טסלה
צילום: אתר טסלה

טסלה בהנחות משמעותיות - רק תזכרו שברכבים חשמליים הנחה רודפת הנחה

בשבועיים האחרונים הורידה טסלה פעמיים את המחירים בסין וכפי שהערכנו זה מחלחל לכל השווקים וגם לשוק המקומי
דור עצמון | (6)

טסלה הורידה מחירים בסין בפעם השנייה בתוך פחות כשבוע וזה תורגם גם לירידה במקומות נוספים בעולם. השבוע זה הגיע לארץ. הדגמים היוקרתיים שנמצאים במלאי מוצעים בנחה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. כאשר היבואן לא יוכל להתחמק מהפחתת מחירים לאור הפחתה כוללת במחירי היצרן ולארו התחרות הקשה מצד היבואנים הסיניים.

ההנחות על דגם S ודגם X עם ההטבות שמתקבלות על הדרך מגיעות ל-100 אלף שקל. מדובר בהנחה של עד 12%.  המודל המבוקשים והזולים יותר - מודל Y ומודל 3, לכאורה במחיר מחירון, אבל יש אפשרות למיקוח וצפויה בקרוב על רקע המגמה העולמית, הפחתה במחירים.    

התחרות הגדולה ביותר של טסלה היא בסין מול יצרנים מקומיים. זו הסיבה שהיא הכי אגרסיבית שם. טסלה הפחיתה את מחיר הסדאן מודל S היוקרתית שלה בסין מ-808,900 יואן ל-754,900 יואן, כ-103,463 דולר, הוזלה של 6.7%. החברה גם הורידה את מחיר רכב השטח שלה מדגם X מ-898,900 יואן ל-836,900 יואן, כ-114,702 דולר, הוזלה של 6.9%.

המהלך מרחיב את קיצוצי המחירים של טסלה בסין לאחר שהטמיעה סובסידיות הוצאות ביטוח והורדות מחירים עבור רכבי הדגם 3 וה-Y שלה במהלך סוף השבוע שעבר. טסלה בעצם עונה למחיירם הנוחים יותר שגם מחירן מוזל בהתמדה, לרבות של BYD, NIO, Xpeng ויצרניות נוספות. טסלה אולי ממוצבת טוב יותר מהרכבים הסינים, אבל הפערים העיצוביים והטכנולוגיים מצטמצמים במקביל לירידה מתמדת במחירי הרכבים הסינים. 

טסלה שמטרתה העיקרית היא לתפוס נתח שוק גדול ככל האפשר, מפחיתה מחיר כדי להגיע לחדירה גבוהה. בינתיים BYD מצמצמת את הפער העולמי במסירות מול טסלה.

טסלה התחילה להוריד את המחירים בצורה אגרסיבית ברחבי העולם, לרבות בשוק המקומי  בתחילת 2023 ומאז היא לא ממש הפסיקה. אתמול השיקה החברה גרסאות זולות יותר של מודל S ומודל X להזמנה באתר שלה בארה"ב, במחיר של 10,000 דולר מתחת לגרסאות הסטנדרטיות.

מה יהיה בהמשך? לחכות או לקנות?

שוק הרכבים החשמליים הוא שוק שבו התחרות העצומה והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת. המגמה הזו לא צפויה להשתנות גם בהמשך השנה ובשנה הבאה, וזו בשורה לאנשים שרוצים להתחדש ברכב חדש, אבל השאלה הגדולה היא מתי העיתוי הנכון לרכוש, כי בסופו של דבר בכל נקודת זמן שתהיה ידברו ככל הנראה על ירידת מחירים בהמשך. 

שאלה נוספת שעולה בהקשר של רכב חשמלי חדש היא השחיקה-בלאי וירידת הערך של המכונית. רכבים חשמליים הם תחום יחסית חדש ולא ברור עד כמה הסוללה תחזיק. מעבר לכך, יוצאות לשוק גרסאות חדשות ומתקדמות יותר ולא ברור עד כמה רכבים שמושקים עכשיו יהיו רלבנטיים עוד שלוש שנים. המשמעות יכולה להיות ירידת ערך משמעותית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    והנה זה מתחיל (ל"ת)
    הנביא 24/08/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חגאי 20/08/2023 23:20
    הגב לתגובה זו
    אנשים קנו טסלה מודל S ב900 אלף שח אחרי3 שנים וכל ההוזלות שהיו הם יכולים למכור אותה משומשת גג ב400 אלף שח..הפסידו 500 אלף שח ב ר שנים זה יוצא 14 אלף שח לחודש ירידת ערך
  • יוני 21/08/2023 10:08
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים שקנו S ו-X קנו כשטסלה יצאה בארץ וחיכו שנה וחצי לקבל אותה והם קנו אותה במחיר שהיה זול יותר מהיום והיום הם יכולים למכור אותה במחיר זהה למחיר הקניה.
  • 3.
    טסלה זה טסלה הקפריזות הסיניות (ל"ת)
    ביאליק 19/08/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הגיוני 19/08/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
    אולי טבלה תוריד פה מחירים אבל שאר היבואנים לא, כי ישראלים פראיירים קונים בכל מחיר
  • 1.
    מיכה 18/08/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
    בדיחה של חשמליות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.