אמזון אמאזןו
צילום: Istock

לאחר ששיפרה את רשת המשלוחים: אמזון טוענת לקצב מסירות גבוה יותר

אמזון אמרה שרשמה התקדמות בהפיכת משלוח כך שיגיע באותו יום או למחרת לסטנדרט בארה"ב; החברה מתכננת להכפיל את אתרי השילוח המהיר שלה בשנתיים הקרובות
דור עצמון | (1)

אמזון AMAZON פועלת במשך שנים כדי להציב סטנדרט חדש לרשת המשלוחים שלה כך שאלו יגיע בתוך יום אחד או ביום שלמחרת לכל היותר לחברי מועדון הנאמנות פרים שלה.

היום החברה אמרה שהיא הגיעה לאבן דרך חשובה במאמצים אלה - אמזון טענה שעד כה השנה היא סיפקה 1.8 מיליארד חבילות לחברי הפריים בארה"ב באותו היום או למחרת, כמות של בערך פי ארבעה ממה שהיא סיפקה בזמן כזה עד לנקודת הזמן הזו ב-2019. בארבע השנים האחרונות, אמזון הזרימה כסף ומשאבים לשיפוץ המחסנים וייעול המשלוחים שלה כדי לקצר את זמני המשלוח מיומיים ליום אחד או פחות. המאמצים הללו נפגעו במהלך מגיפת הקורונה עקב אתגרי שרשרת האספקה ושוק העבודה, אך מהירויות האספקה הרגילות חזרו במידה רבה כתוצאה ממחסנים חדשים שנכנסו לאינטרנט ושיפורים אחרים בפעילות החברה. לדברי אמזון ברבעון האחרון נרשם "קצב משלוחי הפריים המהיר ביותר אי פעם".

אחד השינויים הגדולים ביותר של החברה בשנה האחרונה הוא מעבר מרשת שבה חבילות עשויות לעבור דרך מספר מתקנים ברחבי הארץ, אמר אודית מדן, סגנית נשיא לענייני תובלה של אמזון. החברה עברה למודל שבו המדינה מחולקת לשמונה אזורים קטנים יותר, עם מתקנים מקומיים שממלאים מספר פריטים בהזמנה. משלוח מהיר ידוע לשמצה כיקר ומאתגר מבחינה לוגיסטית, וחברות בדרך כלל מפסידות כסף על משלוחים. אבל השינוי של אמזון הוזיל עלויות והגביר את מהירות המשלוח, אמר מדן.

נסיעה של מרחקים קצרים יותר שדורשת פחות מסירות הפחיתה את "עלות השירות" של אמזון, הוסיף מאדן. אמזון אומרת שהיא קיצצה את המרחק שהפריטים עוברים מהמחסנים ללקוחות ב-15%, והורידה את מספר "נקודות המגע", כמות הפעמים שכל חבילה מטופלת, ב-12%. החברה גם ראתה שיפורים בטכנולוגיית למידת המכונה שלה, המאפשרת לה לתכנן טוב יותר היכן וכמה מלאי מונח במחסנים, מה שמזרז את זמני האספקה. על פני 60 אזורי המטרו המובילים בארה"ב, אמזון אומרת שיותר ממחצית מהזמנות הפריים הגיעו באותו יום או למחרת.

המשלוח המהיר יותר דחף את הקונים לרכוש יותר פריטים מאמזון ממה שהם עשויים לקנות בדרך כלל מהחנות המקומית שלהם בפינת הרחוב, או מחנויות גדולות כמו Best Buy. "ראינו בעקביות שכאשר אנו מציעים זמני אספקה יותר, אנו למעשה נכללים במערך השיקולים שלקוחות חושבים עליהם כשהם חושבים על הרכישות שלהם", אמר מדן. "מה שאנחנו רואים זה מעורבות גדולה יותר ולכן גם יותר רכישות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אזור קטן מארה״ב פי מיליון והחבילה יושבת 3 שבועות ל 01/08/2023 06:55
    הגב לתגובה זו
    אזור קטן מארה״ב פי מיליון והחבילה יושבת 3 שבועות לפחות במתקן ההפצה של דואר ישראל במודיעין
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.