אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין

רווח של 100 מיליון דולר ביום - ניר צוק רצה "להרוג את צ'ק פוינט" ולמד שאפשר לנצח בלי "להרוג"

מעט תחושת נקמה מעורבבת במעט מגלומניות, לצד חוכמה ויכולות, הן מתכון מצוין להצליח - הצורך העז להוכיח לגיל שויד שהוא טוב יותר הביא את צוק לשיאים - פאלו אלטו שהקים כבר שווה 73 מיליארד דולר
אבישי עובדיה | (10)
נושאים בכתבה גיל שויד ניר צוק

אחד מהעובדים הראשונים שקיבל גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, לחברה באמצע שנות ה-90 היה בחור צעיר בשם ניר צוק. צוק בלט ביכולותיו, התקדם בחברה אבל אחרי חמש שנות עבודה צוק עזב-הועזב מצ'ק פוינט. יש הרבה שמועות על תהליך ההיפרדות. מה שבטוח הוא שהשניים העריכו אחד את השני, אבל במילים עדינות - "חשבו אחרת".

ניר צוק, פאלו אלטו   

 ניר צוק, פאלו אלטו

צוק המתמטיקאי טס לעמק הסיליקון בארה"ב להקים סטארטאפ בשם נטסקרין ונסע ברכב עם לוחית זיהוי שכתוב עליה - "Check Point Killer". זה אומר כמעט הכל. מעט תחושת נקמה מעורבבת במעט מגלומניות, לצד חוכמה ויכולות, הן מתכון מצוין להצליח. הן מספקות לאנשים אנרגיות כמעט אין סופיות ודוחפות אנשים לשיאים.    

הצורך העז להוכיח לשויד שהוא טוב יותר, שהדרך שלו טובה יותר, לנצח אותו ואת צ'ק פוינט, סללה לצוק את הדרך להצליח. באופן מעט אירוני הוא חייב את ההצלחה שלו לצ'קפוינט ולשויד. 

נטסקרין שהקים צוק היתה חברה מוטה חומרה לעומת צ'ק פוינט שמוטה תוכנה, אבל הפתרון שלה היווה אז איום על מערכות ה-VPN של צ'ק פוינט. נטסקרין הונפקה בהצלחה בוול סטריט ולמרות שהיא היתה קטנה משמעותית מצ'ק פוינט היא התחילה לדגדג את ענקית ה-VPN. היא צמחה בקצב גבוה, עשתה רעש בשוק ועברה לא רע את משבר הדוט.קום. ב-2004 היא נמכרה לג'וניפר, ספקית ציוד תקשורת, בקרוב ל-4 מיליארד דולר.

ג'וניפר שהיתה עוד לפני כן שחקנית בשוק אבטחת המידע קלטה את צוק, הראש מאחורי נטסקרין, לתפקיד מפתח כמקובל במיזוגים ורכישות. אבל צוק החזיק שם פחות משנה, הימור שלנו - בגלל שהוא פחות מתחבר לארגונים גדולים ושמרניים. 

בשלב הזה, כשצוק כבר מיליונר לא קטן, הוא ממשיך הלאה. אחרי הכל, המשימה לא הושלמה. הוא עדיין לא "הרג את צ'קפוינט". הוא המשיך לסטארטאפ הבא - פאלו אלטו. זה קרה במרץ 2005 והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

קיראו עוד ב"גלובל"

צוק הקים חברה לתפארת, שה-DNA שלה שונה ב-180% מזה של צ'ק פוינט, גדולה מצ'ק פוינט, זריזה ודינמית מצ'ק פוינט (לטוב ולרע) ,שהפכה לגורילה בתחום אבטחת המידע. האם הוא הרג את צ'ק פוינט? ממש לא, אבל כנראה כיום הוא מבין שלא צריך "להרוג", אפשר לחיות זה לצד זה ועדיין להרגיש מנצח. פאלו אלטו, שהוא מיזמיה, שווה מעל 73 מיליארד דולר, אחרי שמנייתה זינקה אמש ב-16% על רקע דוחות מצוינים. צ'ק פוינט בשווי של 16 מיליארד דולר. 

