צבי לנדו מנכל סולאראדג
צילום: סולאראדג'

סולאראדג' תקים מיזם אנרגיה סולארית - בערב הסעודית; הלילה - הדוחות

סולאראדג' תדווח בשלישי בלילה, ובינתיים אתמול והיום היא יוצאת בשני דיווחים חיוביים - מקדימה תרופה למכה? זו אפשרות. המתחרה הגדולה שלה, אנפייז, התרסקה בשבוע שעבר ב-11% אחרי ירידה בביקושים והחשש מההאטה בארה"ב. לפניה, גם סאןפאוור (שאינה מתחרה ישירה של סולאראדג') הורידה תחזיות בגלל סיבה דומה
נתנאל אריאל | (2)

חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית סולאראדג' סולאראדג' שמנוהלת ע"י צבי לנדו יצאה ביומיים האחרונים בהודעות חריגות, והלילה (שלישי) היא צפויה לדווח על תוצאותיה. האם היא מקדימה תרופה למכה? ייתכן. הסיבה לחשש היא אנפייז המתחרה הגדולה שלה  ENPHASE ENERGY שהציגה בשבוע שעבר דוחות חלשים וירידה בביקושים ונפלה ב-11.3% ואף הפילה בעקבותיה את סולאראדג' ב-6%. אנפייז סימנה את החולשה בארה"ב ואמרה שהיא צופה "שאותה רמה של אי ודאות תמשיך גם הלאה". עם זאת, אנפייז דווקא רואה עלייה בביקושים באירופה - וזה סימן חיובי.

גם סולאראדג' עצמה דיווחה ברבעון הקודם על צפי לירידה בביקושים בארה"ב (שמהווה 36% מהפעילות של סולאראדג'. אירופה מהווה 56% מהפעילות). יש לכך שתי סיבות - עליית הריבית במשק מקשה על כל תחום האנרגיות המתחדשות. עלויות המימון גבוהות יותר ומדובר בחברות שזקוקות לבצע השקעות גדולות. גם אדם פרטי שצריך להתקין את הפאנל על הגג שלו צריך לקחת הלוואה, וכאשר הריבית היא 9% ויותר - זה יותר קשה ופחות אטרקטיבי. אמנם סולאראדג' היא חברה שפועלת על גבי הפאנלים הסולאריים (ולא מקימה בעצמה פאנלים) והיא טכנולוגית יותר - היא פועלת לשיפור הנצילות של ייצור החשמל מהפאנלים הסולאריים, זה משפיע גם עליה וגם על המתחרה שלה זה כבר משפיע. מעבר לכך, בארה"ב מדברים על ירידה בביקוש במדינות טקסס ואריזונה, בעקבות ירידת מחירי החשמל שהופכת את החלופה של אנרגיות מתחדשות לפחות אטרקטיבית. ובנוסף - לנדו עצמו כבר אמר ברבעון הקודם שתקנות חדשות בקליפורניה יחתכו את ההכנסות ממירות החשמל הסולארי העודף בבתים ב-75%. קליפורניה עצמה מהווה קצת פחות מ-10% מכלל הפעילות של סולאראדג', כך שזה משמעותי. 

אז סולאראדג' כאמור, אולי, מקדימה תרופה למכה, והודיעה על הקמת מיזם משותף בעיר ריאד בערב הסעודית, עם חברת Ajlan & Bros Holding (“AHB”), אחד הקונגלומרטים הפרטיים הגדולים במזרח התיכון וצפון אפריקה.

לדברי סולאראדג', המיזם - שיהיה בבעלות החברה הסעודית - נוצר על מנת לתמוך בפריסה של בהתרחבות השימוש בפתרונות חכמים של אנרגיה מתחדשת בערב הסעודית ובהלימה ליוזמה של "חזון סעודיה 2030" (Saudi Vision 2030) שמטרתה להפחית את התלות של המדינה בנפט עד סוף העשור הנוכחי. החברה תציע פתרונות מהפורטפוליו שלה וכן ייעוץ על מעבר לאנרגיה מתחדשת.

במקביל, היא חתמה על הסכם מסגרת רב שנתי עם חברת אינפיניון (Infineon), ענקית אירופאית בתחום השבבים והסמיקונדקטור, לאספקת רכיבים. על פי ההסכם, אינפיון תספק לסולאראדג' רכיבים קריטיים עבור מוצרי החברה. בנוסף, החברות ישתפו פעולה בפיתוח טכנולוגיות עתידיות ומוצרים מתקדמים בתחום הסולארי המבוססים על חומרים מסוג מרווח פס אנרגיה רחב (wide bandgap), שהם רכיבים מרכזיים עבור חברות בתחום של אנרגיה ירוקה.

