כנסת מליאת הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חיסכון של 1.8 מיליארד שקל בשנה; אושר בטרומית: חברות מזון המעסיקות מעל 500 עובדים יחויבו לתרום מזון עודף

היקף המזון האבוד בישראל עומד על 2.5 מיליון טון בשנה ומוערך בשווי של 19.1 מיליארד שקל ובעמותות מקווים שאפשר להציל חצי ממנו. לדבריהן, בהסעדה המוסדית, כ-130 אלף טון מזון מבושל נזרק - אבל יש גם בעיה בהצעת החוק: תביעות שעלולות להגיע לחברות
נחמן שפירא | (3)

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון - חובת תרומת מזון עודף),  של חבר הכנסת ינון אזולאי, אליה הוצמדה הצעה של חברת הכנסת יסמין פרידמן. 47 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת.

 

היקף המזון האבוד בישראל עומד על 2.5 מיליון טון בשנה ומוערך בשווי של 19.1 מיליארד שקל. מחצית ממנו ניתן להצלה, כך מעריכים בעמותת לקט ישראל והמשרד להגנת הסביבה שמציניים כי בהסעדה המוסדית כ-130 אלף טון מזון מבושל נזרק בשווי כולל של 1.8 מיליארד שקל, נוסף לעלות הסביבתית של כ-130 מיליון שקל.

בהצעת החוק נכתב כי מוצע לקבוע כי חברה שתחום עיסוקה העיקרי הוא מזון או חברה המנהלת מערך שירותי הסעדה לעובדיה, ומעסיקה מעל ל-500 עובדים, תתקשר עם ארגון להצלת מזון עודף לצורך איסוף המזון הנותר, אלא אם ארגון להצלת מזון הצהיר כי כמות המזון הנותר אינה מאפשרת הפעלת מערך לאיסופו.

אבל יש בעיה עם הצעת החוק הזו - בעבר ארגונים כמו צה"ל ואולמות אירועים ואחרים היו תורמים את האוכל המיותר שלהם לנזקקים. אבל זה נפסק לפני כמה שנים בעקבות תביעות שהוגשו נגד הארגונים הללו. כלומר, הארגונים שהיו הכי בסדר נאלצו להתגונן מתביעות על אוכל מקולקל ועוד. הארגונים ביקשו הגנה וחסינות מתביעות, אבל חברי הכנסת טובים בלחוקק את עצמם בלי לשים לב לבעיות. נותר רק לקוות שלפני אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית הוא יתוקן.

 

בכל מקרה, בנימוקים להצעת החוק נכתב בנוסף כי חברות ממשלתיות רבות שוכרות חברות הסעדה, אשר מספקות ארוחות צהריים לעובדיהן. מטבעם של חדרי אוכל, לא ידוע כמה עובדים יסעדו בהם ובאיזה מן ההיצע והמגוון יבחרו, ולכן נותרים עודפים רבים בסיום כל ארוחה. זאת בנוסף לחברות שעיקר עיסוקם הוא במזון שגם אצלן יתכן שיישארו עודפי מזון מהייצור.

 

לדברי חברי הכנסת, החברות הממשלתיות הן אלו שצריכות להוביל את דגל הקיימות, הנתינה וההתנדבות ולהוות דוגמה לכלל המשק, הן בשל היותן חברות מהגדולות במשק, אשר מחזיקות בתשתיות חיוניות של מדינת ישראל ונהנות ממשאבי טבע ומשאבים ציבוריים אחרים בפעילותן, והן בשל היותן בעלות השפעה סביבתית, כלכלית וחברתית גדולה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מה עם חברות ההייטק !!! (ל"ת)
    בילבי 22/07/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נילס 20/07/2023 08:38
    הגב לתגובה זו
    הורסת את הכלכלה, פולשת לחופש הפרט בתור ימני חירותן אמיתי(לא חיקוי עלוב) ומישהו שלא עושה דרכון זר עקרונית אני מרגיש, שהולכים ומהדקים עלי את טבעת החנק
  • המגיב 20/07/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    במקום שהאוכל שנותר בסוף הארוחות ייאסף לתוך פח האשפה (כלומר - ייתרם למאכל חתולים, עכברים, או מזיקים כלשהם), האוכל יאסף לקופסאות, ואת הקופסאות האלו ימסרו לנציג של עמותה, או גוף אחר כלשהו, שעוסק באיסוף והצלת מזון, והעברתו לנזקקים. איפה הבעייה פה ?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.