צוק הצליח להקים חברה שידעה שהעתיד נמצא בסמארטפונים וכיוונה לאבטחה של המכשירים הניידים; שיודעת לרכוש טכנולוגיות ואנשים (הרבה חברות ישראליות ומרכז מו"פ גדול בארץ), יודעת לזהות את הדבר הבא. 

פאלו אלטו, למרות גודלה, היא חברה עם DNA גמיש. צ'ק פוינט הרבה יותר סולידית, קשיחה עם הדרך, המטרות והיעדים. צוק מקפץ, מזגזג, רץ ורוכש. שויד מתמיד, סבלני, מפוקס. מי צודק בדרך? שניהם. לכל אחד הדרך שלו. הפרידה ב-99' כנראה היתה הדבר הטוב ביותר שיכל להיות עבור צוק - צ'ק פוינט באמת לא מתאימה לו. 

ומה עם הכסף? - Show Me The Money

גיל שויד מככב כבר שנים בטבלת העשירים של ישראל. ההון שלו מוערך ב-3.5 מיליארד דולר. ניר צוק הוא גם מיליארדר. צוק מחזיק במניות פאלו אלטו בשווי של כ-800 מיליון דולר וזה אחרי מימושים שוטפים מאז הונפקה החברה ב-2012 בסכום מוערך של כ250-200 מיליון דולר. אגב, אם הוא היה מתמיד בהחזקה שלו בפאלו אלטו הוא היה מחזיק מניות בשווי של 2.4-2.2 מיליארד דולר. הונו הכולל של צוק מסתכם על פי ההערכות ב-1.2-1.4 מיליארד דולר.

אתמול, בהמשך לזינוק במניית פאלו אלטו, הרוויח צוק 100 מיליון דולר. אם הוא לא היה מממש על פני הדרך הוא היה מרוויח מעל 300 מיליון דולר. מתחילת השנה הרוויח צוק מעל 300 מיליון דולר, אם הוא לא היה מממש הרווח היה קרוב למיליארד דולר. מעניין איך צוק מתייחס לרווחים - כהצלחה גדולה או כפספוס גדול? מצד אחד אנשים שכל הזמן רצים ורוצים לכבוש עוד ועוד, עלולים "ליפול" לתחושת פספוס. מצד שני, צוק כנראה כבר במקום אחר.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    איזה אלוףףףףףףףףףףף!! בהצלחה!!! שיהיה לו רק טוב!!!!! (ל"ת)
    מהמם!! 22/08/2023 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אני 22/08/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
    אלוףףף
  • 8.
    אם ואם ואם רווחים על הנייר לא שווים כלום כל הכבוד לניר (ל"ת)
    ברי 22/08/2023 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מבין2 22/08/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    300 מיליון ביחס ל 75 מיליארד זה אומר שנשאר לו פחות מ 0.5%.
  • 6.
    היום לקחו לי עמלה של 350 שקלים,חשבתי שאני מתעלף מהגזילה (ל"ת)
    אליהו 22/08/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    AVREMALLE 22/08/2023 09:30
    הגב לתגובה זו
    ניר צוק לא פתח חברה כדי להרוג חברה אחרת או להוכיח למי יש יותר גדול ממש ספין מטומטם
  • 4.
    יו יו 22/08/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    חיבוק גדול!!!
  • 3.
    שולתתתת1 22/08/2023 08:47
    הגב לתגובה זו
    סחתיין עליו. בהצלחה!
  • 2.
    לרון 22/08/2023 08:01
    הגב לתגובה זו
    הכל עניין של אופי
  • 1.
    ההצלחה שלהם מייצגת אותנו,שיהייה להם לבריאות. (ל"ת)
    יוסף 22/08/2023 07:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.