 

מה צופים האנליסטים לסולאראדג'?

סולאראדג' צפויה לדווח הלילה (שלישי) כאשר האנליסטים מעריכים שסולאראדג' תדווח ברבעון השני על רווח של 2.52 דולר למניה על הכנסות של 990.8 מיליון דולר. ברבעון הבא הצפי הוא לרווח של 2.64 דולר למניה על הכנסות של 1.05 מיליארד דולר. בשנה כולה האנליסטים מעריכים שסולאראדג' תרוויח 11 דולר למניה על הכנסות של 4.12 מיליארד דולר. מכפיל הרווח העתידי של סולאראדג' כעת הוא 19. לא גבוה לחברה בצמיחה. מתוך 33 אנליסטים שסוקרים את סולאראדג' 25 ממליצים על קניית המניה ועוד 7 בעמדת 'החזק'. אין אנליסטים שממליצים על מכירה. מחיר היעד הממוצע שלהם למניה הוא 354.6 דולר, אפסייד של 47% לעומת 241.5 כעת בשוק.

במהלך 12 החודשים האחרונים מניות הסקטור סובלות מירידה חדה. סאןפאוור נפלה ב-59%, אנפייז ב-50%. סולאראדג' ירדה קצת פחות 23%. סולאראדג' נסחרת לפי שווי שוק של 13.6 מיליארד דולר, ומקדימות אותה צ'ק פוינט (15.97 מיליארד) ונייס (13.8 מיליארד). וכמובן מובילאיי שנרכשה ע"י אינטל והונפקה מחדש. זו מסתכלת על כולם מלמעלה עם שווי שוק של 30.76 מיליארד דולר - המניה כמעט הכפילה את שוויה מאז ההנפקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

צבי לנדו, מנכ"ל סולאראדג', אמר בעקבות שתי ההודעות: "אנו גאים לשתף פעולה עם ABH ולתמוך במסע של ערב הסעודית לעבר 'חזון 2023'. סולאראדג' מחוייבת להניע את המעבר לאנרגיה מתחדשת ברמה הגלובלית והמיזם הזה משקף דוגמא לכך. בעזרת תמיכה נכונה למפעלים מקומיים בסעודיה יתאפשר להם לבצע מעבר מהיר לאנרגיה סולארית נקייה ובכך לעמוד ביעדי האנרגיה האגרסיביים של המדינה."

מה קרה לסאןפאוור?

לפני אנפייז, חברה אחרת שפועלת בתחום, סאןפאוורSUNPOWER CORPORATION COMMON STOCK דיווחה על ירידה בביקושים והובילה גם היא לנפילה במניות הסקטור. צריך לומר - סאןפאוור היא לא מתחרה ישירה של סולאראדג', אבל החשש מההאטה בביקושים משפיע. סאןפוואר נפלה אחרי הדוחות ב-16% אחרי שהוציאה תוצאות מקדמיות עם צפי להפסד נקי שנתי של 70 עד 90 מיליון דולר, הרבה מעבר לצפי הקודם שלה להפסד של 1 עד 31 מיליון דולר. היא גם מעריכה Ebitda שנתית מתאומת (רווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) בטווח של 55 עד 75 מיליון דולר, נפילה של יותר מ-50% לעומת התחזית הקודמת שלה ל-125 עד 155 מיליון דולר, שנתנה בחודש מאי, בדוחות הרבעון הקודם.

לדברי החברה, "הביקוש ברבעון השני נחלש יותר מהצפוי בדרום-מזרח ובדרום-מערב, שם אי-הוודאות המאקרו-כלכלית והריבית הגבוהה הובילה להאטה ביצירת לידים וההזמנות שלנו", אמר המנכ"ל פיטר פאריסי. מנגד הוא טען שיש שיפור במכירות בחודשים יוני ויולי.

הורדת התחזיות נובעת מחששות לצמיחה נמוכה יותר - החברה מעריכה שיתווספו לה 70 עד 90 אלף לקוחות למגורים בשנת 2023, ירידה לעומת 90 עד 110 אלף. ה-Ebitda המתואם בתחום צפוי לעמוד על 1,450 עד 1,650 דולר, לעומת תחזית קודמת של 2,450 עד 2,900 דולר. ברבעון הנוכחי סאןפאוור מעריכה שהיא תרשום הפסד נקי של 30 מיליון דולר וכי ההכנסות עלו ב-11% ביחס לרבעון הקודם ל-464 מיליון דולר ברבעון, מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-492.1 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דן 02/08/2023 00:36
    הגב לתגובה זו
    מה לעשות ?
  • 1.
    חן 01/08/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    נקווה לטוב, לדעתי היא בהנחה עכשיו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.