דלתא מותגים: "צופים שיפור גדול יותר ברבעון השלישי - בגלל הנפילה של 80% במחירי התובלה" - המניה מזנקת ב-12%
מניות תחום האופנה וההלבשה ספגו מהלומה קשה בשנה האחרונה. החברות איבדו עשרות אחוזים (פוקס -3.96% עם מינוס 30%, דלתא מותגים -2.14% נפלה ב-40%, קסטרו -0.25% ב-53%, טרמינל איקס -0.91% ב-64%, גולף 0% והמשביר 365 1.03% מחקו 30%. התוצאות נפגעו אחרי היציאה מהקורונה, כאשר החברות 'נתקעו' עם עודפי מלאי וחלקן יצאו למבצעי חיסול. זה אמנם פגע בהכנסות אבל זה עדיף על פני הכרה בהפסדים של מלאי לא מכור. האם הקושי בענף הסתיים ויתחיל שינוי מגמה?
דלתא מותגים בהנהלתה של ענת בוגנר, החברה הבת של דלתא גליל דלתא גליל 0.81% של אייזיק דבח פרסמה היום דוחות סבירים אבל המניה מזנקת גם כי היא כבר זולה ובעיקר - בגלל התחזית לרבעון הקרוב: "ברבעון השני עדיין מכרנו מלאים שרכשנו בשנה שעברה, כאשר עלויות ההובלה היו הרבה יותר יקרות. מנגד שער המטבע היה קצת יותר נמוך מאשר היום אבל אנחנו בהחלט צופים בתוצאות הרבעון השלישי השפעה אפילו יותר גדולה של הירידה בעלויות ההובלה, שנפלו ב-80%" אומר יניב בנדק, סמנכ"ל הכספים של החברה.
שיפרתם את רמות המלאי, חזרתם לרמות נכונות מבחינתכם?
"אנחנו רוצים רמות מלאי של 4-4 וחצי חודשי מלאי. כלומר לפני פתיחת המותגים החדשים, שיעלו את המלאי, מדובר על אזור 165-170 מיליון שקל וזה גם תלוי בעונתיות, כאשר יש הבדל בין המחצית הראשונה לעומת המחצית השניה". המלאי של החברה ירד מרמות של 232 מיליון לפני שנה ו-195 מיליון ברבעון הקודם ל-168.4 מיליון בסוף הרבעון השני של השנה".
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- בגיל 91: מעצב העל ג'ורג'ו ארמני הלך לעולמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך היחלשות השקל תשפיע עליכם?
החברה מצפה לפגיעה מסוימת ברווח הגולמי בתקופה הקרובה, אבל שההשפעה של ירידת מחירי התובלה תהיה משמעותית יותר: "אנחנו מעריכים שבמחצית השניה השפעת שער המט"ח על הרווח הגולמי תהיה יותר גדולה וניפגע יותר ברווח הגולמי. אבל בינתיים הפגיעה בדולר מתקזזת בגלל הירידה כאמור של 80% במחירי התובלה.
"השנה הקרובה תהיה בסדר, יש לנו עסקאות הגנה בשער דולר של 3.3 שקלים לדולר ועוד רמה ב-3.6 שקלים לדולר. אבל ככל שבשנה הבאה הדולר יישאר ברמות של 3.65 עד 3.7 שקלים לדולר - תהיה פגיעה גדולה יותר".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
ענת בוגנר מנכ"לית דלתא מותגים. צילום: שי פרנקו
אתם מרוצים מרמת החשיפה למותגים החדשים שלכם?
מנכ"לית החברה, ענת בוגנר: "כן, מתקדמים לפי התכנון שלנו בהשקת המותגים החדשים. המודעות אליהם בעליה. חלק מההתמתנות בהוצאות הייתה ירידה קטנה בחנויות שהשפיעה על הוצאות המכירה והשיווק. אבל מנגד יש עלויות של הוצאת המותגים החדשים - כשפותחים חנויות או משיקים אתרים אז יש עלייה בעלויות המכירה והשיווק, וזה טבעי. בהתחלה העלויות גבוהות יותר ולוקח לזה קצת זמן להתמתן.
"ברבעון הרביעי וגם בראשון של השנה הבאה נראה עליה בהוצאות השיווק בעקבות פתיחת החנויות החדשות, אבל בטווח הארוך נתייצב ברמת ההוצאות שכולם רגילים אליהם, בכפוף לעליות המדד (אינפלציה) ושכר המינימום".
חנות דלתא מותגים. צילום: יחצ
איך אתם מושפעים מהבלאגן השנה בישראל והאינפלציה?
"אי אפשר להתעלם מהאווירה במדינת ישראל, וזה לא קשור לדעה פוליטית. יש אווירה קצת יותר קשה אבל כמו שאתם רואים הפגיעה בדלתא היא מינורית, אם אפשר לקרוא לזה פגיעה. זו פגיעה ברמה של יום עבודה. מבחינתנו פחות או יותר ממשיכים כרגיל ומאמינים שככל שנמשיך לשפר ולרגש את הלקוחות נוכל לעזור להם להתגבר על התקופות האלה. בתקופות כאלה בדרך כלל לקוחות בוחרים במותגי קצה או מותגים זולים או ערך מיוחד והלקוחות רואים שאנחנו נותנים להם ערך".

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
