פייפאל
צילום: Isock
דוחות

פייפאל עקפה את צפי האנליסטים - זו הסיבה שהיא בכל זאת מתרסקת ב-12%

המרווח התפעולי של החברה היה נמוך מהצפי של החברה עצמה ומצביע גם על גידול בהפרשות להפסדי אשראי על הלוואות שהחברה העניקה. זה הדליק למשקיעים נורת אזהרה, למרות שהתחזיות של החברה גבוהות מצפי האנליסטים - החברה מצפה להמשך חולשה ברבעון השלישי אבל גם התאוששות ברבעון הרביעי של השנה
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה פייפאל תשלומים

חברת התשלומים פייפאל PAYPAL צוללת ב-12% אחרי דוחות שלכאורה היו טובים מצפי האנליסטים. גם התחזית של החברה לרבעון הבא הן מעל הצפי. אז מה קורה כאן? פייפאל אמנם הצליחה בשורה העליונה והתחתונה אבל כשהאנליסטים צללו לתוך הדוחות הם ראו סימני אזהרה. המרווח התפעולי של פייפאל עמד ירד ל-21.4% לעומת יותר 22.7% ברבעון הקודם ומתחת לתחזית של החברה עצמה. 

כשמסתכלים לעומק רואים שהסיבה היא עקב יותר הפרשות להפסדי אשראי או לכיסוי הלוואות שנתנה לציבור. כלומר, פייפאל חוששת שפחות הלוואות יחזרו ממה שחשבה קודם, זה נובע גם מעליית הריבית במשק כמובן. טרבור וויליאמס, אנליסט של ג'פריס, כתב שהוא מאמין שהרווח הגולמי של פייפאל יירד ב-7% בראייה שנתית.

איך בכל זאת החברה מנסה להתמודד עם זה? באותה צורה שבה אמר השבוע הפד', הבנק המרכזי האמריקאי, שבנקים צריכים להתמודד עם זה - הקשחת החיתום, כלומר בדיקה קפדנית יותר של הלווים ומתן הלוואות לפחות אנשים. זה כמובן חשוב רק שהצד השני הוא פחות הלוואות ולכן אולי גם פחות הכנסות בהמשך. החברה הרחיבה את היצע ההלוואות שהיא נותנת והיום היא מציעה הלוואות עסקיות והון חוזר גם בהיקפים קטנים של עד 5,000 דולר ולווים חוזרים יכולים לקבל הלוואות של עד 150 אלף דולר. מנכ"ל פייפאל הפורש דן שולמן אמר "אנחנו רואים את ההשפעות של זה ברבעון. רשמנו הפרשה להפסדים שלנו אבל אני מצפה שזו תהיה פגיעה זמנית בתוצאות".

"ברבעון השלישי, עדיין נראה לחץ על ביצועי מרווח העסקאות. ברבעון הרביעי, אנו מצפים לראות שיפור", אמרה סמנכ"לית הכספים בפועל, גבריאל רבינוביץ', בשיחה עם אנליסטים ברבעון האחרון מרווח העסקאות של פייפאל - מדד למידת הרווחיות של עסקי הליבה של עיבוד העסקאות של החברה - מתכווץ ל-45.9%, וזו ירידה במשך רבעון שלישי ברציפות. "אנחנו מבינים שבטווח הבינוני-ארוך אנחנו צריכים לספק צמיחה בדולרים של שולי העסקאות שלנו כדי להבטיח שנגדיל את הרווח שלנו באופן בר-קיימא". אמר המנכ"ל שולמן.

הבעיות הללו מהדהדות את התוצאות של חברת אמריקן אקספרס שציינה גם היא שהיא מתחילה לראות 'רכות' בתיק שלה במגזר העסקים הקטנים בארה"ב. בפד' ציינו כי נתח "משמעותי" מהבנקים דיווחו שברבעון השני של השנה הם הקשיחו את הסטנדרטים שלהם במתן הלוואות לעסקים.

בכל מקרה, בדוחות דיווחה פייפאל על רווח של 1.16 דולר למניה על הכנסות של 7.3 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-1.15 דולר למניה על הכנסות של 7.27 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של השנה פייפאל צופה ברבעון הקרוב לרשום רווח של 1.23 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים ל-1.21 דולר למניה. בשורה העליונה החברה צופה הכנסות של 7.4 מיליארד דולר, מעל קונצנזוס האנליסטים ל-7.32 מיליארד דולר.

היקף התשלומים הכולל בפייפאל עלה ב-11% ברבעון השני ל-376.5 מיליארד דולר, מעל קונצנזוס האנליסטים ל-372 מיליארד דולר ומהיר יותר מ-10% שהשיגה החברה בשלושת הרבעונים הקודמים. פייפאל נהנתה מהשימוש המוגבר של הציבור, נסיעות ונכונות להוציא יותר כסף אחרי הקורונה. אמון הצרכנים נמצא בשיא של שנתיים בסיוע שוק העבודה החזק והאבטלה הנמוכה. "נראה שהמסחר האלקטרוני מתאושש במקביל לכך שהאינפלציה מתקררת" אמר שולמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

שולמן, המנכ"ל הוותיק, מתכנן לפרוש מתפקידו בחודשים הקרובים ופייפאל מחפשת מחליף. בחברה אומרים שהיא כבר נמצאת בשלבים האחרונים לחיפוש המנכ"ל הבא. לקראת עזיבתו, שולמן מבקש להקטין עלויות בחברה ובמסגרת זו פייפאל פיטרה 2,000 עובדים, כ-7% מכח האדם שלה. 

בינתיים מניית פייפאל נסחרת במחיר של 64.8 דולר למניה ושווי שוק של 72.4 מיליארד דולר. אבל מניית פייפאל כבר נסחרה בשיא כל הזמנים במחיר של קצת יותר מ-310 דולר למניה, נפילה של 80% מהשיא. בשנה שעברה המניה נפלה ב-62%. מתחילת השנה היא במינוס 13% (בעיקר בגלל היום).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.