אמזון יכולה לעקוף את וולמארט ולהפוך לקמעונאית הגדולה בארה"ב - אבל זה לא יהיה קל
ענקית הקמעונאות וולמארט WALMART מחזיקה כיום בתואר הקמעונאית הגדולה בארצות הברית, אך לפי האנליסטים מג'יי פי מורגן יתכן וזה הולך להשתנות, עם נתח שוק של 40% משוק האיקומרס אמזון AMAZON מצמצמת פערים.
אמזון ידועה בעיקר בתור חנות אינטרנטית, בעוד וולמארט מחזיקה סניפים פיזיים בכל ארצות הברית. אך למרות ההבדלים במודל העסקי, קיימת תחרות קשה בין הענקיות כבר מספר שנים. אחת מהדרכים בהן החברות מתחרות הן דרך השירותים האינטרנטיים שהן מציעות, כשאמזון מציעה לצרכנים אפשרות להפוך למשתמשי פריים, דבר שעולה 14.99 דולר לחודש או 139 דולר לשנה ונותן להם משלוח חינם ומהיר. לעומתה, וולמארט יצאה ב-2020 עם וולמארט פלוס, שדומה מאוד לשירות הפריים ומציע משלוח חינם ומשלוח באותו היום במחיר נמוך יותר משל אמזון של 12.95 דולר לחודש או 98 דולר לשנה.
"לאמזון יש נתח שוק של 40% במכירות אונליין, בנוסף לכך ששירות הפריים הוא כלי רב עוצמה ובעל ערך שמשפר את נתח השוק," כתב כריסטופר הורברס מג'יי פי מורגן. "במילים אחרות, זה נראה כמו קרב ארוך ויקר לוולמארט".
וולמארט מצידה לא תוותר על התואר בכזו קלות, בפגישת המשקיעים באחרונה באפריל וולמארט הציגה תוכניות להגדלת המכירות ב-130 מיליארד דולר במהלך חמשת השנים הבאות. תוכניות שכוללות גם שיפור חווית הקנייה של הצרכנים אונליין, כמו הוספת אפשרויות משלוח ונקודות איסוף נוספות. בנוסף, החברה צופה כי האוטומציה תיכנס ל-65% מהחנויות שלה עד 2026. "אנו רואים את ההזדמנות להאיץ את ההתקדמות על ידי השקעות באוטומציה של שרשרת האספקה, הכוללות השקעה באיסוף מידע, תוכנה ורובוטיקה, מה שישפר דברים כמו מיקום הפריטים, רמות המלאי, העלויות הכלכליות ליחידה ומהירות האספקה," אמר מנכ"ל וולמארט דאג מקמיליון.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון רשמה בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון רווח למניה של 31 סנט על הכנסות של 127.4 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים לרווח למניה של 21 סנט על הכנסות של 124.47 מיליארד דולר. ההכנסות משירותי הענן עמדו על 21.35 מיליארד דולר לעומת צפי של 21.03 מיליארד דולר, שולי הרווח התפעולי עמדו על 3.7%. תחזית החברה לרבעון השני היא להכנסות של בין 127 מיליארד ל-133 מיליארד דולר, כשהצפי היה 130 מיליארד דולר. המכירות צפויות לגדול בין 5% ל-10%.
"ביצועי החנויות שלנו ממשיכים להשתפר תוך כדי שאנו משפרים את מהירות אספקת המוצרים ללקוחות, אנו מצפים להגיע לשיא במהירויות האספקה ב-2023," אמר המנכ"ל אנדי ג'סי." עסקי הפרסום שלנו ממשיכים גם הם להציג צמיחה מסיבית, בעיקר כתוצאה מההשקעה שלנו בלמידת במכונה שעוזרת ללקוחות לראות את המידע הרלוונטי, מה שגורם לתוצאות חזקות יותר למותגים."
וולמארט דיווחה בדוחותיה האחרונים על הכנסות של 152.3 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 148.65 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מתואם של 1.47 דולר למניה, גבוה מצפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 1.32 דולר למניה. המכירות בחנויות זהות בארה"ב עלו ב-7.4%, טוב בהרבה מהצפי בשוק לעלייה של 5.25%. אלו חדשות מרעישות - וולמארט משמשת כמראה לשוק הקמעונאות בכל העולם.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הרווח התפעולי השתפר ב-17.3% ל-6.24 מיליארד דולר, כשרווחיות התפעולית עלתה ב-0.34%, מה שמשקף את מעבר של החברה להתמקד ברווחיות. הרווחיות הגולמית ירדה ב-0.18% ל-23.7% על רקע העלייה במכירות בחנויות מכולת ברווחים נמוכים יותר.
- 1.כל הענקיות 16/06/2023 11:22הגב לתגובה זובחצי,זה התחיל עם ירידת השווקים אך כעת עם עליית השוק הניפוח חוזר
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
