בנק אוף אמריקה במכפיל רווח של 9 - אין קופצים; צ'ארלס שוואב הכה את תחזית הרווח ומזנק ב-6%
הבנקים הגדולים ידווחו השבוע את תוצאותיהם ברבעון השני. היום פרסמו חמישה - בנק
בנק אוף אמריקה (BAC) פרסם לפני פתיחת המסחר תוצאות טובות. מורגן סטנלי (MS) עם תוצאות פושרות, צ'ארלס שוואב (SCHW) בדוחות אמביוולנטים - ההכנסות ירדו, אבל הבנק הצליח להכות את התחזית בשורה התחתונה.
PNC PNC Financial Services (PNC), הבנק האזורי שהיה חשש כי יתמוטט, פרסם תוצאות חלשות, ובנק ניו יורק מלון (BK) הצליח לעמוד בתחזיות, אבל השוק לא ממש התלהב.
בהמשך השבוע יפרסמו בנקים נוספים, אבל כבר אפשר להגיד שלמרות שתוצאות הבנקים סה"כ סבירות, השוק כבר לא מתלהב. הבנקים נמצאים בשיא הרווחים כשהריבית כעת גבוהה, והציפיות שהריבית תתחיל לרדת החל משנה הבאה, מביאים את המשקיעים להבנה שממש מעבר לפינה יתחילו הרווחים לרדת. מעבר לכך, לבנקים האזוריים יש סיכון גדול במקביל להמשך משיכת הפיקדונות של הציבור והעברת כספים למקומות בטוחים יותר והבנקים הגדולים סובלים ממאזנים שמלאים בנכסים שלא שווים את הסכומים בספרים.
בנק אוף אמריקה - תוצאות טובות, השוק לא מתרגש
הרווח למניה של בנק אוף אמריקה הסתכם ברבעון ב-0.88 דולר ועקף את תחזיות האנליסטים שעמדו על 0.84 דולר. הרווח עלה ל-7.7 מיליארד דולר גבוה מרווח של 6.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות ברבעון השני עלו ב-11% ל-25.2 מיליארד דולר, מעל ציפיות וול סטריט שעמדו על 24.98 מיליארד דולר. המנכ"ל בריאן מויניהן אמר שהבנק סיפק את אחד הרבעונים החזקים בתולדות החברה, עם צמיחה יפה של לקוחות - "אנחנו ממשיכים לראות כלכלה בריאה בארה"ב. כלכלה שאומנם צומחת בקצב איטי יותר, עם שוק עבודה גמיש יותר, אבל כלכלה בריאה".
מוינהן הוסיף כי הבנק מתכוון להשקיע משאבים בהגדלת נתח עסקי בנקאות ההשקעות שנחשבים רווחיים מתחומים אחרים. ביחידה הצרכנות של הבנק, נוספו כ-157,000 חשבונות עו"ש חדשים ברבעון הנוכחי, זה הרבעון ה-18 ברציפות של צמיחה. בנוסף, גם התווספו 1.2 מיליון חשבונות כרטיסי אשראי. מספרים מרשימים ועדיין - מניית בנק אוף אמריקה ירדה ב-20% בארבעה חודשים על רקע החששות ממצב הבנקאות בארה"ב. בנק אוף אמריה שנסחר ב-29.5 דולר למניה, שווי של 234 מיליארד דולר, סוחב הפסדים של 100 מיליארד דולר באגרות החוב שבמאזן. זה הפסד שעדיין לא צף בדוח רווח והפסד (ראו ניתוח של ההפסד בהתבסס על דוחות רבעון ראשון).
אז מצד אחד בפעילות השוטפת יש רווח מרשים והבנק נסחר במכפיל רווח של 9 על שנה הבאה (ו-9 גם על שנת 2024 כאשר הרווח למניה יירד ב-2024 ל-3.26 דלר למניה לעומת 3.34 דולר למניה ב-2023), אך מצד שני - יש הפסדים בקנה, הפסדים מוחבאים ויש ציפייה להורדת ריבית בשנה הבאה שעשויה להוביל לירידה ברווחים.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
זו הסיבה שהמניה נסחרת לכאורה במכפיל רווח נמוך. במקביל צריך לזכור שמבחני הלחץ של המערכת הבנקאית בארה"ב אומנם הוכתרו בהצלחה - גם במקרה קיצוני של מיתון עמוק הם יוכלו להמשיך לשרת את העסקים ומשקי הבית ולספק אשראי, אבל בבנק אוף אמריקה בכל זאת החליטו להשהות את הודעת הדיבידנד ולפתוח בשיחות מול הפד', על רקע חשש שהמצב יורע.
האמת שגם עצירת דיבידנדים היא בשורה חיובית, אחרי הכל, ככה כרית הביטחון של הבנק תגדל והם יוכלו לעבור את המשבר אם וכאשר יהיה בצורה טובה יותר, כשבחודש האחרון על רקע המשך נתונים טובים והמשך העלייה בוול סטריט, נראה שהמערכת הבנקאות מתרחקת ממשבר. הבנקים האזוריים עדיין רגישים מאוד ולא נופתע אם משם יגיעו עוד בשורות קשות, אבל הבנקים הגדולים גם בזכות הביטחון שהממשל נותן על הפיקדונות, נראים יחסית במצב טוב.
מורגן סטנלי - תוצאות פושרות
מורגן סטנלי פחות חשוב לפיקדונות כמו בנק אוף אמריקה. מחלקת בנקאות ההשקעות שלו חזקה יותר. רווחי הבנק ירדו ב-13% ל-2.18 מיליארד דולר, או 1.24 דולר למניה, מנגד, ההכנסות טיפסו ב-2% ל-13.46 מיליארד דולר. הבנק נזחר במכפיל רווח של כ-14לשנה הנוכחית ו-12 לרווח השנה הבאה.
המיקוד של מורגן סטנלי גם ברבעון החולף היה בחטיבת ניהול ההון שלה. הכנסות ניהול ההון עלו ב-16% ל-6.66 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים שעמד על 6.5 מיליארד דולר. "החברה סיפקה תוצאות חזקות בסביבת שוק מאתגרת", אמר ג'ימס גורמן המנכ"ל בהודעה. "הרבעון התחיל באי ודאויות מאקרו כלכליות, אבל הסתיים באופן טוב יותר".
צ'ארלס שוואב שהוא בעצם סוג של ברוקר אונליין הצליח להכות את התחזית בשורה התחתונה. הרווח המתואם למניה הגיע ל-75 סנט, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 71 סנט. ההכנסות ירדו ב-9% ל-4.656 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 4.610 מיליארד דולר. כלומר, למרות שהבנק לא עמד בהכנסות, הוא הכה את השורה התחתונה, מניית הבנק בתגובה מזנקת ב-6%. הבנק נסחר במכפיל רווח של 18 על רוחי השנה ו-15 על הרווחים הצפויים בשנה הבאה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
