גו ביידן
צילום: Phil Roeder, Flickr

מכה לביידן - בית המשפט העליון בארה"ב חוסם את תוכנית ביטול חובות הסטודנטים

התוכנית של ביידן ממשיכה נתקעת והרפובליקנים יכולים לשמוח לאחר שהובילו למהלך שיגרום לסטודנטים לחזור ולשלם את התשלומים על ההלוואות שלהם בסתיו הקרוב, לאחר דחייה של יותר משלוש שנים
מתן קובי | (9)

בהתאם להערכות ועל רקע הרכב השופטים השמרני, בית המשפט העליון בארה"ב חוסם את תוכנית ביטול חובות הסטודנטים של הנשיא ג'ו ביידן. על פי השופטים, לנשיא לא הייתה את הרשות לבטל חובות אזרחיים כה גדולים ללא אישור הקונגרס ולטענתם מדובר על פגיעה במלווים. התוכנית של ביידן הייתה צפויה לעלות למשלמי המסים באמריקה כ-400 מיליארד דולר ועל כן עלו חששות רבים שמא המהלך יוביל לעלייה מחודשת באינפלציה, שכן הוא יעניק ללווים אלפי-עשרות אלפי דולרים אשר לא אמורים להיות בחזקתם.

התוכנית של הנשיא הייתה אמורה לעזור לכ-40 מיליון אזרחים להיפטר מההלוואות הגדולות שלקחו בכדי לכסות את הוצאות הלימודים שלהם, אשר נמצאים כעת בפני בעיה מאוד גדולה. לפני פחות משבועיים נקבע כי לאחר יותר משלוש שנים של דחיות, הסטודנטים בארה"ב יצטרכו לחזור באוקטובר הקרוב לשלם את התשלומים על ההלוואות שלקחו.

סטונדטים וארגונים רבים הביעו תמיכה בתוכנית של ביידן, אך כעת המציאות מכה בפניהם ומעמסה נוספת מגיעה אל משקי הבית בארה"ב. התוכנית של ביידן הייתה צפויה למחוק לגמרי את החובות של 15 מיליון איש ולפי גורמים במשרד החינוך האמריקאי, אי העברת התוכנית של הממשל תוביל לעלייה משמעותית בעיכובי ההחזרים על ההלוואות ושיעורי חידלות הפרעון על ההלוואות יעלו גם כן.

החלטת בית המשפט העליון התקבלה היום ברוב של 6 קולות בעד אל מול 3 קולות נגד. "ההחלטה היום היא בגידה מוחלטת ב-40 מיליון סטודנטים, הסמוכים על בית משפט לא תלוי שיחליט על עתידם הכלכלי בהתבסס על שלטון החוק" אמרה פרסיס יו, נציגה בכירה של אחת מקבוצות התמיכה בתוכנית של הנשיא ביידן.

המנצחים מההכרעה היום הם כמובן הרפובליקנים, אשר התנגדו מתחילת הדרך לתוכנית של הנשיא, אשר לטענתם היא בעצם תעמולת בחירות אשר "תקנה את קולם של 40 מיליון מצביעים". הניצחון משמעותי עוד יותר הודות לאותו ההסכם אליו הגיעו הרפוקליבנים עם הדמוקרטיים בנוגע לקביעה שהסטודנטים יחזרו לשלם את חובותיהם. אותו ההסכם הגיע כחלק מההסכמות על העלאת תקרת החוב של ארה"ב.

ביידן כבר החל להוציא את התוכנית לפועל, אך נחסם פעמיים בבתי משפט בארה"ב. הפעם הראשונה הייתה בנובמבר האחרון כששופט מחוז פדרלי בטקסס ביטל את התכנית וכינה אותה "בלתי חוקתית",זאת לאחר שכמה מדינות, בהן ארקנסו קנזס ונברסקה, הגישו תביעה על פיה ההקלה בהלוואות מאיימת על הכנסות המס העתידיות שלהן. כשבועיים לאחר ההפסד הראשון, ממשל ביידן ספג הפסד נוסף בניו אורלינס כשבית המשפט דחה את הערעור שלו.

כפי שנאמר, נראה כי אם התוכנית של ביידן הייתה עוברת את אישור הקונגרס לבית המשפט לא הייתה איתה בעיה, אך התוכנית בוצעה בצורה חד צדדית וללא הסכמה רחבה - לא מה שבסמכותו של ביידן. עד כה הדחייה בהחזרי התשלומים הייתה עקב הקורונה, מצב חירום, אך כעת אין סיבה שהאזרחים לא יחזרו לשלם את החובות שלהם, אשר מסתכמים למעלה מ-1.8 טריליון דולר - החוב השני בגודלו של משקי הבית בארה"ב אחרי המשכנתאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    סוף סוף מישהו יעצור את הכפייה הלהטבית (ל"ת)
    איציק 01/07/2023 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    האמיתי 01/07/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
    התחלת פיצוץ הבועה
  • 7.
    ל 01/07/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    שם יש בית משפט מתנהל,לא כמו אצלנו נאבק על חייו המשפטיים
  • 6.
    ואף אחד לא צועק דיקטטורה (ל"ת)
    פרלי פרונסה 01/07/2023 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השמאלני הפשיסט הזה רוצה עכשיו להתגבר על החלטת בית המשפט (ל"ת)
    ד מ ו ק ר ט י ה 30/06/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    88 30/06/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    ביידן ופאוול יכולים פשוט להדפיס כסף, כמיטב המסורת של הפד, הממשל ישלם את החובות באמצעות הכסף המודפס, ושלום על אמריקה.
  • 3.
    אולי ביידן רוצה רפורמה משפטית? אה? (ל"ת)
    יוני 30/06/2023 20:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שבוע של פסיקות מעולות של בית המשפט השמרני ... (ל"ת)
    זד 30/06/2023 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמיר 30/06/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
    קומוניזם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.