיניות היא מאוד דיפלציונית", אמר זונגיואן זואי ליו, שותף במוריס ר. גרינברג .
"בעוד שירותים מסוימים כמו בתי קולנוע ומסעדות ראו התאוששות עם הסרת המגבלות, השלב הבא חייב להיות התאוששות בהוצאות על סחורות והשקעות של חברות פרטיות - זה עדיין לא קרה", אמר אנדי רוטמן אסטרטג השקעות במתיוס אסיה. "הממשלה יישמה את המדיניות שלה בצורה הרת אסון, שפגעה באמון היזמים, כשעסקים קטנים בבעלות פרטית מעסיקים כ-90% מסין ומהווים את רוב הצמיחה הכלכלית".
- האיחוד האירופי בין קריסה סופית להתעוררות
- הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח לצד ריסון באינפלציה – מה זה אומר על הריבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הערכות האנליסטים, על מנת להחיות את האמון בסין, קובעי המדיניות צריכים להודיע כי לא יעמדו בדרך של בעלי העסקים וכך יזמים יוכלו לעשות עסקים מבלי לחשוש שמאמצי הממשלה לפתור בעיות סוציו-אקונומיות יהפכו למכשולים. "אסור לנו לצפות למהלכים דרמטיים של הממשלה, אלא להצהרות שקטות יותר ולהנחיות לפקידים מקומיים שיזוזו מהדרך", אמר רוטמן וציין כי ככל שעסקים קטנים יוכלו לבצע השקעות מוצלחות, המומנטום יווצר. "זה הולך להיות תהליך הדרגתי - לא מתג שהממשלה יכולה ללחוץ עליו והכל יסתדר".
הועלו לאחרונה גם חששות רבים בנוגע לשוק הנדל"ן הסיני שצבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת לתדלק התרחבות מהירה. האטה כלכלית, שנוצרה בעקבות הקורונה והחמירה לאחר המדיניות המחמירה של הממשלה לטיפול במגיפה, זירזה את הבעיות הפיננסיות בסקטור. נתוני הצמיחה האחרונים של סין מצביעים על כך שהיצוא בחודש יולי ירד ב-14.5% לעומת שנה שעברה, לצד היבוא שירד ב-12.4%. מדובר בנתונים לא טובים שפיספסו את ציפיות האנליסטים.
סקר של רויטרס חזה ירידה של 12.5% ביצוא ביולי לעומת שנה לפני, בעוד היבוא היה צפוי לרדת ב-5% במהלך אותה תקופה. היצוא של סין לארה"ב צנח ב-23.1% משנה לשנה בחודש יולי, בעוד שהיצוא לאיחוד האירופי ירד ב-20.6%. היצוא לאיגוד מדינות דרום מזרח אסיה ירד ב-21.4%, לפי הנתונים. גם היבוא של סין מרוסיה ירד ב-8.1% ביולי לעומת שנה שעברה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הזמן לא לצידה של סין, החששות לגבי בעיות מבניות הקשורות לחוב בנוסף לכך שהממשלה מקשה על גישה לנתונים כלכליים מערערים עוד יותר את האמון במדינה. בג'יי פי מורגן צופים לצמיחה כלכלית של 4.3% במחצית השנייה, נתון שנחשב בעיניהם לנמוך ובדרך להחמיץ את היעד של 5% שהממשלה הציבה, בנוסף לסיכון רב להחמרה ככל ששוק הדיור נשאר במיתון. יש צורך בפעולות אגרסיביות יותר שמטרתן תהיה לתמוך ישירות בעסקים ובמשקי הבית וגם אז לפי הכלכלנים זה לא יעזור לכלכלה שם השנה.
- 1.שאול 23/08/2023 05:50הגב לתגובה זוגם אצלנו האמון בראש הממשלה וממשלתו שואף לאפס . ישראל באסון משילות טוטאלית . חובה להתעורר לפני שמכבים את האור .
- נחמד 23/08/2023 09:39הגב לתגובה זואתה משווה בנינו לבין מדינה קומניסטית.?.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
