שבבים
צילום: טייואן סמיקונקטורס
דוחות

השנה של השבבים: ASML מכה את הצפי ומעלה את תחזיות הצמיחה

יצרנית הציוד לייצור מוליכים למחצה ההולנדית דיווחה על הכנסות של 6.9 מיליארד אירו לצד רווח נקי של 1.9 מיליארד אירו, ברבעון השני של 2023; צופה המשך צמיחה בהכנסות, בעיקר הודות לביקושים מסין חרף הגבלות הייצוא
איתן גרסטנפלד |

יצרנית הציוד לייצור מוליכים למחצה ההולנדית ASML פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני של 2023, בהן  הכתה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה. לצד זאת, בחברה העלו את את תחזית המכירות שלהם לשנה כולה (2023), תוך ציון ביקוש חזק מצד לקוחות סינים.

הכנסות חברת הטכנולוגיה הגדולה באירופה (במונחי שווי שוק), עמדו על 6.9 מיליארד יורו, עלייה של 28% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בזמן שהאנליסטים ציפו להכנסות של 6.74 מיליארד יורו. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על רווח נקי של 1.9 מיליארד יורו, עליה של 35% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומעל לצפי האנליסטים המוקדם לרווח של 1.82 מיליארד יורו.

לצד פרסום התוצאות, העלה פיטר וונינק, מנכ"ל החברה את תחזית הצמיחה במכירות של החברה לשנה כולהל-30%, לעומת 25% בתחזיות הקודמות. זאת, בין היתר בשל המשך הביקוש החזק מצד לקוחות סינים, שיכולים לקנות מהחברה אך ורק ציוד ישן, בשל כללי בקרת היצוא הנוקשים מצד האיחוד האירופי וארה"ב. "הלקוחות שלנו על פני פלחי שוק שונים כרגע זהירים יותר בשל אי הוודאות המאקרו-כלכלית המתמשכת, ולכן מצפים להתאוששות מאוחרת יותר", אמר וונינק בהודעה לתקשורת. "עם זאת, צבר ההזמנות החזק שלנו של כ-38 מיליארד יורו (42.6 מיליארד דולר), מספק לנו בסיס טוב לנווט את החברה באי הוודאות בטווח הקצר".

החברה ההולנדית, מהווה אחד המרכיבים החשובים ביותר בשרשרת הייצור והאספקה של מוליכים למחצה. למעשה, היא שולטת באופן בלעדי בשוק של ייצור מערכות ליתוגרפיה, מכונות אשר משתמשות בלייזרים, עדשות ומראות כדי לסייע ביצירת מעגלים זעירים של שבבים, ומחירם עשוי להגיע ל-200 מיליון דולר ליחידה. כמעט כל יצרניות השבבים רוכשות את המכונות המיוצרות על ידי החברה, מה שהביא אותה להרחיב את הייצור שלהן, מכיוון שהיא לא יכולה לעמוד בקצב הביקוש מצד הלקוחות.

לדברי, וונינק יצרניות השבבים המתקדמים, באמצעות מערכות EUV (אולטרה סגול קיצוניות), מבקשים להאט את קצב רכישת הציוד. הסיבה לכך היא שבעוד חברות כמו TSMC, סמסונג ואינטל מרחיבות את הייצור ברחבי העולם, מפעלי הייצור החדשים שלהן אינם עורכים לקבל מכונות EUV. לעומת זאת, לקוחות שמשתמשים בקו המוצרים DUV (אולטרה סגול עמוק), עבור שבבים קצת יותר ישנים, עדיין זקוקים לכל מכונה אותה הם יכולים להשיג.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.