אושר: ביטוח חיים יועבר אוטומטית מבנק לבנק במיחזור המשכנתה
חותכים עלויות: מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית הצע"ח של ח"כ יעקב אשר, הקובעת כי בעת מיחזור משכנתה ניתן יהיה להעביר את ביטוח החיים כמות שהוא לבנק השני, מבלי להידרש להליך של הגשת ביטוח מחדש.
במצב הקיים כיום, ביטוח חיים שנעשה בזמן נטילת המשכנתה נרשם הבנק הממשכן כמוטב בלתי חוזר בחוזה הביטוח, שכן הביטוח נעשה כדי להבטיח את תשלומי המשכנתה במקרה של פטירת הלווה. ואילו בעת מחזור משכנתה נדרש הלווה להקים פוליסת ביטוח חדשה לגמרי, שכן המוטב אמור להיות הבנק החדש.
דרישה זו, מעבר לקושי הבירוקרטי שהיא מוסיפה על לווה המבקש למחזר משכנתא על העמלות השונות הכרוכות בה, עלולה להוביל לייקור בפרמיית הביטוח ואף למנוע מלווים רבים למחזר משכנתה, שכן במשך שנות ההלוואה העומדת בדרך כלל על 25-30 שנה מצבם הבריאותי של הלווים משתנה וביטוח החיים מתייקר במקרה הטוב, או שלא ניתן להקים פוליסת ביטוח חדשה במקרה הגרוע.
בדברי ההסבר צויין כי הצעת החוק נועדה לאפשר העברת מוטבים בין תאגידים בנקאיים במסגרת אותו חוזה ביטוח, בכך תיחסך בירוקרטיה רבה מלווי משכנתאות ויימנע החסם הקיים במחזור משכנתאות בשל התקדמות גיל הלווה או שינוי במצבו הרפואי. עוד הודגש כי במקרה שהבנק החדש מעניק הלוואה מוגדלת, יגיש הלווה ביטוח חדש רק על החלק הנוסף ולא על המשכנתה כולה.
- בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
- איך בוחרים משכנתא בתקופה של ריביות משתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדבריו במליאת הכנסת בזמן אישורו הסופי של החוק, אמר ח"כ אשר כי "יש דבר אחד שצריך לחסל עד הסוף ובלי רחמים. את הבירוקרטיה. כל המרבה הרי הוא משובח. כל רכיב בירוקרטי בדרך למשכנתה – הוא עוד משקולת כבידה על הדרייב של הלקוח לצאת מאזור הנוחות, להשקיע במיחזור ולקבל משכנתה בתנאים טובים יותר. כל חיסול של רכיב כזה, הוא הנעה של עוד לקוחות בדרך למיחזור ומכאן החשיבות הגדולה של החוק".
ח"כ אשר בישר לחברי הכנסת כי הוא עובד על פישוט כמה רכיבים במשכנתה, כאשר המרכזי שבהם הוא רפורמה להפיכת הליך המיחזור למקוון ברובו. "יועץ החקיקה שלי, עו"ד יהודה כהן, ביצע בדיקה כמה שלבים נדרש הלקוח לבצע בדרך למשכנתה. זה בירוקרטיה מתישה של לך ושוב. הבנקים יודעים לדבר ביניהם מצוין, אין צורך לטרטר את הלקוח לחינם.
"התחלתי את התהליך בהצעת חוק שאושרה בוועדת השרים", סיפר אשר, "לאחר מכן ביקשו בבנק ישראל שאעבוד על כך איתם יחד והם יפרסמו זאת בתקנות. נעשתה עבודה מקצועית מולם לאורך התקופה ואני שמח לעדכן אתכם כי בשבוע הבא יפורסמו הנהלים הללו לטובת כלל אזרחי ישראל, אני מודה להם על כך".
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- סבב מינויים בלאומי: איל אפרת מונה לראש החטיבה הבנקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
ח"כ אשר הוסיף והסביר את הצורך בהצעת החוק להעברת ביטוח החיים, כחלק משלים ברפורמה המדוברת. "חלק אחד לא יכול היה להיכלל בנהלי הבנק כי הוא דרש שינוי חקיקה, ולכן אנחנו פה היום. לא נעצור כאן, יש לי עוד חוקים על השולחן שנועדו לחסל עוד כמה רכיבי בירוקרטיה, תפגשו אותם בעזרת השם במושב הבא", חתם אשר את נאומו כשהחכי"ם הצביעו על אישור החוק פה אחד.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
