מי אמר שאינפלציה זה רע?
ויליאם מרטין, מי שהיה נגיד הבנק המרכזי האמריקאי במשך 19 שנים (1951 – 1970), הסביר פעם שהתפקיד של הבנק המרכזי הוא להסיר את קערת הפונץ' בדיוק כשהמסיבה מתחילה להתחמם. המסיבה שהוא התכוון אליה היא צמיחת התוצר, וקערת הפונץ' במשל שלו היא ריבית נמוכה. מה שהנגיד מרטין התכוון לומר הוא שהבנק המרכזי צריך לשמור על ריבית נמוכה כדי לאפשר לתוצר לצמוח. אבל ברגע שהתעסוקה מגיעה לרמה גבוהה, הבנק המרכזי צריך להסיר את קערת הפונץ', כלומר להעלות את הריבית, ולעצור את המסיבה (צמיחת התוצר), לפני שהאינפלציה תתרומם ותהרוס לכולם את מצב הרוח.
קארל אוטו פוהל, נגיד הבנק מרכזי הגרמני, סיפק ב- 1980 אמירה נהדרת נוספת לגבי הסכנות שבאינפלציה כשאמר ש"אינפלציה היא כמו משחת שיניים. ברגע שהיא בחוץ, כמעט בלתי אפשרי להכניס אותה בחזרה פנימה. לכן, הדבר הכי טוב שאפשר לעשות, זה לא ללחוץ חזק מדי על השפופרת".
לעומת הנגידים מרטין ופוהל שראו באינפלציה דבר רע, קולגה שלי הזכיר לי אמירה אחרת, שלפיה אינפלציה היא "שמן על גלגלי הכלכלה". האינפלציה משמנת את גלגלי הכלכלה מכיוון שבסביבה שבה השכר של העובדים לא יורד בדרך כלל במונחים נומינליים, אינפלציה שוחקת את השכר הריאלי ומאפשרת לחברות לייצר יותר מבלי להגדיל את תשלומי השכר. בכך האינפלציה תורמת לגידול בתוצר ובתעסוקה. אינפלציה גם עוזרת, לפחות בהתחלה, לפירמות ולממשלה. מכיוון שהפירמות והממשלה יותר לוות ממלוות, אינפלציה שוחקת את החובות שלהן, ומורידה את המחיר האפקטיבי של הריבית שהן משלמות. אז לציבור האינפלציה עושה נזק, לחברות היא דווקא יכולה לעשות טוב, ולממשלה היא עושה מצוין.
אותו קולגה טען שהבנקים המרכזיים מגזימים כשהם מעלים את הריבית באופן מהיר כל-כך. אחרי שנים של אינפלציה נמוכה, אין שום דבר רע בכך שהאינפלציה תסתובב סביב ה- 5% במשך שנה, שנתיים או אפילו שלוש. להיפך, זה יכול אפילו לשמן את גלגלי הכלכלה, ולאפשר לה לצמוח מהר יותר.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטיעונים של הקולגה שלי החזירו אותי אחורה להרצאות במקרו-כלכלה ששם המרצה ניסה להסביר לנו, סטודנטים תמימים שהיינו, מדוע אינפלציה מזיקה לכלכלה. מכל הסיבות שהוא הזכיר, אני זוכר רק אחת: אפקט סוליות הנעליים (shoe leather cost). לפי אפקט סוליות הנעליים, כאשר האינפלציה עולה, אנשים מעוניינים להימנע מהחזקה של כסף נזיל, ולכן הם משקיעים יותר זמן בניהול החשבונות שלהם – הם משקיעים זמן רב בלהפקיד ולמשוך כספים, כך שבכל רגע נתון, יהיה להם כמה שפחות כסף שהם לא מקבלים עליו ריבית. האפקט הזה נקרא על שם סוליות הנעליים מכיוון שבימים שבהם היה צריך להגיע פיזית לבנק כדי להפקיד ולמשוך כספים, אנשים היו (לכאורה) שוחקים את הנעליים שלהם מהר יותר בגלל הצורך לעמוד בתור לבנק.
גם בתור סטודנט לא חשבתי שאפקט סוליות הנעליים הוא נזק כל-כך גדול לכלכלה. להפך. אם אנשים דואגים לנהל את החשבונות שלהם באופן יעיל, זה יכול אפילו להועיל לכלכלה. ראשית בגלל שאנשים מנהלים את החסכונות שלהם נכון יותר, ושנית בגלל שזה מגדיל את התעסוקה במגזר הפיננסי.
