הריבית בסין נותרה ללא שינוי על 3.55%: "פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת"
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, על ההחלטה לא לשנות גם את ריבית היעד ל-5 שנים (4.2%): "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על חשש מהאטה כלכלית של ממש"
הבנק המרכזי של סין הודיע הבוקר (חמישי) על הותרת הריבית ללא שינוי, ברמה של 3.55%. בנוסף, ריבית היעד ל-5 שנים נותרה על כנה, בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים, ותעמוד על 4.2%. כזכור, בפעם הקודמת הורדה הריבית בעשירית האחוז.
"הנתונים האחרונים מסין מצביעים על פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות. "זו אכזבה גדולה משום שרבים בעולם (ובסין עצמה) קיוו ואף היו די משוכנעים שהמעבר החד ממדיניות של אפס סובלנות כלפי הקורונה לפתיחה מלאה של כל הסגרים והגבולות – תקפיץ את כלכלת הענק ותקרב אותה ליעד הצמיחה שלה לשנת 2023, כ-5%".
מנחם מציין כי ברבע הראשון צמח התוצר של סין ב-4.5% בהשוואה לאשתקד ורבים חשבו כי תוצאה נמוכה זו נובעת מהמחיר שהמדינה שלמה עקב המעבר החד לפעילות מלאה לפני שהקורונה בשטחה הודברה לחלוטין. "הם סברו כי לאחר תקופת התאמה הרבע השני יציג תוצאות טובות יותר, אך למרות שקצב הצמיחה עלה ל-6.3%, הציפיות היו לצמיחה גבוהה יותר של 7.3% והשווקים התאכזבו", הוא מסביר. "במבט קדימה, הדברים לא נראים טוב יותר. מדדים כמו ביטחון העסקים, מדדי מנהלי הרכש לחברות התעשייה, ייצור התעשייה, ההזמנות החדשות ועוד נעים בין גידול קל להתכווצות ואינם מנבאים שיפור נוסף של הצמיחה במחצית השנייה של השנה".
האינפלציה בסין ירדה במהירות ועומדת כעת על אפס. "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על פחות יכולת תמחור של החברות ועל חשש מהאטה כלכלית של ממש. עם זאת מרחב התמרון של הורדת הריבית גדול יותר", הוא ממשיך. "ביצועיה של סין חשובים ומשפיעים על גושי מטבע ושווקים רבים. כך, לו התאוששה מהר וחזק יותר, היו נהנות מכך מדינות גוש האירו, לדוגמא, שכן סין היא שותפת הסחר הגדולה שלהן. לא זו בלבד, סין עוברת בשנים האחרונות מכלכלת היצע לכלכלת שוק אורבנית ולכן הביקושים לייבוא של משקי הבית שלה משחקים תפקיד גדל והולך בסחר החוץ העולמי".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין משפיעה על שורה של שוקי סחורות ובעקיפין גם על קצב האינפלציה העולמי. מנחם סבור כי "אחת הסיבות לכך שהאינפלציה בעולם יורדת היא בשל השפעת חסר של סין על מחירי הסחורות. זו גם הסיבה שהאינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה (אינפלציית הליבה) יורדת פחות. ומה הלאה? השווקים בעמדת המתנה. שלטונות סין ידועים היטב ככאלו שיכולים להתערב בעוצמה ובמהירות בפעילות הכלכלית ובשוקי ניירות הערך – כדי לאושש את הפעילות במישרין ולשפר את הסנטימנט. הקרנות הממשלתיות שלה עשו בעבר את העבודה. סין גם צריכה לחזק את פעילותה הכלכלית על רקע סכסוך סחר החוץ ההולך ומחריף עם ארצות הברית וחלק מבנות בריתה. סכסוך זה גולש לתחומי השבבים והידע המתקדם".
על כך שהאבטלה בסין גדלה, בפרט בקרב זוגות צעירים, אמר: "שוק הנדל"ן והדיור נמצא בקשיים גדולים. והאתגר העיקרי – עידוד הצריכה הפרטית. מדד הביטחון הצרכני רשם ירידה חדה בשנה שעברה, שנבלמה, בינתיים, אך לא שבה לרמות של 2021 ו-2020. לצורך כך ממתינים כולם להתכנסות הפוליטביורו של סין בסוף החודש בהנחה שסין תדע שוב להכריז על צעדים רחבים ומקיפים להמרצת הצריכה הפרטית והביקוש לאשראי של משקי הבית.
"צריך לזכור כי סין היא מדינות מחוזות ומושלים מטעם המפלגה השלטת והללו זקוקים ל'שקט תעשייתי' כדי לתפקד. אחת הדרכים שמדינת הענק יכולה לעשות זאת היא באמצעות השקעת כספים רבים בתשתיות. זו אמנם תהייה משימה מאתגרת מאוד נוכח יחסי הגירעון והחוב הגבוהים לתוצר של סין (כ-7.4% וכ-77%, בהתאמה), אך עדיין יש לה את היכולת (והצורך הדחוף) לעשות כן. מדובר הן בתשתיות פיזיות כגון מים ותחבורה והן בהמשך פיתוח תעשיות היי-טק, הידע והמידע. סין רוצה מאוד להשיג מובילות בתחומים אלו והערך המוסף שלהם מבחינתה גבוה.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"כמו כן יש לה יכולת גדולה לתעל את הבנקים במדינה לטובת הקלות במתן האשראי ועוד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
