ביידן ארהב סין גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto, Michael Stokes

גם בלקרוק מצטרפת: "בינה מלאכותית מהווה מניע משמעותי לתשואות"

תחזית אמצע השנה של בית השקעות לא מביאה עמה הפתעות רבות אך שמה דגש על הפופולאריות הגואה של פלטפורמות הבינה המלאכותית והמאבקים הגיאו-פוליטיים וממליצים כיצד יש להיערך אליהם - לטווח הקצר: פחות מניות ואג"ח ארוכות בארה"ב ואירופה. סין מעניינת במניות ונייטרלית באג"ח
איתן גרסטנפלד |

בית ההשקעות בלאקרוק (BlackRock) מפרסם את תחזית אמצע השנה שלו מבלי הפתעות יוצאות דופן. להערכתם, הבינה המלאכותית והמתחים הגיאו-פוליטיים ימשיכו לעצב את השוק ביתר שאת. לצד זאת, בבית ההשקעות חושבים שבטווח הקצר צריך להקטין חשיפה לשוק המניות באירופה וארצות הברית ולפנות דווקא לסין ולשווקים המתעוררים. באג"ח הם ממליצים על החזקת אג"ח אמריקאי לטווח קצר וחוששים מהאג"ח הארוכות: כלומר - מי שחושב על ירידה בריבית עשוי לדעתם לטעות בטווח של 6-12 חודשים.

אחד התחומים שישפיעו על השוק לדברי בלאקרוק הוא איך לא, הבינה המלאכותית, ה-AI. לדבריהם "בינה מלאכותית קיבלה דחיפה על ידי השקת ChatGPT וכלים ידידותיים למשתמש אחרים. אנו חושבים שהשווקים עדיין מעריכים את ההשפעות הפוטנציאליות, שכן יישומי בינה מלאכותית עלולים לשבש תעשיות שלמות. הגברת הדיגיטליזציה מביאה גם סיכוני אבטחת סייבר גדולים יותר בכל רחבי העולם". תחום משפיע נוסף הוא שינויי העומק במערכת הפיננסית. "ריבית גבוהה יותר מאיצה שינויים בתפקידם של הבנקים וספקי האשראי, ומעצבת את עתיד הפיננסים".

על רקע הלחצים הפיננסים, בבית ההשקעות חושבים שהדבר יאלץ את הבנקים המרכזיים הגדולים לנקוט במדיניות הדוקה לטווח ארוך. לאור זאת, הם ממליצים בראש ובראשנה "להחזיק חזק", לדבריהם "השווקים הגיעו להבנה שהבנקים המרכזיים לא יקלו במהירות על המדיניות בעולם המעוצב על ידי אילוצי אספקה - בעיקר מחסור בעובדים בארה"ב". לצד זאת, הם סבורים שיש לשים לב ל"מגה כוחות" שיעצבו את השוק בשנים הקרובות,  כמו בינה מלאכותית (AI), גיאו-פוליטיקה, המעבר לכלכלה דלת פחמן, הזדקנות אוכלוסיות ומערכת פיננסית המתפתחת במהירות.

מבחינת השקעות, בבלאקרוק בוחרים להתמקד דווקא בהמלצה על השוק הסיני, כשלדבריהם "אינפלציה נמוכה יוצרת מקום להקלה נוספת במדיניות". עם זאת, הם מדגישים ש"אתגרים מבניים כמו סיכונים גיאופוליטיים נמשכים". מנגד, הם בוחרים להמליץ על הורדת חשיפה להשקעות בשלב זה בארה"ב ואירופה בשל חוסר הלימה בין תחזיות הרווח בשוק ביחס לתחזיות המאקרו שלהם.

מבחינה גיאו-פוליטית בבית ההשקעות סבורים שהמלחמה באוקראינה, ויחסי ארה"ב-סין המתוחים הביאו לעידן חדש של פיצול עולמי ולהיווצרות גושים כלכליים מתחרים, במה שמסמן ציאה ניכרת מעידן הגלובליזציה והמתינות הגיאופוליטית של התקופה שלאחר המלחמה הקרה. "אנו רואים עולם שבו ביטחון לאומי וחוסן מועדפים על פני יעילות. ללא רווחי פריון משמעותיים המונעים על ידי טכנולוגיה, סביר להניח שזה יביא לצמיחה נמוכה יותר ולאינפלציה גבוהה יותר", מנתחים בבלאקרוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.