אפל
צילום: unsplash

אפל GPT בדרך - החברה מפתחת כלי AI משלה כדי לא לפספס את הרכבת

ענקית הטכנולוגיה החלה לפתח את התשתית לפיתוחים עתידיים בנוסף לצ'אטבוט משלה. הצפי בשוק הוא שאפל שואפת להכריז על מוצרים חדשים כבר בשנה הבאה
אדיר בן עמי |

על פי דיווחים בבלומברג, אפל APPLE עובדת בשקט על כלים מבוססי בינה מלאכותית משלה במטרה להתחרות ב-OpenAI, גוגל ואחרות, כשעדיין לא ידוע מתי הטכנולוגיה תשוחרר לציבור. אפל דיווחה עד כה על שורה של עדכונים קטנים בלבד בתחום הבינה המלאכותית, בכך בידלה עצמה החברה במידה רבה מיתר ענקיות הטכנולוגיה.

יצרנית האייפון מפתחת פלטפורמה משלה לפיתוח מודלי שפה גדולים שיהיו הלב של תוכנות בינה מלאכותית העתידיות בשם Ajax, בנוסף לצ'אטבוט משלה שמכונה על ידי המהנדסים בחברה אפל GPT וכרגע הוא מיועד לשימוש פנימי בלבד. לפי מקורות שביקשו להישאר אנונימיים, במהלך החודשים האחרונים אפל מיקדה מאמצים גדולים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, כשבחברה ניסו לעבוד על פתרונות לחשש הגובר מההשפעה על הפרטיות שתהיה לטכנולוגיית ה-AI שמתקדמת מיום ליום.  

אפל די נשארה מאחור בשנה האחרונה, כשב-OpenAI השיקו את ChatGPT, בגוגל הציגו את Bard ובמיקרוסופט השיקו מוצרים רבים שמתבססים על הפיתוחים של OpenAI והתחילו כבר לגבות עליהם כסף. החברה אומנם דאגה להכניס תכונות של בינה מלאכותית למוצריה במשך שנים, אך כעת היא נמצאת בשוק תחרותי הרבה יותר עם בינה מלאכותית גנרטיבית שיכולה לייצר תוכן מטקסט, תמונות וסרטונים. הטכנולוגיות הללו גרמו לחברות רבות לפתח במהירות כלים שיכולים לעזור להם לתפוס נתח שוק ולבסס את עצמם בתעשייה הגדלה. 

לפי הדיווחים, באפל גובר החשש שמא היא תפספס את הרכבת ותחמיץ שינוי שעלול להיות מכריע באופן בו מכשירים פועלים. ה-AI הגנרטיבי צפוי לשנות את האופן בו אנחנו מתקשרים עם טלפונים, מחשבים ועוד ובאפל שהמכשירים שלה הכניסו לה כמעט 320 מיליארד דולר בשנה האחרונה, עלולים להישאר מאחור אם לא תפעל כדי לעמוד בקצב. 

מוצר הבינה מלאכותית העיקרי של אפל הוא העוזרת הקולית סירי, שדי קפאה בשנים האחרונות כשהחברה לא ממש דאגה לפתח אותה והעדכון הכי גדול בה היה המעבר מ"-"היי סירי" ל-"סירי". בחברה כן דאגו להוסיף יכולות בינה מלאכותית לאייפון כמו יכולות חדשות לעריכת תמונות ולחיפוש, בנוסף לתיקון אוטומטי חכם יותר. טים קוק היה זהיר מאוד בכל מה שקשור לשיגעון הבינה המלאכותית ואמר כי "למרות שלטכנולוגיה יש פוטנציאל רב, עדיין קיימות בעיות שצריך לפתור" והוסיף כי ענקית הטכנולוגיה כן תוסיף יכולות נוספות למוצריה אך בצורה מאוד זהירה ומתחשבת. הצפי בשוק הוא שאפל תנסה להכריז על כלים חדשים כבר בשנה הבאה.

על פניו נדמה שאפל פעלה בהתאם לאסטרטגיה שהפכה אותה לחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בארצות הברית. כחברה שמתמקדת במוצרים, היא בחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית תסייע לה לשפר את מוצריה, במקום לנסות לעמוד בחזית הפיתוחים בתחום. זאת בניגוד למיקרוסופט וגוגל שהבינה המלאכותית מאיימת במידה מסוימת על חלק מהמרכיבים היסודיים של תחומי פעילותן. המטרה העליונה של אפל היא למכור מוצרים ולא שירותים, ולכן על פניו כל מה שעליה לעשות הוא לעשות הכל כדי למכור כמה שיותר מוצרים.

האסטרטגיה השמרנית של החברה, קשורה גם לתדמית שהיא מנסה לפתח בעשורים האחרונים. עבור החברה שמשתדלת לייצר מצג של שלמות ולהימנע מטעויות, לפחות כלפי חוץ, ביקורות כמו אלו שהושמעו על מנועי החיפוש של גוגל ומיקרוסופט הם לא פחות מאסון. לעומת זאת, גוגל הוכיחה בעבר שהיא יודעת לספוג ביקורת במקרים של השקה של מוצרים שנתפסו כגולמיים אך הפכו ברבות השנים למוצרים "שלמים", דוגמת מנוע התרגום שלה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בשוק הועלו חששות רבות בנוגע להחלטתה של אפל להתמקד בתחום המציאות המעורבת על חשבון הבינה המלאכותית ויתכן שההודעה האחרונה מבשרת שבאפל הבינו שהם כנראה זזים לאט מדי. בכל אופן, כנראה שרק בשנה הבאה אם היא באמת תשיק אז את המוצרים החדשים, נגלה אם היא הצליחה להשיג את הקצב של שאר החברות או שנשארה מאחור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.