האם הדיבידנדים של AT&T ו-Verizon בטוחים? המתמטיקה חושפת תמונה מעניינת
ענקיות התקשורת AT&T AT&T INC ו-Verizon VERIZON ספגו זעזוע קשה בשבועיים האחרונים, לאחר שוול סטריט ז'ורנל פרסם תחקיר מקיף ומטלטל שחשף כי כבלי הנחושת הוותיקים של החברות עטופים בעופרת - מה שעלול לגרום לנזק בריאותי חמור ולחייב אותן בהוצאות עתק אסטרונומיות להחלפה וטיהור של אלפי קילומטרים של כבלים תת-קרקעיים.
החשיפה עוררה סערה גדולה. מניית AT&T צנחה בכ-13% מאז הפרסום ומניית Verizon בכ-10% - שווי ירידה מצטבר של עשרות מיליארדי דולרים, וקרנות פנסיה גדולות שהחזיקו במניות מיהרו להיפטר מהן.
אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מראה שייתכן שהירידות החדות במחירי המניות היו מוגזמות ביחס לסיכון האמיתי. שתי החברות עדיין מפיקות תזרים מזומנים חזק מאוד בשביל להמשיך ולשלם את הדיבידנדים הנדיבים שלהן, ולכן הן עדיין מהוות הזדמנות מעניינת עבור משקיעים ארוכי טווח שמעוניינים בהכנסה קבועה ויציבה.
הבעיה המרכזית היא שאין כיום נתונים ברורים ומדויקים על היקף הכבלים המסוכנים ועלות החלפתם. התעשייה עברה לכבלים ללא עופרת לפני עשרות שנים, ולא ידוע בדיוק היכן הם נמצאים, כמה קילומטרים יש מהם ומי אחראי עליהם.
- אקוסטאר מזנקת 77% בזכות עסקה עם AT&T - מה צפוי בהמשך?
- דוחות טובים ל-AT&T; המניה עולה בניגוד למגמה בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוסר המידע הזה יוצר אי ודאות קיצונית אצל המשקיעים. "האם זו בעיה רצינית? התשובה הלא מספקת אבל הכנה היא שפשוט אין לנו דרך לדעת", אמר האנליסט הבכיר קרייג מופט ממופטנתנסון בתגובה לחשיפה.
למרות זאת, מומחים מובילים ניסו להעריך את הנזק הפוטנציאלי על בסיס מידע חלקי והנחות זהירות. ג'ונתן צ'פלין מחברת ניו סטריט ריסרץ, העריך את הנזק הכולל ב-60 מיליארד דולר, כאשר 35 מיליארד מזה צפויים ליפול על כתפי ענקית התקשורת AT&T.
המשמעות היא ש-AT&T תצטרך אולי לגייס חוב נוסף של 35 מיליארד דולר כדי לממן את החלפת הכבלים, מה שינפח את החוב הכבד שלה מ-160 מיליארד ל-195 מיליארד דולר. מדובר בעלייה משמעותית ברמת המינוף של החברה שיכולה להדאיג לא מעט משקיעים.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מנגד, יש לזכור של-AT&T יש תזרים מזומנים חופשי חזק מאוד, המוערך בכ-17 מיליארד דולר בממוצע לשנה בשלוש השנים הקרובות. גם אם נניח כי תהיה לחברה עלייה בעלויות המימון כתוצאה מהחוב הגדל, בנוסף לתשלום הדיבידנד השנתי המרשים של 8 מיליארד דולר, תזרים המזומנים החזק של החברה יאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה בקלות יחסית.
על פי תחשיב זה, תשלומי הדיבידנד השנתיים יבלעו רק כ-53% מתזרים המזומנים החזוי, לעומת יחס של 80% הנחשב כסימן אזהרה לסכנת קיצוץ בדיבידנד. ל-AT&T יש כרית ביטחון מספקת כדי לצלוח את המשבר, גם אם העלויות יהיו מעט גבוהות מההערכות הראשוניות.
תמונה דומה עולה גם מניתוח מצבה של ורייזון. על פי ההערכות, חברת התקשורת השנייה בגודלה בארה"ב תצטרך להוציא רק כ-8 מיליארד דולר על טיפול בבעיית הכבלים, לעומת דיבידנד שנתי קבוע של כ-11 מיליארד דולר מתוך תזרים מזומנים צפוי של כ-19 מיליארד דולר בשנה. גם כאן המספרים מראים שמרווח הביטחון של ורייזון מספיק טוב.
כמובן שהתחזיות האופטימיות הללו מבוססות על הנחות ואומדנים, ולא ניתן להתעלם מקיומם של סיכונים ממשיים. ייתכן מאוד שהנזק בפועל יהיה גבוה בהרבה מההערכות הראשוניות.
גם התחרות העזה בתחום התקשורת, שכבר לוחצת ממילא על הכנסות ורווחיות של החברות הוותיקות, עלולה להביא לירידה בתזרימי המזומנים בשנים הקרובות. כל אלה גורמים לזהירות וערנות מצד המשקיעים.
אבל מצד שני, AT&T ו-Verizon הן חברות ענק עם היסטוריה ארוכה ויציבה של רווחיות ותזרים מזומנים. שתיהן הצליחו לעמוד בהתחייבויות הדיבידנד שלהן גם בתקופות משבר כלכלי קשות בעבר.
לדוגמה, ב-18 מתוך 20 השנים האחרונות תזרים המזומנים של AT&T כיסה לחלוטין את תשלומי הדיבידנד הנדיבים שלה, עם שיעור כיסוי ממוצע של כ-50% בלבד - הרחק מתחת לרמת הסיכון. ורייזון מצידה לא קיצצה את הדיבדנדים שלה אפילו בשיאו של המשבר הפיננסי ב-2008.
נתוני העבר מלמדים שלשתי החברות יש יסוד איתן של יציבות פיננסית שיאפשר להן להתגבר גם על המכשול הנוכחי. וככל שהמניות שלהן ממשיכות לצנוח, כך גדל הפוטנציאל שלהן כהזדמנויות השקעה לטווח ארוך עבור משקיעים סולידיים המחפשים הכנסה פאסיבית.
- 2.מעניין. (ל"ת)הקורא 12/10/2023 01:24הגב לתגובה זו
- 1.איל 19/07/2023 22:47הגב לתגובה זושהדיבדנד שחילקו לא מפצה על הירידה במחיר הנייר ב 5 שנים האחרונות..אני לא הייתי קופץ לקנות אותן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
