וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-2%; טסלה נפלה ב-9.7%, מובילאיי עם 5.5%

הביטקוין ירד ב-1% ונסחר מתחת לרמת ה-30 אלף דולר; נטפליקס ירדה ב-8.4%, TSM איבדה 5%
מחירי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת ותובנות נוספות משיחת המשקיעים עם אלון מאסק - הדוחות של טסלה  TESLA INC והשיחה עם אלון מאסק מלמדים - הרווח התפעולי (שהוא הפרמטר החשוב ביותר) בירידה; האם שווי של טריליון דולר לטסלה מוצדק? קשה להאמין, המניה צריכה לרדת אחרי דוחות כאלה  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 0.31%
  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

מניות דיבידנד - זמן טוב להשקיע בהן? איך מניות דיבידנד עוזרות להתמודד עם התנודתיות בשווקים, מדוע הן קצת איבדו מזוהרן והאם יש פוטנציאל? (לכתבה המלאה) "כלכלת ארה"ב תעבור את המיתון הצפוי, אבל יש ויכוח לגבי הצמיחה". סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר: "האפשרות של נחיתה רכה, עם ירידה באינפלציה אך ללא מיתון, קורמת עור וגידים ועשויה להתממש" הריבית בסין נותרה ללא שינוי על 3.55%: "פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת". רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, על ההחלטה לא לשנות גם את ריבית היעד ל-5 שנים (4.2%): "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על חשש מהאטה כלכלית של ממש". הבנק המרכזי של טורקיה שוב העלה את הריבית אבל פחות מהצפי בשוק. הבנק העלה את הריבית 'רק' ב-2.5% ל-17.5% (הכלכלנים ציפו להעלאה של 5%) בניסיון להמשיך ולהילחם באינפלציה. בינתיים האינפלציה במדינה מתמנת לאזור ה-40% כאשר המטבע המקומי איבד מערכו עשרות אחוזים בשנה האחרונה.  

מניות במרכז

האם IBM תהיה השם החם הבא בבינה מלאכותית? - האנליסטים מעריכים כי Watson X הוא המוצר המבטיח ביותר של החברה מזה שנים. החברה לא מעוניינת לפתח צ'טבוט משלה ומתמקדת בפיתוח כלים מבוססי בינה מלאכותית לארגונים (לכתבה המלאה) SAP ירדה ב-6% לאחר פספוס בדוחות - למרות הפספוס בדוחות מנכ"ל החברה הכריז על הרבעון כרבעון חזק והדגיש את כוונת החברה להעמיק את השקעתה בבינה מלאכותית (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC צריכה את השבבים של אנבידיה NVIDIA COR - אבל זה לא ממש מעניין את המשקיעים - יצרנית הרכבים החשמליים אכזבה בדוחות למרות שעקפה את הצפי לרווח והכנסות, אנבידיה צפויה לדווח עוד כחודש וציפיות המשקיעים גבוהות (לכתבה המלאה) חנויות פטקו PETCO HEALTH AND WELLNESS COMPANY INC יחלו לפעול מתוך כ-300 סניפים של לואו'ס  - לאחר תקופת ניסיון, הרשתות החליטו להרחיב את שיתוף הפעולה (לכתבה המלאה) אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES מכה את התחזיות אך המניה עדיין יורדת - מדוע? המשקיעים ציפו ליותר מהחברה, לאחר שהמתחרות פירסמו תוצאות טובות במיוחד ותעשיית התעופה כולה נהנית בתקופה האחרונה מהתאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה (לכתבה המלאה) מחירי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת ותובנות נוספות משיחת המשקיעים עם אלון מאסק. הדוחות של טסלה והשיחה עם אלון מאסק מלמדים - הרווח התפעולי (שהוא הפרמטר החשוב ביותר) בירידה; האם שווי של טריליון דולר לטסלה מוצדק? קשה להאמין, המניה צריכה לרדת אחרי דוחות כאלה  TESLA INC נטפליקס מפספסת בהכנסות - המניה ירדה החברה רושמת רווח למניה של 3.29 דולר על הכנסות של 8.19 מיליארד דולר. צפי האנליסטים עמד על רווח למניה של 2.85 דולר על הכנסות של 8.3 מיליארד דולר  NETFLIX טייוואן סמיקונדקטור עם ירידה ראשונה ברווח מזה 4 שנים - ה-AI עדיין לא מפצה. המובילה העולמית בשוק השבבים עמדה בתחזיות האנליסטים ומדווחת על גידול בהכנסות, אך עם שחיקה ברווחים; בינתיים הגידול בשוק הבינה המלאכותית עדיין לא מפצה על הירידה בביקוש לסמארטפונים ומחשבים ניידים; לאן זה הולך?  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO ג'ונסון אנד ג'ונסון עוקפת את תחזיות האנליסטים - אבל לא עולה. החברה העלתה מעט את התחזיות ודיווחה על הכנסות של 25.5 מיליארד דולר ברבעון השני, מעל קונצנזוס האנליסטים ל-24.6 מיליארד דולר. הרווח המתואם היה גם הוא טוב מהצפי ועמד על 2.8 דולר למניה, מעל הצפי ל-2.62 דולר. אבל מה יקרה בהמשך?  JOHNSON & JOHNSON יונייטד - איירליינס  UNITED AIRLINES עלתה אחרי רווחי שיא וגם אמרה שהיא צופה שברבעון השלישי יהיה "ביקוש חזק" לטיסות. המתחרה אמריקן איירליינס  AMERICAN AIRLINES למרות תוצאות מעל צפי האנליסטים והעלאת תחזיות. מניית חברת הקזינו לאס וגאס סנדס  LAS VEGAS SANDS CORP ירדה למרות שעקפה את צפי האנליסטים ורשמה רווח מתואם של 46 סנט למניה על הכנסות של 2.54 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-46 סנט למניה והכנסות של 2.39 מיליארד דולר. מניית בלאקסטון  BLACKSTONE GROUP LP ירדה אחרי שפספסה בהכנסות, החברה הרוויחה 92 סנט למניה על הכנסות של 2.35 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו לרווח למניה של 92 סנט והכנסות של 2.43 מיליארד דולר.  

ישראליות בוול סטריט

מובילאיי מובילאיי נפלה ב-5.5% בעקבות דיווחים כי טסלה במגעים להסכם שימוש במערכת האוטונומית שלה  איי.סי.אל זינקה בימים האחרונים - איך זה קשור לפוטין והאם זה ימשך? על מחירי הסחורות, ההפצצות על נמלי אוקראינה, החום בארה"ב וההשפעה שלהם על מניות הכימיקלים והדשנים  איי.סי.אל (US) אודיטי ירדה קלות בטרום אחרי שאתמול זינקה ב-36% ביום המסחר הראשון שלה - איל מקיאג' השלימה הנפקה לפי 2 מיליארד דולר, הולצמן מכר מניות ב-200 מיליון - מחיר ההנפקה נסגר על 35 דולר למניה, מעל המחיר של 27-30 דולר וגם מעל המחיר השני שנאמד בטווח של 32-34 דולר. החברה מכרה מניות בסכום של יותר מ-420 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עד ראשון יהפוך לחיובי (ל"ת)
    ארביטראז 21/07/2023 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך כתבתם, שקר החן והבל... (ל"ת)
    מבין2 21/07/2023 00:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.