att
צילום: טוויטר
ניתוח

האם הדיבידנדים של AT&T ו-Verizon בטוחים? המתמטיקה חושפת תמונה מעניינת

האם הירידות החדות של  מניות שתי הענקיות היו מוגזמות ביחס לסיכון האמיתי, והאם הן מהוות הזדמנות פוטנציאלית מעניינת עבור משקיעים ארוכי טווח המעוניינים בהכנסה קבועה יציבה
עדן ספיר | (2)

ענקיות התקשורת AT&T AT&T INC ו-Verizon  VERIZON ספגו זעזוע קשה בשבועיים האחרונים, לאחר שוול סטריט ז'ורנל פרסם תחקיר מקיף ומטלטל שחשף כי כבלי הנחושת הוותיקים של החברות עטופים בעופרת - מה שעלול לגרום לנזק בריאותי חמור ולחייב אותן בהוצאות עתק אסטרונומיות להחלפה וטיהור של אלפי קילומטרים של כבלים תת-קרקעיים.

החשיפה עוררה סערה גדולה. מניית AT&T צנחה בכ-13% מאז הפרסום ומניית Verizon בכ-10% - שווי ירידה מצטבר של עשרות מיליארדי דולרים, וקרנות פנסיה גדולות שהחזיקו במניות מיהרו להיפטר מהן.

אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מראה שייתכן שהירידות החדות במחירי המניות היו מוגזמות ביחס לסיכון האמיתי. שתי החברות עדיין מפיקות תזרים מזומנים חזק מאוד בשביל להמשיך ולשלם את הדיבידנדים הנדיבים שלהן, ולכן הן עדיין מהוות הזדמנות מעניינת עבור משקיעים ארוכי טווח שמעוניינים בהכנסה קבועה ויציבה.

הבעיה המרכזית היא שאין כיום נתונים ברורים ומדויקים על היקף הכבלים המסוכנים ועלות החלפתם. התעשייה עברה לכבלים ללא עופרת לפני עשרות שנים, ולא ידוע בדיוק היכן הם נמצאים, כמה קילומטרים יש מהם ומי אחראי עליהם.

חוסר המידע הזה יוצר אי ודאות קיצונית אצל המשקיעים. "האם זו בעיה רצינית? התשובה הלא מספקת אבל הכנה היא שפשוט אין לנו דרך לדעת", אמר האנליסט הבכיר קרייג מופט ממופטנתנסון בתגובה לחשיפה.

למרות זאת, מומחים מובילים ניסו להעריך את הנזק הפוטנציאלי על בסיס מידע חלקי והנחות זהירות. ג'ונתן צ'פלין מחברת ניו סטריט ריסרץ, העריך את הנזק הכולל ב-60 מיליארד דולר, כאשר 35 מיליארד מזה צפויים ליפול על כתפי ענקית התקשורת AT&T.

המשמעות היא  ש-AT&T תצטרך אולי לגייס חוב נוסף של 35 מיליארד דולר כדי לממן את החלפת הכבלים, מה שינפח את החוב הכבד שלה מ-160 מיליארד ל-195 מיליארד דולר. מדובר בעלייה משמעותית ברמת המינוף של החברה שיכולה להדאיג לא מעט משקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנגד, יש לזכור של-AT&T יש תזרים מזומנים חופשי חזק מאוד, המוערך בכ-17 מיליארד דולר בממוצע לשנה בשלוש השנים הקרובות. גם אם נניח כי תהיה לחברה עלייה בעלויות המימון כתוצאה מהחוב הגדל, בנוסף לתשלום הדיבידנד השנתי המרשים של 8 מיליארד דולר, תזרים המזומנים החזק של החברה יאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה בקלות יחסית. 

על פי תחשיב זה, תשלומי הדיבידנד השנתיים יבלעו רק כ-53% מתזרים המזומנים החזוי, לעומת יחס של 80% הנחשב כסימן אזהרה לסכנת קיצוץ בדיבידנד. ל-AT&T יש כרית ביטחון מספקת כדי לצלוח את המשבר, גם אם העלויות יהיו מעט גבוהות מההערכות הראשוניות.

תמונה דומה עולה גם מניתוח מצבה של ורייזון. על פי ההערכות, חברת התקשורת השנייה בגודלה בארה"ב תצטרך להוציא רק כ-8 מיליארד דולר על טיפול בבעיית הכבלים, לעומת דיבידנד שנתי קבוע של כ-11 מיליארד דולר מתוך תזרים מזומנים צפוי של כ-19 מיליארד דולר בשנה. גם כאן המספרים מראים שמרווח הביטחון של ורייזון מספיק טוב.

כמובן שהתחזיות האופטימיות הללו מבוססות על הנחות ואומדנים, ולא ניתן להתעלם מקיומם של סיכונים ממשיים. ייתכן מאוד שהנזק בפועל יהיה גבוה בהרבה מההערכות הראשוניות. 

גם התחרות העזה בתחום התקשורת, שכבר לוחצת ממילא על הכנסות ורווחיות של החברות הוותיקות, עלולה להביא לירידה בתזרימי המזומנים בשנים הקרובות. כל אלה גורמים לזהירות וערנות מצד המשקיעים.

אבל מצד שני, AT&T ו-Verizon הן חברות ענק עם היסטוריה ארוכה ויציבה של רווחיות ותזרים מזומנים. שתיהן הצליחו לעמוד בהתחייבויות הדיבידנד שלהן גם בתקופות משבר כלכלי קשות בעבר. 

לדוגמה, ב-18 מתוך 20 השנים האחרונות תזרים המזומנים של AT&T כיסה לחלוטין את תשלומי הדיבידנד הנדיבים שלה, עם שיעור כיסוי ממוצע של כ-50% בלבד - הרחק מתחת לרמת הסיכון. ורייזון מצידה לא קיצצה את הדיבדנדים שלה אפילו בשיאו של המשבר הפיננסי ב-2008.

נתוני העבר מלמדים שלשתי החברות יש יסוד איתן של יציבות פיננסית שיאפשר להן להתגבר גם על המכשול הנוכחי. וככל שהמניות שלהן ממשיכות לצנוח, כך גדל הפוטנציאל שלהן כהזדמנויות השקעה לטווח ארוך עבור משקיעים סולידיים המחפשים הכנסה פאסיבית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 12/10/2023 01:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איל 19/07/2023 22:47
    הגב לתגובה זו
    שהדיבדנד שחילקו לא מפצה על הירידה במחיר הנייר ב 5 שנים האחרונות..אני לא הייתי קופץ לקנות אותן
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.