סולאראדג צבי לנדו
צילום: NASDAQ, סולאראדג

סולאראדג' נפלה 6% בגלל היחלשות ביקושים של חברה בתחום. הלילה תדווח אנפייז - האנליסטים נותנים אפסייד של יותר מ-40%

חברת סאןפאוור (שאינה מתחרה ישירה של סולאראדג') הורידה תחזיות בגלל היחלשות בביקוש ומנגד מדברת על שיפור ברבעון השלישי; סולאראדג' תדווח בשבוע הבא אבל תושפע מהדוחות הלילה של אנפייז, המתחרה הגדולה שלה; עם זאת - סולאראדג' לא יקרה: מכפיל רווח עתידי של 19
נתנאל אריאל |

מניית סולאראדג' סולאראדג', חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית, נפלה הלילה בוול סטריט ב-6% בעקבות הורדת תחזיות של אחת החברות הפועלות בתחום, סאןפאוורSUNPOWER CORPORATION COMMON STOCK בעקבות היחלשות בביקושים. המשקיעים חששו שמדובר בפגיעה לרוחב הסקטור והורידו את סולאראדג' וגם את אנפייז ENPHASE ENERGY , המתחרה הגדולה של סולאראדג'. צריך לומר - סאןפאוור היא לא מתחרה ישירה של סולאראדג', אבל החשש מההאטה בביקושים משפיט.

מניית סאןפוואר נפלה אתמול ב-16% אחרי שהוציאה תוצאות מקדמיות עם צפי להפסד נקי שנתי של 70 עד 90 מיליון דולר, הרבה מעבר לצפי הקודם שלה להפסד של 1 עד 31 מיליון דולר. היא גם מעריכה Ebitda שנתית מתאומת (רווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) בטווח של 55 עד 75 מיליון דולר, נפילה של יותר מ-50% לעומת התחזית הקודמת שלה ל-125 עד 155 מיליון דולר, שנתנה בחודש מאי, בדוחות הרבעון הקודם.

הורדת התחזיות נובעת מחששות לצמיחה נמוכה יותר - החברה מעריכה שיתווספו לה 70 עד 90 אלף לקוחות למגורים בשנת 2023, ירידה לעומת 90 עד 110 אלף. ה-Ebitda המתואם בתחום צפוי לעמוד על 1,450 עד 1,650 דולר, לעומת תחזית קודמת של 2,450 עד 2,900 דולר.

ברבעון הנוכחי סאןפאוור מעריכה שהיא תרשום הפסד נקי של 30 מיליון דולר וכי ההכנסות עלו ב-11% ביחס לרבעון הקודם ל-464 מיליון דולר ברבעון, מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-492.1 מיליון דולר.

לדברי החברה, "הביקוש ברבעון השני נחלש יותר מהצפוי בדרום-מזרח ובדרום-מערב, שם אי-הוודאות המאקרו-כלכלית והריבית הגבוהה הובילה להאטה ביצירת לידים וההזמנות שלנו", אמר המנכ"ל פיטר פאריסי. לדבריו, החברה תצמצם את עלויות העבודה ותנקוט "צעדים נוספים כדי לשפר את היעילות התפעולית". מנגד הוא טען שיש שיפור במכירות בחודשים יוני ויולי.

סאן פאוור תדווח על התוצאות שלה ב-1 באוגוסט. באותו יום תדווח גם סולאראדג'. האנליסטים מעריכים שסולאראדג' תדווח ברבעון השני על רווח של 2.5 דולר למניה על הכנסות של 990.35 מיליון דולר. ברבעון הבא הצפי הוא לרווח של 2.63 דולר למניה על הכנסות של 1.04 מיליארד דולר. בשנה כולה האנליסטים מעריכים שסולאראדג' תרוויח 10.95 דולר למניה על הכנסות של 4.12 מיליארד דולר. מכפיל הרווח העתידי של סולאראדג' כעת הוא 19. לא גבוה לחברה בצמיחה. מתוך 33 אנליסטים שסוקרים את סולאראדג' 25 ממליצים על קניית המניה ועוד 7 בעמדת 'החזק'. אין אנליסטים שממליצים על מכירה. מחיר היעד הממוצע שלהם למניה הוא 355.5 דולר, אפסייד של 46% לעומת 244.3 כעת בשוק.

במהלך 12 החודשים האחרונים מניות הסקטור סובלות מירידה חדה. סאןפאוור נפלה ב-45%, אנפייז ב-40%. סולאראדג' ירדה קצת פחות -32%.

סולאראדג' שכבר הייתה לא מזמן 'הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט היא כעת השלישית עם שווי שוק של 13.76 מיליארד דולר, ומקדימות אותה צ'ק פוינט (15.95 מיליארד) ונייס (14.13 מיליארד). וכמובן מובילאיי אם כי היא כבר 'סמי ישראלית' אחרי שנרכשה ע"י אינטל והונפקה מחדש. זו מסתכלת על כולם מלמעלה עם שווי שוק של 32.6 מיליארד דולר - הכפלה מאז ההנפקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.