אבל בכל זאת, אינפלציה היא כנראה יותר נזק מתועלת. ראשית, בגלל שמתברר שאפקט השמן על גלגלי הכלכלה הוא כמעט אפסי. כשהאינפלציה עולה, עובדים וחברות עושים התאמות, והגם שהאינפלציה שוחקת את השכר של העובדים במידה מסוימת, זה רחוק מלהספיק בשביל לתת דחיפה משמעותית לכלכלה. למעשה, אם מחפשים שחיקה עדיף אינפלציה יציבה ונמוכה, בערך סביב ה- 2%, שמאפשרת שחיקה בשכר בלי שאנשים ישימו אליה ממש לב, מאשר אינפלציה מהירה שמחייבת את העובדים לדרוש תוספות יוקר על בסיס קבוע.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הנזקים של האינפלציה, לעומת זאת, הם הרבה יותר גדולים מאפקט סוליות הנעליים. ראשית, כשהאינפלציה עולה, היא נעשית הרבה פחות צפויה. זה אומר שמלווים צריכים לעשות התאמות לגידול בסיכון, וזה מעלה את הריבית. אז אולי פירמות שלקחו הלוואות מרוויחות כשהאינפלציה מתחילה לעלות, אבל אחר כך, כשהריבית עולה והביקושים יורדים, גם הן מתחילות לסבול. בנוסף, כשהמלווים טועים בהערכת האינפלציה ונותנים ריבית נמוכה מידי, הם עלולים לפשוט את הרגל, כפי שגילה בנק סיליקון-ואלי (SVB). רוב הנכסים שלו היו ארוכי טווח, וכשהאינפלציה עלתה, השווי שלהם נשחק. זה הוביל לחשש של הלווים שהוא לא יוכל לעמוד בהתחייבויות שלו, יצר ריצה אל הבנק, והבנק הפך לז"ל.
שנית, כשהאינפלציה עולה, מלווים חייבים להגדיל את הסיכון כדי למצוא נכסים שישלמו להם מספיק ריבית בשביל לפצות אותם על השחיקה בשווי של כסף נזיל. זה אומר שרמת הסיכון עולה, וכשרמת הסיכון עולה, הסיכון לפשיטות רגל גדל. יש לזה דוגמה ישראלית מצוינת. כשהאינפלציה בישראל עלתה בשנות ה- 1970, הבנקים מצאו דרכים יצירתיות לשכנע את הלקוחות להשקיע במניות של הבנקים, מה שהפך את מניות הבנקים ל משחק פירמידה. זה עבד עד 1983, ואז מניות הבנקים נפלו, ארבעה מחמשת הבנקים הגדולים פשטו את הרגל, ושלום חנוך כתב שיר על משיח שקפץ מהגג.
שלישית, מכיוון שמחירים לא מתעדכנים באופן שוטף, התפקוד של מערכת המחירים נפגע. בזמנים נורמאליים, מערכת המחירים היא המנגנון שקובע את המחיר היחסי של מוצרים. כשהמחיר של חלק מהמחירים מתעדכן וחלק לא מספיק, מערכת המחירים כבר לא משקפת את ההעדפות של הציבור, והביקושים משתבשים.
- 5.לרון 30/06/2023 10:00הגב לתגובה זואינפלציה מיתון ואפילו סטגפלציה אינם דבר כה גרוע,ראו את יפן הדוגמא הארכנית ביותר,וגם היא עוד בועטת ביפאנית לא כ"כ מובנת
- 4.אבי,, 27/06/2023 15:06הגב לתגובה זואסור שהריבית תרד מ 3.5%
- 3.כלכלן 27/06/2023 12:49הגב לתגובה זווגם לאינפלציה לרוץ לגובה של 449% בשנה. עד שבא שמעום פרס ומנכ"ל האוצר דאז עודד שרון, והנגיד ברונו...והצילו את הכלכלה והמדינה
- לרון 30/06/2023 10:01הגב לתגובה זוהמתקן של שנות השמונים היה בראשונה סטנלי פישר אחריו פרס וכו'
- שמחתי לעזור 27/06/2023 22:58הגב לתגובה זוהתגובה שלך מדהימה בעיקר כי אתה קורא לעצמך כלכלן אבל מתעלם מכך שהבנקים הריצו מנות 13 שנים, מאז תחילת שנות ה-70 ואתה טוען שהכל באשמת ארידור שהוא היה בתפקיד רק בשנות ה-80. חבל שאתה קורא לעצמך כלכלן אבל אפילו לקרוא מאמר על כלכלה אתה לא מצליח
- הוא כלכלן צעיר, הוא לא היה פה כשזה קרה (ל"ת)דמיקולו פיזדטמה 28/06/2023 15:58
- 2.שניצאל 27/06/2023 11:29הגב לתגובה זוזה כלי מיסוי יעיל ונוח בידי ממשלות. כך הן יכולות להגדיל הוצאות ולתת מראית עין של עושר לחלק מהאזרחים, בעוד הרוב סובלים, ואיכות חייהם יורדת לאורך זמן.
- לרון 30/06/2023 10:03הגב לתגובה זוכל תקופה וקילקוליה אך גם כל תקופה ותיקוניה,כמו הפקקים שהופכים אצל ביבי למחלפים,הכל עניין של נקודת מבט
- 1.עוז 27/06/2023 09:26הגב לתגובה זוקניות בלי חשבון בסופר, בקניונים, במסעדות, בחול - כן, זה מעיד קודם על אופי מסוים אבל גם על התנהלות שהיא לא הגיונית. דווקא רכישת נכסים זה המהלך החכם כשהאינפלציה עולה, אבל אז הנזקים שנגרמים לשאר האוכלוסיה (יוקר דיור) קשים יותר. אז אולי עדיף שתשארו בקניונים..
- לרון 30/06/2023 10:05הגב לתגובה זושליש,שליש,שליש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
