סין
צילום: Sabel Blanco

הריבית בסין נותרה ללא שינוי על 3.55%: "פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, על ההחלטה לא לשנות גם את ריבית היעד ל-5 שנים (4.2%): "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על חשש מהאטה כלכלית של ממש"

איציק יצחקי |

הבנק המרכזי של סין הודיע הבוקר (חמישי) על הותרת הריבית ללא שינוי, ברמה של 3.55%. בנוסף, ריבית היעד ל-5 שנים נותרה על כנה, בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים, ותעמוד על 4.2%. כזכור, בפעם הקודמת הורדה הריבית בעשירית האחוז.

"הנתונים האחרונים מסין מצביעים על פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות. "זו אכזבה גדולה משום שרבים בעולם (ובסין עצמה) קיוו ואף היו די משוכנעים שהמעבר החד ממדיניות של אפס סובלנות כלפי הקורונה לפתיחה מלאה של כל הסגרים והגבולות – תקפיץ את כלכלת הענק ותקרב אותה ליעד הצמיחה שלה לשנת 2023, כ-5%".

מנחם מציין כי ברבע הראשון צמח התוצר של סין ב-4.5% בהשוואה לאשתקד ורבים חשבו כי תוצאה נמוכה זו נובעת מהמחיר שהמדינה שלמה עקב המעבר החד לפעילות מלאה לפני שהקורונה בשטחה הודברה לחלוטין. "הם סברו כי לאחר תקופת התאמה הרבע השני יציג תוצאות טובות יותר, אך למרות שקצב הצמיחה עלה ל-6.3%, הציפיות היו לצמיחה גבוהה יותר של 7.3% והשווקים התאכזבו", הוא מסביר. "במבט קדימה, הדברים לא נראים טוב יותר. מדדים כמו ביטחון העסקים, מדדי מנהלי הרכש לחברות התעשייה, ייצור התעשייה, ההזמנות החדשות ועוד נעים בין גידול קל להתכווצות ואינם מנבאים שיפור נוסף של הצמיחה במחצית השנייה של השנה".

האינפלציה בסין ירדה במהירות ועומדת כעת על אפס. "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על פחות יכולת תמחור של החברות ועל חשש מהאטה כלכלית של ממש. עם זאת מרחב התמרון של הורדת הריבית גדול יותר", הוא ממשיך. "ביצועיה של סין חשובים ומשפיעים על גושי מטבע ושווקים רבים. כך, לו התאוששה מהר וחזק יותר, היו נהנות מכך מדינות גוש האירו, לדוגמא, שכן סין היא שותפת הסחר הגדולה שלהן. לא זו בלבד, סין עוברת בשנים האחרונות מכלכלת היצע לכלכלת שוק אורבנית ולכן הביקושים לייבוא של משקי הבית שלה משחקים תפקיד גדל והולך בסחר החוץ העולמי".

סין משפיעה על שורה של שוקי סחורות ובעקיפין גם על קצב האינפלציה העולמי. מנחם סבור כי "אחת הסיבות לכך שהאינפלציה בעולם יורדת היא בשל השפעת חסר של סין על מחירי הסחורות. זו גם הסיבה שהאינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה (אינפלציית הליבה) יורדת פחות. ומה הלאה? השווקים בעמדת המתנה. שלטונות סין ידועים היטב ככאלו שיכולים להתערב בעוצמה ובמהירות בפעילות הכלכלית ובשוקי ניירות הערך – כדי לאושש את הפעילות במישרין ולשפר את הסנטימנט. הקרנות הממשלתיות שלה עשו בעבר את העבודה. סין גם צריכה לחזק את פעילותה הכלכלית על רקע סכסוך סחר החוץ ההולך ומחריף עם ארצות הברית וחלק מבנות בריתה. סכסוך זה גולש לתחומי השבבים והידע המתקדם".

על כך שהאבטלה בסין גדלה, בפרט בקרב זוגות צעירים, אמר: "שוק הנדל"ן והדיור נמצא בקשיים גדולים. והאתגר העיקרי – עידוד הצריכה הפרטית. מדד הביטחון הצרכני רשם ירידה חדה בשנה שעברה, שנבלמה, בינתיים, אך לא שבה לרמות של 2021 ו-2020. לצורך כך ממתינים כולם להתכנסות הפוליטביורו של סין בסוף החודש בהנחה שסין תדע שוב להכריז על צעדים רחבים ומקיפים להמרצת הצריכה הפרטית והביקוש לאשראי של משקי הבית.

"צריך לזכור כי סין היא מדינות מחוזות ומושלים מטעם המפלגה השלטת והללו זקוקים ל'שקט תעשייתי' כדי לתפקד. אחת הדרכים שמדינת הענק יכולה לעשות זאת היא באמצעות השקעת כספים רבים בתשתיות. זו אמנם תהייה משימה מאתגרת מאוד נוכח יחסי הגירעון והחוב הגבוהים לתוצר של סין (כ-7.4% וכ-77%, בהתאמה), אך עדיין יש לה את היכולת (והצורך הדחוף) לעשות כן. מדובר הן בתשתיות פיזיות כגון מים ותחבורה והן בהמשך פיתוח תעשיות היי-טק, הידע והמידע. סין רוצה מאוד להשיג מובילות בתחומים אלו והערך המוסף שלהם מבחינתה גבוה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"כמו כן יש לה יכולת גדולה לתעל את הבנקים במדינה לטובת הקלות במתן האשראי ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.